wildflowers skrev 2016-01-23 19:59:37 följande:
Precis jag kan ju börja med att hoppa tandem en gång. Och se hur jag vill göra därefter!
Vad tror du denna hobby i snitt kostar dig varje månad?
Ber om ursäkt för alla stavfel, skriver från telefonen. Det blir lite sådär märker jag ????
Snittet vetifan, har du gått kursen (som kostar 13500 kr nu) skaffat egen utrustning för....låt säga 25-35.000 kr så har du årliga kostnader på medlemskap till klubb och förbund på ca 3500 kr, besiktning av räddningsutlösare årligen, har för mig att det går på runt 2000 spänn, resor till och från klubben/hoppfältet, eventuella övernattningar på klubben (som iofs brukar vara ganska billigt) kostnader för "liften" alltså varje gång du åker med planet upp och det styr du förstås själv men 8-10 hopp per dag går lätt att hinna och kostar det 170 kr per hopp (fullhöjd).....så blir det en hel del.
Så,
snitt per månad !!! Ganska mycket.
Åtskilliga tusen,
men du kan förstås påverka det i hög grad själv, jag la MYCKET pengar när jag var mest aktiv. Av naturliga skäl är det ju endast helger som det pågår hoppning men dom flesta klubbar har sk hoppveckor på sommaren då det pågår hoppning 1-2 hela veckor, allt beroende på bra väder såklart. Och så har en del klubbar kurser för redan etablerade hoppare, alltså kurser som pågår utanför "vanlig hopptid".
Vad gäller löpande kostnader är dom ju noll på vintern men vissa månader på sommaren
kan du utan vidare bränna 10.000 spänn på en månad. Går att göra av
med mer än så men du skall ju liksom ha slantarna också. Bra väder, gott om tid, och en driven hoppare.....så. Ja.
Sen är det ju ofta grejer som behöver fixas på klubbstuga mm så vid dåligt väder hjälper schyssta medlemmar till med lite underhåll, bla, och ofta gjorde vi andra grejer vid dåligt hoppväder, tex spelade paintball, det blir ett hyfsat sammansvetsat gäng om du är på klubben regelbundet. Och du inte har en personlighet som
vissa här på FAMILJEIV tycks lida av....!!!
Jag kom in "i gänget" jävligt snabbt men självklart är det individuellt och jag kan inte svara för alla klubbar. Jag vill inte säga exakt vilken klubb jag hoppade i men den ligger i Mellansverige och jag kan tänka mig att det är mer......"gemytligt" i mindre klubbar, men det är min högst personliga åsikt och inget jag vet.
Hoppas att du tycker det är riktigt jävla roligt att hoppa,
Wildflower, så du fortsätter, isf har du en
otroligt rolig och spännande tid framför dig.
Mvh //
Anton