• Anonym (konstig)

Konstig känsla i bröstet

Hej.

Igår när jag skulle sova så gick det som en våg genom hela kroppen och huvudet. Kändes som hjärtat hoppade ojämnt. Samtidigt som det kändes som att något täppte till luftstrupen flera gånger så jag fick ställa mig upp i panik.

Det höll på lääänge innan jag till slut lyckades somna imorse.

Har känt obehag hela dagen idag. Yrsel, konstig i bröstet, känns som jag måste spänna mig emellanåt och blir darrig och hjärtklappning. Frossa, kalla händer och hackig och tung andning typ, anfådd emellanåt, klump i bröstet/halsgropen, irriterande hosta, ont i kroppen/muskler och leder. Hjärtklappning o darrningar vid måltid. 

Har haft mycket olika symtom under väldigt lång tid men detta är extremt obehagligt. Blev panikslagen igår och är rädd att det blir likadant ikväll.

Någon som vet vad detta kan vara?? Jag är en ung tjej på 21år, har haft b12 brist men nu vet jag inte. Min mamma har underfunktion på sköldkörteln o så även min kusin. Men mina prover har inte visat något tidigare men det vart några år sedan.

• Svar på tråden Konstig känsla i bröstet
  • Anonym (konstig)

EN konstig sak till är att om jag koncentrar mig på något och läser något så börjar ögonen vibbrera i en sekund. Och det snurrar till i huvudet.

• Anonym (konstig)

Har även gjort ultraljud på hjärtat för 3 år sedan under min graviditet då jag hade blåsljud men allt var okej.

• Anonym (konstig)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-01-20 22:38:23 följande:

Panikångest?

Tror det också. Men har haft panikångest flera gånger men det här känner jag inte igen. Har dock varit väldigt stressad under längre tid.
  • Anonym (Hmm)

Hur har du gjort vid tidigare ångestattacker för att ta dig ur det? Har du någon du brukar kontakta eller har du något annat knep? Tänker att de symptom du beskriver är så yviga att det mest troligt är panikångest. Men självklart skall du kontakta vården om du är orolig... Eller någon närstående som kan hjälpa dig att finna lugnet igen...

• Anonym (akut)

Åk till akuten människa!

Hade själv ont på vänster sidan av bröstet, ont i hela luftvägen från mun ner till magen och hade ont i vänster arm, rätt säker på jag hade den där lättare varianten på hjärtinfarkt kommer ej dock vad det heter nu..
    Jag var så dum att jag inte åkte in till akten de två gånger jag hade det. (var dock självmordsbenägen så brydde mig inte)

Dock hade jag grov anorexia så berodde nog på det då.

Men med sådana symptom måste man till akuten!

• Anonym (Vera)

Jag har haft liknande "attacker" och en gång under gymnasietiden åkte jag faktiskt till akuten eftersom jag trodde att det hade med hjärtat att göra. Tester visade ju dock ingenting och jag mådde bra när jag var där men jag var ändå livrädd så jag åkte in.

Det är först nu typ 20 år senare som jag insett att detta har ett namn; panikångest. Och jag ser mig verkligen inte som en person med ångest annars. Jag är inte deppig, mår inte dåligt psykiskt. Tvärtom så tycker jag att jag mår och alltid har mått väldigt bra! Men jag skulle tro att det utlöses av stress, både inre och yttre. Ibland kommer attackerna utan att jag själv kanske tänker att oj, nu är jag stressad men senare sen när jag funderat på det så finns det alltid något där bakom som jag tänker har triggat det.

För mig brukar det vara så att pulsen stiger, hjärtat slår hårt och jag känner liksom hjärtslagen. Jag får svårt att få luft och varje andetag gör fysiskt ont. Ryggen och axlarna gör ont, det blir som låst. Jag blir väldigt varm och förmodligen röd i ansiktet men jag brukar försöka smyga undan och sätta mig framåtlutad med huvudet. Och dricka vatten.

Nu händer detta väldigt väldigt sällan idag, kanske 3ggr per år. Men en tid var det typ 3ggr per månad vilket ju inte var så sunt.

• Phantomen1982

Kom trådskaparen fram till var det hela berodde på? Känner liknande men även en stor trötthet som pågått en längre tid....

• Phantomen1982

Kom trådskaparen fram till var det hela berodde på? Känner liknande men även en stor trötthet som pågått en längre tid....

Svar på tråden Konstig känsla i bröstet