• fr0kenp

Kyl / frys

Jag känner mig inte som världens smartaste just nu, men i alla fall. Jag tänkte frosta av frysen, men vad är vad? Symboliserar den gråa rutan vad som är kyl / frys? Oavsett vilken av dem jag stänger av så slocknar lampan i kylen, vill ju bara stänga av frysen. Och hur vet man vilken temperatur som är rätt när det bara står Min / Max istället för siffror?

• Svar på tråden Kyl / frys
  • sportpappa

Du använder en termometer för att få reda på temperaturen. Det är bra att alltid ha en i frysen och en i kylen.

Hur du stänger av din kyl och frys beror på vad du har för kyl och frys. Svårt att säga något utan att få reda på mer info. Kolla i manualen. Ibland så stängs båda av. Ställ ut känsliga varor från kylen utomhus också så behöver du inte oroa dig. Öppna inte kylskåpet i onödan.

• Fia 28
    sportpappa skrev 2016-01-21 10:51:07 följande:

Du använder en termometer för att få reda på temperaturen. Det är bra att alltid ha en i frysen och en i kylen.

Hur du stänger av din kyl och frys beror på vad du har för kyl och frys. Svårt att säga något utan att få reda på mer info. Kolla i manualen. Ibland så stängs båda av. Ställ ut känsliga varor från kylen utomhus också så behöver du inte oroa dig. Öppna inte kylskåpet i onödan.

Om det är en kombinerad kyl/frys så går det inte att stänga av bara ena på knappen. Är du snabb att frosta ur så kan du ju stänga av och låta bli att öppna kylen under tiden.
  • aeips

Tips om du har kombinerad kyl/frys och inte kan stänga av delarna för sig:
    Lägg in några frysvaror i kylen för att hålla det kallt därinne.
    Koka upp vatten och häll i en form som ställs på botten av frysen.
    Hämta sedan en hårtork och blås full värme på isen i frysen.

Tar bara några minuter att få bort all is, sen är det bara att torka ur och starta igen.

• fr0kenp

Tack för svaren! :) Nu är det gjort. Jag ska skaffa en termometern. :)

Svar på tråden Kyl / frys