• Faaannyyy

    Räkna veckor, hur??

    Jag plussade i måndags, det var två veckor efter jag hade haft äl. Har väldigt oregelbunden mens, men min senaste mens började 9 december och slutade 16 december. Jag tycker att jag borde vara i vecka 2+några dagar. Men då jag misstänkt att jag har bakteriell vaginos så ringe jag barnmorska igår för att se om det var något dom kunde kolla, kunde dom inte utan jag skulle kontakta vårdcentral. Men hon ville ta mina uppgifter och säger sen att jag är runt vecka 5-6 då. Även idag när jag var på vårdcentralen för att kolla BV frågar han om min senaste mens och säger även han v 5-6, förklarar att min ägglossning var ju bara för lite mer än 2 veckor sen, men då sa han att man räknar inte så.

    Förlåt för lite rörigt inlägg men jag känner mig trög som inte fattar, någon som orkar förklara?

  • Svar på tråden Räkna veckor, hur??
  • Milleman

    Graviditeten räknas från förra mensens första dag, alltså oftast 2-3 veckor innan ägglossning :)

  • Faaannyyy

    Okej tack för svar :)! Men varför räknar man veckor så? För om någon hade haft mens samtidigt som jag men ägglossning tidigare så borde väl den personen gått fler veckor än jag?:)

  • Cyanea

    Vet man inte när ÄL var kan man räkna utifrån senaste mensens första dag, men du har rätt - vet du när du ägglossade är det då man ska börja räkna. Dock är ÄL = v. 2+0 - inte v. 0+0. Är det 2 veckor sedan du ägglossade är du alltså i v. 4+några dagar. 

    Sen krånglar man gärna till det extra här i Sverige med att kalla v. 4+0 - 4+6 för v. 5, v. 5+0 - 5+6 för v. 6 och så vidare. Det gör man för att man v. 0+0 - 0+6 är i första veckan. 

    Så... krångligt, men hoppas att det gav lite mer svar ;) 

  • Zzing

    Jag plussade idag och fick 1-2 veckor på Clearblues veckoindikator. Senaste mensens första dag var 30 nov. Enligt 1177s graviditetskalender är jag i vecka 4? Räknar Clearblue och kalendern olika? Är ju faktiskt 4 veckor från mensens första dag så det låter ju rimligt?

  • Erla
    Zzing skrev 2016-12-27 21:26:28 följande:

    Jag plussade idag och fick 1-2 veckor på Clearblues veckoindikator. Senaste mensens första dag var 30 nov. Enligt 1177s graviditetskalender är jag i vecka 4? Räknar Clearblue och kalendern olika? Är ju faktiskt 4 veckor från mensens första dag så det låter ju rimligt?


    Clearblue räknar från befruktning :)
Svar på tråden Räkna veckor, hur??