• liamlina

Förstoppad

Min lilla kille på 14 månader har mer eller mindre haft problem med att vara hård i magen sen han började äta riktig mat och vi har fortfarande inte riktigt fått ordning på det och det håller på att göra mig tokig att han inte kan sköta magen riktigt. Han äter sedan flera månader tillbaka laktulos, nu får han 10 ml i vällingen varje dag. Känns som att vi har testat allt men inget funkar.

Vad ska jag ge honom? Alla säger ju olika med. Vissa säger att jag ska ge fullkornsprodukter andra säger att jag inte ska ge det. Han äter fullkornsgröt , men vad ska jag ge för bröd? Och kan jag fortsätta ge honom den gröten? Tycker inte det finns så mycket andra alternativ, majs är ju stoppande vad jag vet.

Snälla kom med era tips! Håller på o bli tokig!

• Svar på tråden Förstoppad
  • Myysan

Våran son va också hård i magen och fick laktulos varje dag. Det finns gröt från Semper som heter för små hårda magar. Den va bra tyckte jag. Om ditt barn gillar päron och katrinplommon kan du ge det. Han kunde vara så hård att började blöda när han bajsade och han grät samtidigt ibland. När vi slutade blöja så slutade våran son vara hård i magen mer.

• mammalovis

Vår dotter sägs ha förstoppningsdiarré, så vi har kämpat sedan hon var ett år, hon är 2,5 år nu. Först med Lactulos, nu med Forelax som helst ska fasas ut.

De tips vi fått är:
    Ge tillräckligt med vätska.
    Undvika stoppande mat som morot, majs, banan.
    Ge mycket frukt och kokta grönsaker.
    Inte ge för mycket ris och pasta, utan variera mer med potatis samt hellre använda fullkornsprodukter.
    Socker är stoppande.
    Senaste rådet vi fick var att ge Smörgåsrån fullkorn, då hon vägrar de flesta kokta grönsakerna och mest äter vindruvor och russin. Vi ger dottern Lingongrova, Guldkorn och liknande samt vanlig gröt de frukostar hon vill.

Problemet som vi märker är att hon börjar sitta och trycka i matstolen i perioder i kombination med att bajset blir kompaktare. Nu senast ville hon inte äta heller. Just nu har vi en sådan period efter 2 månader då vi dragit ner på medicinen. Ev påverkas hon av att hon inte var ute så mycket förra veckan plus att hon fick ris 4 dagar i rad, då storasystern var sjuk och jag alltid äter rester dagen efter.

• josanl

vi ger en tesked maltextrakt i mjölken till vår son,fungerar väldigt effektivt.
    hemmagjord plommonpure,bättre än de köpta som inte innehåller 100% plommon

Svar på tråden Förstoppad