• Anonym (annan anna)

arbetsgivaren neka hel grupp att jobba extra på annan avdelning

Hej

Jag är skild och har barnen varannan vecka. På min barnlediga vecka har jag stora möjligheter att jobba extra inom samma landsting där jag har min anställning och går då in på kvalificerad övertid, dvs dubbel timlön. Vi är många som gör detta och det ger mig en extra inkomst på mellan 3-6000 kr ( efter skatt) om jag tar ett eller två pass extra i månaden. Rätt mycket pengar för mig som ensamstående och med en ganska låg grundlön som sjuksköterska på 27 000 kr ( efter 6 års som sjuksköterska). Nu har vår arbetsgivare gått ut med att ingen i gruppen får jobba en extra timme någon annanstans i vårt landsting. Jag tror att de vill ha så mycket timmar själva kvar att beordra oss i sommar helt enkelt då vi har svårt att få vikarier. Och självklart kommer jag hjälpa min huvudarbetsgivare först i sommar. Men jag vill dels ha de här timmarna utspridda lite mer lagom under hela året. Sen är jag rädd att hela den period i sommar när jag inte har semester kommer jag beordras in ganska flitigt.
    FÅR en chef bestämma detta? Är det bara att gilla läget eller?

• Svar på tråden arbetsgivaren neka hel grupp att jobba extra på annan avdelning
  • Anonym (Plrrbt)

Kolla vad nu har för regelverk om bisyssla. Troligen står det där. Och ja, arbetsgivaren kan neka att man har en bisyssla.

• Anonym (annan anna)
    Anonym (Plrrbt) skrev 2016-01-22 07:25:31 följande:

Kolla vad nu har för regelverk om bisyssla. Troligen står det där. Och ja, arbetsgivaren kan neka att man har en bisyssla.

Ja det vet jag men då är det på personnivå o inte hel grupp. Om personen ex är mycket sjuk eller att det påverkar det vanliga jobbet.

Det här är liksom en annan sak.
  • sextiotalist

Kan det vara så att dessa extratimmar har lett till att många uppnått övertidstaket?
    Annars håller jag med de övriga, ta det genom facket och se vad som gäller

• Anonym (annan anna)
    sextiotalist skrev 2016-01-22 07:33:34 följande:

Kan det vara så att dessa extratimmar har lett till att många uppnått övertidstaket?

Annars håller jag med de övriga, ta det genom facket och se vad som gäller

Nja få har kommit upp t 300 timmar per år. Ingen har kommit över taket.

Min gissning är att man vill ja mycket timmar kvar till sig själv i sommar då det är ovanligt få vikarier som sökt. Vår gissning i personalgruppen är att vi kommer behöva beordras sjukt mycket i sommar och man vill att vi har nästan noll timmar när sommarsemesrtar börjar.
  • Anonym (ekonomi i balans)

Hej det är så hos oss med, vi måste tänka på det faktum att ju mer kval övertid vi jobbar ju sämre ekonomi för vår arbetsgivare. Dvs kan leda till nedskäringar ....
    De som jobbar heltid får inte gå in och jobba extra, endast vid kris och att det är bestämt uppifrån. De andra som inte har heltid får jobba extra, fast inte helg, om det inte är absolut kris, då ska det vara förankrat.
    Man ska ju absolut inte gå ner inom bemanningen.
    Det gäller att vara rädd om de vikarier vi har.
    Man får vara rädd om jobbet och tänka lite hushållsekonomi, inte bara att de ska få se att det kostar, för det är oss själva som blir drabbade i slutändan.

• Anonym (annan anna)
    Anonym (ekonomi i balans) skrev 2016-01-22 08:13:28 följande:

Hej det är så hos oss med, vi måste tänka på det faktum att ju mer kval övertid vi jobbar ju sämre ekonomi för vår arbetsgivare. Dvs kan leda till nedskäringar ....

De som jobbar heltid får inte gå in och jobba extra, endast vid kris och att det är bestämt uppifrån. De andra som inte har heltid får jobba extra, fast inte helg, om det inte är absolut kris, då ska det vara förankrat.

Man ska ju absolut inte gå ner inom bemanningen.

Det gäller att vara rädd om de vikarier vi har.

Man får vara rädd om jobbet och tänka lite hushållsekonomi, inte bara att de ska få se att det kostar, för det är oss själva som blir drabbade i slutändan.

Nu missade du att det inte är vår enhet som står där den extra summan utan avdelningen med behovet. Som nu i stället får ta in bemanningsföretag vilket är dyrare för dem... .
  • Anonym (Bisyssla)

Cheferna kan förbjuda bisysslor.

Det hände mig,

Jag hade fast jobb som vikarie men fick inte så mycket jobb.

Tog ett annat jobb över sommaren och fick besked efter ca 2 veckor att säga upp det för NU behövde de minsann mig.

• Anonym (annan anna)
    Anonym (Bisyssla) skrev 2016-01-22 12:59:28 följande:

Cheferna kan förbjuda bisysslor.

Det hände mig,

Jag hade fast jobb som vikarie men fick inte så mycket jobb.

Tog ett annat jobb över sommaren och fick besked efter ca 2 veckor att säga upp det för NU behövde de minsann mig.

Men jag vet det och det är förutsatt att man inte utför sitt ordinarie arbete och är på personnivå. Här är det för hela gruppen det gäller och troligen av det jag skrev som orsak.

Facket hos oss är också osäkra om de är rätt.
  • Anonym (Z)
    Anonym (annan anna) skrev 2016-01-22 07:56:00 följande:
    Nja få har kommit upp t 300 timmar per år. Ingen har kommit över taket.

Min gissning är att man vill ja mycket timmar kvar till sig själv i sommar då det är ovanligt få vikarier som sökt. Vår gissning i personalgruppen är att vi kommer behöva beordras sjukt mycket i sommar och man vill att vi har nästan noll timmar när sommarsemesrtar börjar.
    Ge fan i att svara i sommar när de ringer!!
  • Anonym (annan anna)
    Anonym (Z) skrev 2016-01-22 13:13:20 följande:

Ge fan i att svara i sommar när de ringer!!

Risken är att man inte släpps hem. Och att de beordrar in mig när jag är där till en annan dag längre fram. Allt inom ramen av lagen såklart.
  • Anonym (Ebba)

Jag är tveksam till om detta har med reglerna om bisyssla att göra överhuvudtaget.
    Knäckfrågan är att det är samma landsting => samma arbetsgivare.
    Dvs för en medarbetare med fast eller tillfällig anställning (månadsavlönad) som arbetar utöver schemat så kommer all tid att beräknas som fyllnad/övertid i förhållande till hur extrapassen ligger gentemot den schemalagda tiden.

Även om vi säger att det tangerade reglerna kring bisyssla, och så ponerar vi att du tar ett pass som inte överhuvudtaget inkräktar på ditt ordinarie jobb och schema.. så får inte din chef säga till dig att du inte får ta det passet.
    Däremot om de på den andra avdelningen säger till sina samordnare att de inte ska ringa in personal som redan arbetar inom organisationen, utan att de ska använda andra vikarier, så är det en helt annan sak.

Det man bör kolla är om arbetsgivaren generellt har regler kring rätten att arbeta upp till heltid och hur detta i så fall går ihop med de reglerna. Samt vad man säger om bisyssla.

• Anonym (M)
    Anonym (annan anna) skrev 2016-01-22 13:16:13 följande:

Risken är att man inte släpps hem. Och att de beordrar in mig när jag är där till en annan dag längre fram. Allt inom ramen av lagen såklart.

Fast man kan neka utkommendering om man tex har barn utan barnpassning eller sjuka barn.. Kolla med facket om utkommendering också tror inte man får görs det hur som helst heller... .. Jag sa glöm det jag har ingen barnpassning till min chef och hon kunde inte göra något åt det...
  • Anonym (M)

Och hör med facket högre upp ifall din avdelning är osäker eller kräv av att din avdelning att dom gör det... Kolla upp det där med bisyssla som sagt.

• Anonym (annan anna)
    Anonym (Ebba) skrev 2016-01-22 13:36:00 följande:

Jag är tveksam till om detta har med reglerna om bisyssla att göra överhuvudtaget.

Knäckfrågan är att det är samma landsting => samma arbetsgivare.

Dvs för en medarbetare med fast eller tillfällig anställning (månadsavlönad) som arbetar utöver schemat så kommer all tid att beräknas som fyllnad/övertid i förhållande till hur extrapassen ligger gentemot den schemalagda tiden.

Även om vi säger att det tangerade reglerna kring bisyssla, och så ponerar vi att du tar ett pass som inte överhuvudtaget inkräktar på ditt ordinarie jobb och schema.. så får inte din chef säga till dig att du inte får ta det passet.

Däremot om de på den andra avdelningen säger till sina samordnare att de inte ska ringa in personal som redan arbetar inom organisationen, utan att de ska använda andra vikarier, så är det en helt annan sak.

Det man bör kolla är om arbetsgivaren generellt har regler kring rätten att arbeta upp till heltid och hur detta i så fall går ihop med de reglerna. Samt vad man säger om bisyssla.

Precis det är därför jag inte tror att de har på fötterna !

De har nämligen inte Heller tagit upp och förbjudet andra bisysslor utanför landstinget. Det är alltså ok. Men inte inom det egna av ganska uppenbara skäl.

De andra avdelningar säger inte nej utan tvärtom .
  • Modesta

Kan det vara ett beslut högre upp inom organisationen?

Jag kan tänka mig att man tex inte tycker att det är så lämpligt att hela tiden använda egen personal till övertid eftersom det sliter på personalen och kan leda till sjukskrivningar mm. Det kan vara en inriktning att i första hand ta vikarier utifrån. Det kan också vara ekonomiska skäl, då det blir billigare än att betala övertid till redan anställd personal.

• Anonym (annan anna)
    Modesta skrev 2016-01-22 13:44:47 följande:

Kan det vara ett beslut högre upp inom organisationen?

Jag kan tänka mig att man tex inte tycker att det är så lämpligt att hela tiden använda egen personal till övertid eftersom det sliter på personalen och kan leda till sjukskrivningar mm. Det kan vara en inriktning att i första hand ta vikarier utifrån. Det kan också vara ekonomiska skäl, då det blir billigare än att betala övertid till redan anställd personal.

Dels är det samma summa oavsett varifrån på sjukhuset grundanställningen är. Den summan belastar heller inte om det avdelningen.

Tror inte att det är av direkt omtanke då timmarna nog mer sparas inför en tuff stundande sommar. Man vill ha de timmarna till sin egen klinik behov då. Vilket jag iofs förstår men frågan är ändå den samma om de får neka oss en hel grupp att arbeta extra på annan avdelning på samma landsting.
  • Anonym (Bisyssla)
    Anonym (annan anna) skrev 2016-01-22 13:06:03 följande:
    Men jag vet det och det är förutsatt att man inte utför sitt ordinarie arbete och är på personnivå. Här är det för hela gruppen det gäller och troligen av det jag skrev som orsak.

Facket hos oss är också osäkra om de är rätt.
    Mitt fasta var i en kommun och extrajobbet i ett landsting.

Facket ska ni nog inte hurra så mycket för.
  • Modesta
    Anonym (annan anna) skrev 2016-01-22 13:50:41 följande:
    Dels är det samma summa oavsett varifrån på sjukhuset grundanställningen är. Den summan belastar heller inte om det avdelningen.

Tror inte att det är av direkt omtanke då timmarna nog mer sparas inför en tuff stundande sommar. Man vill ha de timmarna till sin egen klinik behov då. Vilket jag iofs förstår men frågan är ändå den samma om de får neka oss en hel grupp att arbeta extra på annan avdelning på samma landsting.
    Samma summa om de kommer att utnyttja rätten att beordra er övertid ja. Men det kanske de inte har planerat? Och då är det ju en högre summa att betala övertid än att betala timpenning för utomstående vikarier...

Och som sagt, de kanske inte vill slita på sin personal i onödan utan försöka måna om er hälsa! Ni vet ju inte än hur det kommer att se ut i sommar.
  • Anonym (annan anna)
    Modesta skrev 2016-01-22 14:07:21 följande:

Samma summa om de kommer att utnyttja rätten att beordra er övertid ja. Men det kanske de inte har planerat? Och då är det ju en högre summa att betala övertid än att betala timpenning för utomstående vikarier...

Och som sagt, de kanske inte vill slita på sin personal i onödan utan försöka måna om er hälsa! Ni vet ju inte än hur det kommer att se ut i sommar.

Jo det vet vi.

Det krävs ca 2 månaders upplärning för jobbet och den introduktion brukar börja i mars. I vanliga fall brukar ca 20 börja. Tror att de hittat 3.

Utomstående vikarier finns inte att hitta.
Svar på tråden arbetsgivaren neka hel grupp att jobba extra på annan avdelning