• Anonym (Förvirrad sjuksköterskestudent)

Arbeta som sjuksköterska inom länssjukvård eller kommunen?

Jag läser sista året på sjuksköterskeprogrammet och måste snart börja bestämma mig för ifall jag skall arbeta på sjukhus eller inom kommunen. 

Jag hade varit oerhört tacksam ifall ni som arbetar som sjuksköterskor ville lägga lite tid och beskriva hur en vanlig dag ser ut för er, samt ifall ni arbetar inom kommun/länssjukvård samt vad lönen ligger på och hur arbetstiderna är fördelade (kvällar hur många helger, dag, natt etc)

• Svar på tråden Arbeta som sjuksköterska inom länssjukvård eller kommunen?
  • Anonym (M)

Inte sjuksköterska men uska i äldrevården och här fick man som dsk erbjudande om att gå över till kommunen eller vara kvar hos landstinget när dom gjorde om.... Dom som bytte har både fått bättre lön och bättre arbetstider samt ett bättre svar ett med oss som jobbar

• Anonym (SSK)

Har precis gått ut och börjar, liksom 95 % av mina medstudenter, inom länssjukvård.

Det är sämre betalt, stressigare och sämre arbetstider men det ger en bredare erfarenhet och i kommunen är man mer ensam. Samtidigt har jag stött på många sjuksköterskor som gick direkt till kommunen och det har fungerat bra. Så min rekommendation är att börja på sjukhus och sedan söka sig till kommunen om man så önskar.

• Anonym (Förvirrad sjuksköterskestudent)
    Anonym (SSK) skrev 2016-01-22 11:18:58 följande:

Har precis gått ut och börjar, liksom 95 % av mina medstudenter, inom länssjukvård.

Det är sämre betalt, stressigare och sämre arbetstider men det ger en bredare erfarenhet och i kommunen är man mer ensam. Samtidigt har jag stött på många sjuksköterskor som gick direkt till kommunen och det har fungerat bra. Så min rekommendation är att börja på sjukhus och sedan söka sig till kommunen om man så önskar.

Har du arbetat som uska innan? När jag var ute på praktik på sjukhus som t4 kände jag mig helt förvirrad. Alla sprang åt olika håll och jag fick knappt grepp om vad jag skulle göra och inte. Jag såg att de satt en del med inskrivningar/ utskrivningr i Klara/melior etc, men jag förstod inte hur det fungerade och riktigt vad det var dom gjorde heller. När ronden var sas det mycket som jag inte kände att jag hade koll på och alla mediciner och prover som fanns kändes som övermäktigt att kunna lära sig mitt i allt annat. Ges det någon introduktion när man kommer ut eller hur fungerar det. Jag änner inte att jag är redo att rodda ett helt arbetslag själv som det är nu (visserligen ett år kvar)
  • Anonym (SSK)
    Anonym (Förvirrad sjuksköterskestudent) skrev 2016-01-22 11:25:46 följande:
    Har du arbetat som uska innan? När jag var ute på praktik på sjukhus som t4 kände jag mig helt förvirrad. Alla sprang åt olika håll och jag fick knappt grepp om vad jag skulle göra och inte. Jag såg att de satt en del med inskrivningar/ utskrivningr i Klara/melior etc, men jag förstod inte hur det fungerade och riktigt vad det var dom gjorde heller. När ronden var sas det mycket som jag inte kände att jag hade koll på och alla mediciner och prover som fanns kändes som övermäktigt att kunna lära sig mitt i allt annat. Ges det någon introduktion när man kommer ut eller hur fungerar det. Jag änner inte att jag är redo att rodda ett helt arbetslag själv som det är nu (visserligen ett år kvar)
    Ja, det har jag gjort men mest under somrar och extra.

Det kan vara väldigt stressigt, mycket att hålla reda på och så vidare på sjukhus. Men det är, antar jag, något man växer in i.

I kommunen finns det andra utmaningar, att man är själv vid en bedömning, läkare finns inte tillgänglig, det finns få akutläkemedel att ta till, det är komplicerade situationer med patienter och anhöriga, trots att det inte är sjuksköterskans uppgifter hamnar ofta ledningsansvar för usk-gruppen  på sjuksköterskan (var med om det på min senaste praktik), vårdplaneringar och så vidare.

Det verkar finnas en uppfattning hos sjuksköterskestudenter att kommunen är en lätt arbetsplats men det stämmer inte, det är bara andra utmaningar. Den insikten kom alla jag pratat med i klassen till efter hemsjukvårds-VFU. Dock är det som sagt bättre betalt, vanligtvis mindre stressigt och bättre arbetstider.
  • Anonym (SSKockså!)
    Anonym (SSK) skrev 2016-01-22 11:34:11 följande:
    Ja, det har jag gjort men mest under somrar och extra.

Det kan vara väldigt stressigt, mycket att hålla reda på och så vidare på sjukhus. Men det är, antar jag, något man växer in i.

I kommunen finns det andra utmaningar, att man är själv vid en bedömning, läkare finns inte tillgänglig, det finns få akutläkemedel att ta till, det är komplicerade situationer med patienter och anhöriga, trots att det inte är sjuksköterskans uppgifter hamnar ofta ledningsansvar för usk-gruppen  på sjuksköterskan (var med om det på min senaste praktik), vårdplaneringar och så vidare.

Det verkar finnas en uppfattning hos sjuksköterskestudenter att kommunen är en lätt arbetsplats men det stämmer inte, det är bara andra utmaningar. Den insikten kom alla jag pratat med i klassen till efter hemsjukvårds-VFU. Dock är det som sagt bättre betalt, vanligtvis mindre stressigt och bättre arbetstider.
    Håller verkligen med, många studenter tror att kommunen är lätt! Jag skulle verkligen avråda en ny (ung) ssk att börja arbeta enskilt utan fysisk kollega. På en vårdavdelning kommer du träffa olika patienter med olika diagnoser och vad man gör åt dem. Man ser akuta händelser, och även om man varje gång vid ett hjärtstopp blir ställd/stressad, så har du kollegor kring dig som ger stöd och delegerar. 
    Anonym (Förvirrad sjuksköterskestudent) skrev 2016-01-22 11:25:46 följande:
    Det är detta du successivt lär dig under din sista VFU (inte "praktik") och där du börjar att jobba. Som student behöver man ju inte sätta sig in i alla lokala administrativa rutiner, så då blir det ju rörigt. 

Efter ronden kan du alltid fråga läkaren vad som ska göras först av de medicinska åtgärderna, sedan en ssk-kollega om hur hen brukar planera sitt rondarbete. DELEGERA är en stor sak. Vad kan du göra som inte USK kan/får? Kan usk ta proverna, så kan du sköta hemskrivningen eller kontakten med hemtjänsten. Kan usk boka din transport? Svar ja, så då kan du göra det som är ssk-uppgifter, läkemedel, dokumentation, byta PVK, etc. Behöver en PVK bytas bums eller är det antibiotika först några timmar senare? Då kan en PVK vänta. På en avd är det ständiga omprioriteringar. Intro brukar vara ungefär 4 veckor, men du har ALLTID kollegor att fråga!
Svar på tråden Arbeta som sjuksköterska inom länssjukvård eller kommunen?