• Anonym (Förvirrad sjuksköterskestudent)

Arbeta som sjuksköterska inom länssjukvård eller kommunen?

Jag läser sista året på sjuksköterskeprogrammet och måste snart börja bestämma mig för ifall jag skall arbeta på sjukhus eller inom kommunen. 

Jag hade varit oerhört tacksam ifall ni som arbetar som sjuksköterskor ville lägga lite tid och beskriva hur en vanlig dag ser ut för er, samt ifall ni arbetar inom kommun/länssjukvård samt vad lönen ligger på och hur arbetstiderna är fördelade (kvällar hur många helger, dag, natt etc)

• Svar på tråden Arbeta som sjuksköterska inom länssjukvård eller kommunen?
  • Anonym (M)

Inte sjuksköterska men uska i äldrevården och här fick man som dsk erbjudande om att gå över till kommunen eller vara kvar hos landstinget när dom gjorde om.... Dom som bytte har både fått bättre lön och bättre arbetstider samt ett bättre svar ett med oss som jobbar

• Anonym (SSK)

Har precis gått ut och börjar, liksom 95 % av mina medstudenter, inom länssjukvård.

Det är sämre betalt, stressigare och sämre arbetstider men det ger en bredare erfarenhet och i kommunen är man mer ensam. Samtidigt har jag stött på många sjuksköterskor som gick direkt till kommunen och det har fungerat bra. Så min rekommendation är att börja på sjukhus och sedan söka sig till kommunen om man så önskar.

• Anonym (Förvirrad sjuksköterskestudent)
    Anonym (SSK) skrev 2016-01-22 11:18:58 följande:

Har precis gått ut och börjar, liksom 95 % av mina medstudenter, inom länssjukvård.

Det är sämre betalt, stressigare och sämre arbetstider men det ger en bredare erfarenhet och i kommunen är man mer ensam. Samtidigt har jag stött på många sjuksköterskor som gick direkt till kommunen och det har fungerat bra. Så min rekommendation är att börja på sjukhus och sedan söka sig till kommunen om man så önskar.