• Anonym (My)

Känns som jag valde fel namn

När min dotter föddes hade jag jättesvårt att välja namn och min man och jag hade olika smak, Vi enades om Alice,som är ganska fint. Dock tycker jag inte det låter så fint i uttal på svenska och tycker det är för vanligt. Jag har på något sätt inte heller vant mig vid namnet på min dotter som nu är 1.5 år. Känns mer som hennes karaktär är en Astrid än en Alice. Min dotter har en stark och envis personlighet. Jag ångrar alltså att vi inte döpte henne till Astrid. Astrid är så mycket finare namn tycker jag. Alice är fint men väldigt ljuvt. Men ja nu när hon är 1.5 år tycker jag inte det går att byta. Hon lystrar till båda namnen kanske för att de båda innehåller s i uttal, Men hon får väl fortsätta heta sitt namn som vi valt.Någon mer som tänkt som jag och sen ändå tycker att det blev bra till slut? Någon gång vänjer man sig väl?

• Svar på tråden Känns som jag valde fel namn
  • ssa123

Våran son idag tio år fick också fel namn. Jag har väl vant mig på ett sätt, men han heter fortfarande fel och hans personlighet passar mkt bättre med det namn vi valde bort

• Anonym (My)

silhuett: Jag har inte vågat säga något till min man. Han kommer bara att sucka och tycka att det är en konstig tanke och det är det kanske. När vi från början pratade namn var namnet Astrid  på tapeten också och han tyckte Astrid var okej. Han är nöjd med namnet som vi valt och för honom är det inte lika viktigt att det är "rätt" namn. 

ssa123: Vad var det för namn ni valde mellan? Har du ångrat att ni inte bytte?

• ssa123

Sonen heter Charlie och vi valde bort Harry.

Hela han är dock en Harry.

Kan inte säga att jag ångrar att vi inte bytte. Jag ångrar att vi valde fel från början mest

• Anonym (My)

ssa123: jag förstår. Jag tycker att båda namnen, Harry och Charlie är fina. Men det är två olika namn, så jag förstår hur du menar. Liksom Astrid och Alice;).Inte lätt med namn och speciellt inte att välja när någon är nyfödd, om man man inte har funderat på namn innan födseln vill säga. En personlighet växer oftast fram och kan ta ett tag innan man lär känna.  

• silhuett

Fick hon det andra namnet som mellannamn? Då finns det ju möjlighet för henne själv att byta i framtiden om hon känner likadant. Eller så kallar du henne Astrid som smeknamn.

• Anonym (My)

silhuett: Nej tyvärr inte. Vi har valt två släktnamn som andranamn.  Det är ju lite konstigt att kalla någon som heter Alice för Astrid tycker jag. Känns som man kommer att få göra det i smyg hemma. Men det är en bra ide att göra ändå för att se hur det känns. Skall fråga min man lite försiktigt imorgon vad han tycker. Men är ganska övertygad om att han tycker att Alice är bra. 

• Charlottee

Ååå vad jag känner igen mig/oss. Våran yngst som nu är 2,5 hade inget namn länge. Vi började bara kalla henne bebben och Bibbi. Tyckte dock inte då, att Bibbi var ett namn. Åå vad vi ångrar oss. Hon är en Bibbi helt klart. Och det är det vi kallar henne. Vi och släkten. På dagis heter hon dock Annika.

• Anonym (S)

Om både du och pappan är överens så byt namn? Kan ju rådfråga släktingar efter stöd i frågan också. Hon är 1,5 år, namnen är snarlika så jag tror inte hon kommer lida men så att säga. Annat om hon vore 2,5 år. Passa på innan det är försent och sätt Alice som mellannamn istället.

• Anonym (hej)

Vår äldsta heter Elin, vilket jag ångrat ibland. Det gick lite för fort när vi bestämde det. Men hon har alltid varit nöjd så det är i gen big deal för mig. Jag tycker inte ni ska byta namn nu när flickan är så stor.

Svar på tråden Känns som jag valde fel namn