• snartsnart

Anställd 50%, kan jag jobba extra samtidigt som jag tar ut föräldrapenning?

Hej!

Jag har pratat med FK men får ingen klarhet i saken. Jag är anställd 50% och har en rätt låg lön på 12 000 kr/mån. Jag kommer att gå på föräldraledighet i sommar och planerar då att ta ut föräldrapenning 7 dagar/veckan. Tar jag inte ut 7 dagar/veckan så blir det knappt något att leva på. Till min fråga: kan jag jobba extra med mitt egna företag (som jag haft vilande i några år) samtidigt som jag är föräldraledig och tar ut min föräldrapenning för halvtidslönen?

Min tanke är nämligen att jag efter 3-4 månader ska börja jobba extra hemifrån med mitt företag samtidigt som jag är hemma med barnet och får föräldrapenning. Det skulle bli ungefär följande intäkt: 80% av 12 000/månaden från FK + 10 000 kr/månad arvode för eget företag.

Rent teoretiskt borde det väl inte vara några problem eftersom jag bara har en halvtidslön?

• Svar på tråden Anställd 50%, kan jag jobba extra samtidigt som jag tar ut föräldrapenning?
  • Holma

Du får inte jobba dom dagar / timmar du tar föräldrapenning , tar du 7 dagar i veckan i fp får du inte jobba nån dag

• snartsnart

Det är ju jättekonstigt om det inte går att jobba samtidigt eftersom jag kommer få föräldrapenning på en halvtidslön?

Jag ställde denna fråga till FK nyss och de sa att det gick bra, men jag misstänker att hon som jag pratade med i telefon missförstod mig, därför startade jag den här tråden.

• TreSolrosor

Tar du heldag fp ska du vara med barnet hela dagen, så inget jobb.. Spelar tyvärr ingen roll på vilken % arbete din fp är beräknad på. Det säger väll sig självt lite, tar du en hel dag föräldrapenning så ska du vara med barnet hela den dagen, inte arbeta

• TreSolrosor

Tänk såhär.. En föräldradag för dig är värd 4 timmar (ett exempel eftersom du jobbar halvtid så tog jag det). Jobbar du låt säga 2 timmar en dag (även fast det är i ditt egna företag), så kan du bara ta halvdag föräldrapenning eftersom du jobbar 2 h och är föräldraledig 2 h.

• snartsnart

Konstigt att jag fick ett annat svar från FK, men då antog de säkert att jag bara skulle ta ut 1/2 och jobba 1/2 eller nåt...

Ja, det må kallas "en hel dag föräldrapenning" men det är ju bara en halv lönedag, så därför tycker jag att jag borde kunna jobba resterande halvdag. Idiotiskt system...

• Holma

Fast eftersom du är anställd på halvtid så tar du ju hela din arbetsdag i fp så det är inte så konstigt att du inte får jobba den dagen

Svar på tråden Anställd 50%, kan jag jobba extra samtidigt som jag tar ut föräldrapenning?