• Anonym (usk)

Så grymt trött på mitt jobb som undersköterska

Hur ska man stå ut ? Den frågan ställer jag mig nästan varje dag.
    Jag utbildade mig på gymnasiet till undersköterska.Har jobbat många år på sjukhus och de senaste 12 åren inom äldreomsorgen. Jag har egentligen alltid trivts bra med mitt yrkesval men nu är det tungt.Jag har ca 15 år kvar till pension och undrar om jag orkar i så många år till. Är fast anställd och alternerar mellan hemtjänst och särskilt boende.
    Det är mycket tungt både psykiskt och fysiskt. Krävande vårdtagare och anhöriga, dålig chef, dålig styrning från politikerna, ja det finns så många nackdelar så jag skulle kunna skriva en bok. Tur i alla fall att mina kolleger är toppen.
    Egentligen skulle jag vilja sadla om men till vadå ? Bor i obygden där arbetstillfällena är väldigt få. Flytta är uteslutet.
    Hur hittar man arbetsglädjen igen ? Ni andra i äldreomsorgen, hur har ni det ?

• Svar på tråden Så grymt trött på mitt jobb som undersköterska
  • Anonym (Man)

Jag jobbade 10 år inom åldringsvården, sen sadlade jag om(IT). Och visst har jag bättre betalt, bättre chefer osv. Men faktum är att jag saknar känslan av att göra faktisk nytta, som man kände när man jobbade med äldre.

• Anonym (C)

Testa att jobba inom LSS istället! Mycket trevligare :) Finns vissa boenden som är riktigt tuffa och tunga men andra är lätta. Daglig verksamhet och korttids för barn är är kul att jobba på oxå. Eller som elevassistent.

• Anonym (Japp!)
    Anonym (C) skrev 2016-01-22 16:24:13 följande:

Testa att jobba inom LSS istället! Mycket trevligare :) Finns vissa boenden som är riktigt tuffa och tunga men andra är lätta. Daglig verksamhet och korttids för barn är är kul att jobba på oxå. Eller som elevassistent.

Håller med. Har arbetat inom äldreomsorgen  förut men trivdes inte alls. Däremot gillade jag boendestöd, gruppboende och nu arbetar jag på daglig verksamhet och älskar mitt jobb.. 
  • Anonym (Trött)

Har jobbat natt i 20 år inom äldreomsorgen och trivts väldigt bra både med boende, jobb och kollegor. Förra året blev vi omplacerade då dom la ner vårat lilla boende och jobbar idag på ett stort hus med väldigt stor vårdtyngd, stressigt som 17 och en chef som inte är förstående. Går till jobbet med en klump i magen pga bla  konflikter mellan dag/natt och för att jag känner mig helt otillräcklig. Har också funderingar på att söka nytt jobb men i vår kommun finns inte ett enda ledigt jobb så nu biter jag bara ihop och hoppas jag håller ett tag till tills jag hittar något annat.

• Anonym (usk)

Tack för tipset om LSS.Ska kolla upp det.
    Det är för hemskt att det ska vara så slitigt och tungt. Kan inte låta bli att undra hur mycket nedskärningar mm vi mäktar med.Jag tycker det skulle bli dyrt i längden med all personal som blir sjukskriven.Och som inte orkar ända till pension.

• Anonym (Mmm)
    Anonym (usk) skrev 2016-01-23 16:33:16 följande:

Tack för tipset om LSS.Ska kolla upp det.

Det är för hemskt att det ska vara så slitigt och tungt. Kan inte låta bli att undra hur mycket nedskärningar mm vi mäktar med.Jag tycker det skulle bli dyrt i längden med all personal som blir sjukskriven.Och som inte orkar ända till pension.

Exakt! Det måste få ett slut. Såhär är det i andra branscher också, man borde fatta när sjukskrivningarna ökar.
  • Anonym (D)

Ni har inte funderat på att det finns andra alternativ? Personligen tröttnade jag på att jobba för någon annan, få dåligt betalt etc. Så började vid sidan om mitt andra jobb med något eget, där man är sin egen men har ett stort, stabilt företag i grunden. Genom att hjälpa andra att nå framgång så blir man själv framgångsrik, mycket lönsamt och rättvist där du själv styr dina resultat och tid, jag söker alltid målmedvetna personer som vill göra samma resa. Det jag försöker säga är i alla fall att där finns många andra alternativ till att gå till ett jobb man vantrivs med och ingen annan än man själv har ansvar för sin egen trivsel och välmående! 

• elever

Hej

Nu under sommaren har vi fått i uppgift att fråga olika undersköterska och sjuksköterskor några frågor som kommer att komma under hösten kurser. 

Hur ser du på din pedagogiska roll som undersköterska/sjuksköterska?

Hur skulle du förklara den pedagogiska funktionen som personalen har och hur skulle den kunna utvecklas.

Hur kan man se till att få en god kommunikation med personal och boenden?

Hur ska man vara som pedagog och handledare och vad som de innebär, så kallade rollen som pedagog och handledare, vad deras funktioner är och vad de ska tänka på mm

är du sjuksköterska ska du först svara som undersköterska och sen sjuksköterska 

mvh och tack från några förväntansfulla elever som vill läsa era svar ????????????
  • Anonym (SSK)
    elever skrev 2017-08-07 12:25:33 följande:

Hej

Nu under sommaren har vi fått i uppgift att fråga olika undersköterska och sjuksköterskor några frågor som kommer att komma under hösten kurser. 

Hur ser du på din pedagogiska roll som undersköterska/sjuksköterska?

Hur skulle du förklara den pedagogiska funktionen som personalen har och hur skulle den kunna utvecklas.

Hur kan man se till att få en god kommunikation med personal och boenden?

Hur ska man vara som pedagog och handledare och vad som de innebär, så kallade rollen som pedagog och handledare, vad deras funktioner är och vad de ska tänka på mm

är du sjuksköterska ska du först svara som undersköterska och sen sjuksköterska 

mvh och tack från några förväntansfulla elever som vill läsa era svar ????????????
    Vill du fortfarande ha svar på dessa frågor?
Svar på tråden Så grymt trött på mitt jobb som undersköterska