• wildflowers

Du som hoppatient fallskärm, hur var det?

Känner ett sånt suuuuug efter äventyr.

Börja klättra eller vandra, tälta ja friluftsliv i vildmarken!!!

Vill även prova att hoppa fallskärm som en start. I och med dennatt längtan efter äventyr! Men det är både nervöst/läskigt samtidigt som ett är pirrigt. Att tänka tanken på att hoppa fallskärm. Ja är väl inte helt orädd för höjder. Men vill ändå..

• Svar på tråden Du som hoppatient fallskärm, hur var det?
  • Tow2Mater

Det är annorlunda. Du ska definitivt prova om du vill det! Höjdrädsla spelar ingen roll eftersom man är för högt uppe för att känna av den. Funderar du på tandemhopp eller singelhopp till att börja med?

• Pentra

Du känner ingen höjdrädsla när du hänger och dinglar i blåsten utanför flygplanet på 4500 meters höjd. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• Tow2Mater
    Pentra skrev 2016-01-23 01:58:37 följande:

Du känner ingen höjdrädsla när du hänger och dinglar i blåsten utanför flygplanet på 4500 meters höjd. ... Med vänlig hälsning, Pentra

"hänger och dinglar utanför flygplanet på 4500 meters höjd"? Hur går det till?? :)
  • tobbe01

"Hoppatient"? En person med danssjuka?

• Pentra
    Tow2Mater skrev 2016-01-23 02:09:44 följande:
    "hänger och dinglar utanför flygplanet på 4500 meters höjd"? Hur går det till?? :)

Tandemhopp. Den stund av väntan på att den fallskärmshoppare, som man är ihopbuntad med, skall släppa taget och rumpan från flygplanet och kasta sig ut... ... /Pentra
  • wildflowers

Haha det låter alldeles underbart! Nej men det blir isåfall med en instruktör alltså tandem?

För singel skulle jag inte våga första gången!

Men ni som hoppat, har ni gjort de flera gånge har det väckt ett intresse för fler äventyrsaktiviteter? ????

• wildflowers
    tobbe01 skrev 2016-01-23 02:16:13 följande:

"Hoppatient"? En person med danssjuka?

Hahah såg detta nu.

Jävla autocorrect!!
  • Bibbidi
    Tow2Mater skrev 2016-01-23 01:36:59 följande:

Det är annorlunda. Du ska definitivt prova om du vill det! Höjdrädsla spelar ingen roll eftersom man är för högt uppe för att känna av den. Funderar du på tandemhopp eller singelhopp till att börja med?

Vad menar du med "för högt uppe för att känna av den"?  =)
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anton Chigurh
    Bibbidi skrev 2016-01-23 10:40:31 följande:
    Vad menar du med "för högt uppe för att känna av den"?  =)
    Han/hon menar att det är inte som att stå på ett hustak och titta ner utan när stiger av planet på 4,5 kilometers höjd så "känner du inte av" höjden på samma sätt. Markytan 4,5 kilometer ner verkar inte "skrämmande" långt ner. Om du fattar. Sen kan du iofs få en sk "groundrush" fast det är jävligt häftigt, alltså när du kommer allt närmare backen, så märker du på allvar hur snabbt du faktiskt närmar dig backen i frifallet. 

När du hoppar tandem faller du i cirka 180 km/h, som enskild hoppare går det lite snabbare, närmare 200 km/h, lite beroende på vad du har på dig för kläder och faktiskt hur du är byggd i kroppen. Sen kan du komma upp i högre fallhastigheter än så genom att tex dyka i frifallet, över 300 knyck är inga problem. Världsrekordet ligger på över 500 km/h.

Galningen som hoppade från 39.000 meter föll i en hastighet av 1200 km/h, detta eftersom luften är tunnare på dom höjderna. En parentes !!! 

Men iaf, jag rekommenderar skarpt att den som känner för att testa nått nytt provar hoppa fallskärm, det är för jävla häftigt. Jag har inte så många hopp loggat egt, runt 100, men tillräckligt för att veta att det ÄR RIKTIG JÄVLA ROLIGT.shiny.gif

Och skall du prova på ett tandemhopp, lägg då till dom extra slantar det kostar att få det filmat....

Lite så.

Kram //Anton
                               .militaryjumbo.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • wildflowers

Anton: Har du hoppatid runt 100 gånger !?

Är det inte ganska kostsamt?? Jag ar tittat på priser 3-4 tusen med filming... men ja ska få det filmat ?

Blev riktigt peppad av ditt inlägg ???? tack snälla

• Anton Chigurh
    wildflowers skrev 2016-01-23 17:31:30 följande:
    Anton: Har du hoppatid runt 100 gånger !?
    Är det inte ganska kostsamt?? Jag ar tittat på priser 3-4 tusen med filming... men ja ska få det filmat ?
    Blev riktigt peppad av ditt inlägg ???? tack snälla
    Ja, jag har ca 100 hopp loggade, jag gick en kurs och har alltid hoppat på egen hand, jag började alltså inte med tandem vilket en del gör. Och jo, det är dyrt att hålla på, jag köpte ändå en begagnad skärm för ca 15.000 kr och sen tillkommer höjdmätare, hoppoverall, hjälm mm mm, och så kostar förstås kursen (ca 10.000 kr), och sen kostar själva hoppningen en hel del också, lite beroende på vilken höjd du stiger av på, men gör du 8-9 hopp både lördag och söndag, dom flesta helger med bra väder. Då blir det pengar av det. Ett hopp från full höjd (4,5 kilometer) kostar ca 160 kr.
    Sen tillkommer medlemskap i klubben samt i Svenska Fallskärmsförbundet, och årlig besiktning av räddningsutlösaren. Jag hade en Cypress, och konstigt nog är det inte krav på att du måste ha räddningsutlösare när du har blivit godkänd och fått din licens, men dom flesta hoppare väljer att skaffa en ändå.  

Och det är inte "bara" att gå utbildningen, det är upplagt som en stege där du måste bli godkänd i varje steg innan nästa moment som blir allt svårare ju längre upp du kommer, du måste visa att du behärskar momentet till fullo innan nästa inleds. Hoppas att du hänger med WildflowerGlad

Och det ÄR JÄVLIGT ROLIGT att hoppa, jag vet att du kommer tycka att det är en otroligt häftig upplevelse och önskar dig en riktigt härlig dag när du kommer genomföra hoppet. Och klokt att du förevigar det med att få det filmat. 

Mvh //Anton shiny.gif
  • wildflowers

Precis jag kan ju börja med att hoppa tandem en gång. Och se hur jag vill göra därefter!

Vad tror du denna hobby i snitt kostar dig varje månad?

Ber om ursäkt för alla stavfel, skriver från telefonen. Det blir lite sådär märker jag ????

• Tow2Mater
    Anton Chigurh skrev 2016-01-23 11:42:08 följande:
     Sen kan du iofs få en sk "groundrush" fast det är jävligt häftigt, alltså när du kommer allt närmare backen, så märker du på allvar hur snabbt du faktiskt närmar dig backen i frifallet.
                               .
    Men märker man av den sk "groundrushen", så har man inte utlöst på den höjd man ska, utan väntat alldeles för länge.
  • Anton Chigurh
    Tow2Mater skrev 2016-01-24 03:37:04 följande:
    Men märker man av den sk "groundrushen", så har man inte utlöst på den höjd man ska, utan väntat alldeles för länge.
    Njaa, det är lite individuellt, men visst är det mer sällan att en tandempilot dumpar på låg höjd, det normala är att tandempiloten löser på 1500 meter över backen, jag brukar dumpa på 750 meter men har varit nere under 600 meter av olika anledningar. Bla dålig höjdkoll under under utbildningen. Sen är det lite olika hur folk upplever gruondruschen, som elev och nybörjare "kommer den tidigare", låter lite mysko  men du fattar säkert.

Mvh //AntonGlad
  • Anton Chigurh
    wildflowers skrev 2016-01-23 19:59:37 följande:
    Precis jag kan ju börja med att hoppa tandem en gång. Och se hur jag vill göra därefter!
    Vad tror du denna hobby i snitt kostar dig varje månad?
    Ber om ursäkt för alla stavfel, skriver från telefonen. Det blir lite sådär märker jag ????
    Snittet vetifan, har du gått kursen (som kostar 13500 kr nu) skaffat egen utrustning för....låt säga 25-35.000 kr så har du årliga kostnader på medlemskap till klubb och förbund på ca 3500 kr, besiktning av räddningsutlösare årligen, har för mig att det går på runt 2000 spänn, resor till och från klubben/hoppfältet, eventuella övernattningar på klubben (som iofs brukar vara ganska billigt) kostnader för "liften" alltså varje gång du åker med planet upp och det styr du förstås själv men 8-10 hopp per dag går lätt att hinna och kostar det 170 kr per hopp (fullhöjd).....så blir det en hel del.

Så, snitt per månad !!!   Ganska mycket. Åtskilliga tusen, men du kan förstås påverka det i hög grad själv, jag la MYCKET pengar när jag var mest aktiv. Av naturliga skäl är det ju endast helger som det pågår hoppning men dom flesta klubbar har sk hoppveckor på sommaren då det pågår hoppning 1-2 hela veckor, allt beroende på bra väder såklart. Och så har en del klubbar kurser för redan etablerade hoppare, alltså kurser som pågår utanför "vanlig hopptid". 

Vad gäller löpande kostnader är dom ju noll på vintern men vissa månader på sommaren kan du utan vidare bränna 10.000 spänn på en månad. Går att göra av med mer än så men du skall ju liksom ha slantarna också. Bra väder, gott om tid, och en driven hoppare.....så. Ja.shiny.gif

Sen är det ju ofta grejer som behöver fixas på klubbstuga mm så vid dåligt väder hjälper schyssta medlemmar till med lite underhåll, bla, och ofta gjorde vi andra grejer vid dåligt hoppväder, tex spelade paintball, det blir ett hyfsat sammansvetsat gäng om du är på klubben regelbundet. Och du inte har en personlighet som vissa här på FAMILJEIV tycks lida av....!!!

Jag kom in "i gänget" jävligt snabbt men självklart är det individuellt och jag kan inte svara för alla klubbar. Jag vill inte säga exakt vilken klubb jag hoppade i men den ligger i Mellansverige och jag kan tänka mig att det är mer......"gemytligt" i mindre klubbar, men det är min högst personliga åsikt och inget jag vet.

Hoppas att du tycker det är riktigt jävla roligt att hoppa, Wildflower, så du fortsätter, isf har du en otroligt rolig och spännande tid framför dig.

Mvh //Anton flyingcarpet.gif
Svar på tråden Du som hoppatient fallskärm, hur var det?