• 879214

1,5 åring förstelnad när jag blir arg

Jag är så orolig för min 1,5 åring. Han är jättego, kramas, pussas mkt men samtidigt otrolig busig o krävande. Han hoppar i sängen, sparkar, kastar saker o när vi säger till skrattar han. Men när mitt tålamod tar slut vilket det ibland gör o jag blir arg på honom då blir han helt förstelnad. Igår händer de tex, han skulle sova o jag nattade honom men plötsligt hoppar han i sängen o skrattar o håller på o jag säger till på skarpen. Då blir han helt förstelnad o bara stirrar rakt ut. Han ligger i sin säng men alltså helt stel i blicken o knäpptyst. Jag får såklart skitdåligt samvete över att jag inte kunde hantera mig själv bättre. En stund senare somnade han o sov jättebra. Jag är rädd att jag "förstör" min son? Alltså jag är bara väldigt bestämd i rösten och mina rörelser men jag önska att jag va lugn o mjuk men med extrem trötthet ibland så går det bara inte... Någon som vart med om liknande?

• Svar på tråden 1,5 åring förstelnad när jag blir arg
  • Topcom

Du måste ju självklart kunna säga till på skarpen utan att din son blir förstörd. Bra att han lyssnar, det är väl hans sätt att hantera saken

• HarErfarenhet
    Annelie 76 skrev 2016-01-22 14:36:21 följande:

Han blir rädd. Det är därför han blir stel och tyst.

När min son blir rädd hoppar han till och börjar gråta. Men barn reagerar säkert olika. Men visar han inte sorg eller nått, så har han säkert bara förstått allvaret i mammans tillsägelse och "skärper till sig".
  • tobbe01
    879214 skrev 2016-01-22 13:46:05 följande:

Jag är så orolig för min 1,5 åring. Han är jättego, kramas, pussas mkt men samtidigt otrolig busig o krävande. Han hoppar i sängen, sparkar, kastar saker o när vi säger till skrattar han. Men när mitt tålamod tar slut vilket det ibland gör o jag blir arg på honom då blir han helt förstelnad. Igår händer de tex, han skulle sova o jag nattade honom men plötsligt hoppar han i sängen o skrattar o håller på o jag säger till på skarpen. Då blir han helt förstelnad o bara stirrar rakt ut. Han ligger i sin säng men alltså helt stel i blicken o knäpptyst. Jag får såklart skitdåligt samvete över att jag inte kunde hantera mig själv bättre. En stund senare somnade han o sov jättebra. Jag är rädd att jag "förstör" min son? Alltså jag är bara väldigt bestämd i rösten och mina rörelser men jag önska att jag va lugn o mjuk men med extrem trötthet ibland så går det bara inte... Någon som vart med om liknande?

Hur visar du din ilska? Vrålar du? Kastar du dig på golvet och bankar i parketten? När det handlar om ett så litet barn så skulle jag rekommendera "vänlig men bestämd". Fungerar garanterat. Konsekvens är ett bra ledord.
  • Ripped

Jobba med dig själv! Han är 18 månader....

Om du gör honom rädd gör du fel!

Han borde inte veta bättre, det borde du

• Litet My
    Ripped skrev 2016-01-22 15:11:32 följande:

Jobba med dig själv! Han är 18 månader....

Om du gör honom rädd gör du fel!

Han borde inte veta bättre, det borde du

Instämmer, finns ingen som helst anledning att skälla på en 1,5 åring.
  • scanmia

Barn är olika. Vissa kan man knappt titta så där lite anklagande på utan att de faller ihop i en otröstlig liten hög och andra blinkar knappt när de får sig en rejäl utskällning. Det gäller att hitta ett konstruktivt och bra sätt som fungerar för er båda. "Säga till på skarpen" är nog helt ok för de flesta barn, men din kille visade med sin reaktion att det nog var ett par snäpp över vad han kunde hantera. Åtminstone vid den här späda åldern. 
    Du behöver bara vara lyhörd till ditt barns reaktion och dina känslor så kommer det nog att lösa sig.

• Minniemousemommy

Jag är vuxen, men jag gör fortfarande en sak som jag alltid gjorde när jag var liten. När någon skällde, skrek eller på något sätt bråkade/bråkar men mig så kan jag reagera på samma sätt  samma sätt som din son. Jag blir tyst och avskiljd, och försöker att inte börja gråta. En stund senare är allt bra igen. Alla behandlar rädsla/ångest/nedstämhet på olika sätt, det är inget fel på din son och du förstör honom inte.

Svar på tråden 1,5 åring förstelnad när jag blir arg