• Cammyyy

CyberGymnasiet Odenplan, bra/dåligt?

pÅ NÄTET Mycket med gamla omdomen, behöver några nyare omdömen då jag vet inte om jag ska byta dit.

• Svar på tråden CyberGymnasiet Odenplan, bra/dåligt?
  • Marshall1997

Går där nu, dock ändrade de till cybergymnasiet Stockholm för några år sedan.

Finns även i Göteborg och Malmö.

Helt ok, bra lärare, bra mat och mycket saker att göra efter skolan om man vill.

Blir lite lack på att så många resonerar som "vad får jag?" Dock inte du, bara vanligt...

Ska du välja skola nu? Ett tips är att gå på din egen känsla och INTE hänga på vänner.

????

• Cammyyy

nej nje, går redan första året på en annan gymnasium , kommer nog inte känna någon där om jag byter

• Cammyyy
    Marshall1997 skrev 2016-01-20 21:55:19 följande:

Går där nu, dock ändrade de till cybergymnasiet Stockholm för några år sedan.

Finns även i Göteborg och Malmö.

Helt ok, bra lärare, bra mat och mycket saker att göra efter skolan om man vill.

Blir lite lack på att så många resonerar som "vad får jag?" Dock inte du, bara vanligt...

Ska du välja skola nu? Ett tips är att gå på din egen känsla och INTE hänga på vänner.

????

nej nje, går redan första året på en annan gymnasium , kommer nog inte känna någon där om jag byter
  • Vattumankillen

Cybergymnasiet ägs av ett aktiebolag(psb ab) som i sin tur ägs av ett riskkapitalbolag. Det är en friskola och ägarna driver skolan i vinstsyfte. Rekommenderar inte cybergymnasiet. Har inte gått på cybergymnasiet Stockholm utan på ett en annan skola som psb äger. Även om det inte var samma skola fanns det likheter mellan varandra eftersom det är samma företag. Dåligt förtroende för företaget. Mycket fungerade dåligt. 4 rektorer under min tid och nu har skolan bytt rektor igen. Skolan jag gick på fick en hel del kritik av skolinspektionen. Även andra skolor som företaget har fått kritik. Skolinspektionen har stängt ner snitz gymnasium och Grundskola i Göteborg och skolorna hade samma ägare som Cybergymnasiet. Det var bra dock att om en skoldator gick sönder så behövde man inte betala. Många skolor måste man det.

En grej som är dåligt att det finns risk för nedläggning. I december 2014 uppmärksammades det i media att skolans ägare hade ekonomiska problem och vd sa då företaget har en 5 årsplan. Det finns inget som varnar skolor som kan stänga ned och det är inte olagligt för skolor att stänga ned när de vill. Psb AB som äger cybergymnasiet hade enligt kredidsupplyssningen värsta riskskala för konkurs.

.

• Vattumankillen
    lejonetDaniel skrev 2017-01-13 19:44:33 följande:

Cybergymnasiet ägs av ett aktiebolag(psb ab) som i sin tur ägs av ett riskkapitalbolag. Det är en friskola och ägarna driver skolan i vinstsyfte. Rekommenderar inte cybergymnasiet. Har inte gått på cybergymnasiet Stockholm utan på ett en annan skola som psb äger. Även om det inte var samma skola fanns det likheter mellan varandra eftersom det är samma företag. Dåligt förtroende för företaget. Mycket fungerade dåligt. 4 rektorer under min tid och nu har skolan bytt rektor igen. Skolan jag gick på fick en hel del kritik av skolinspektionen. Även andra skolor som företaget har fått kritik. Skolinspektionen har stängt ner snitz gymnasium och Grundskola i Göteborg och skolorna hade samma ägare som Cybergymnasiet. Det var bra dock att om en skoldator gick sönder så behövde man inte betala. Många skolor måste man det.

En grej som är dåligt att det finns risk för nedläggning. I december 2014 uppmärksammades det i media att skolans ägare hade ekonomiska problem och vd sa då företaget har en 5 årsplan. Det finns inget som varnar skolor som kan stänga ned och det är inte olagligt för skolor att stänga ned när de vill. Psb AB som äger cybergymnasiet hade enligt kredidsupplyssningen värsta riskskala för konkurs.

.

Glömde länkar. Jag tror det kan räknas som spam om jag länkar hemsidor

Tips är att söka på
    lejonetDaniel skrev 2017-01-13 19:44:33 följande:

.

Glömde länkar till mina källor. Jag tror dock att det kanske räknas som spam på den här hemsidan. Tips är att söka på cybergymnasiet konkurs i en sökmotor helst i Google. Tips är att söka på snitz gymnasium i Göteborg skolor stängts ner i en sökmotor helst också i Google. Så tror jag det kommer upp intressanta artiklar.
  • Vattumankillen

Menade att det finns inget som varnar elever för skolor som kan läggas ned.

Det har varit prat om att förbjuda skolor att stänga ned när de vill i media och hos de politiska partierna eftersom det får allvarliga konsekvenser för elever som går på skolor som läggs ned. Det har redan hänt att andra riskkapitalbolag har lagt sina skolor. Men inget har hänt angående lagstiftning och det är fortfarande lagligt för skolor att stänga ned när de vill.

Cybergymnasiet ägare har redan gjort mycket konstigt, då de har brutit emot skollagen för många olika saker så det skulle inte vara oväntat om de stänger ner sina skolor om ett par år eftersom det handlar bara om etik och moral då det saknas lagstiftning. Syftet bakom riskkapitalbolagen i skolvärlden är om jag förstått rätt enligt artiklar på internet att ägarna ska få tillbaka sina pengar som de investerat kanske 10 år efter att de köpt sina skolor. Så oavset om cybergymnasiet gör stora vinster på sina skolor eller förluster och har bra ekonomi så kommer skolan läggas ned eller säljas vidare troligen någon gång i framtiden

.

Svar på tråden CyberGymnasiet Odenplan, bra/dåligt?