P-ring - dina erfarenheter
Äter idag inget preventivmedel men nojjar lite för det! P-ring? Är det hygieniskt då? Och åker den ut? Är det jobbigt att byta? Stoppa in hela handen?? Inga hormoner :)
Äter idag inget preventivmedel men nojjar lite för det! P-ring? Är det hygieniskt då? Och åker den ut? Är det jobbigt att byta? Stoppa in hela handen?? Inga hormoner :)
Jag tycker p-ring är supersmidigt! Man viker den som en åtta och sätter i den som en tampong. Känns ingenting. Sen sitter den där. Jag har använt i nästan 10 år (med uppehåll vid graviditet) och den har aldrig råkat glida ut bara sådär. När men tar ut den stoppar man in ett finger, ev krystar man lite så den glider ner lite och så krokar man i fingret i ringen och drar ut den. Sen är det klart att, som med alla nya saker man testar, kan det krävas lite träning innan det sitter perfekt med i- och uttag. Fördelen med p-ring tycker jag är att man slipper komma ihåg varje dag och att hormonerna släpps ut lite hela tiden så man får inga toppar och dalar som med piller. För p-ring är ett hormonellt preventivmedel. En annan bra sak är att det är lätt att skjuta upp mensen om man t ex ska på solsemester.
Jag använde p-ring i några år. Valde det för att hormoner jobbar mer lokalt. M a o får man mindre hormoner i sig. Det kändes inget att ha den inne för mig. Skönt att slippa komma ihåg att ta piller (aldrig min starka sida att komma ihåg.) Dock påstår min man att han kände den när vi hade sex men tror inte det var något större problem egentligen.
Jag tycker p-ring är supersmidigt! Man viker den som en åtta och sätter i den som en tampong. Känns ingenting. Sen sitter den där. Jag har använt i nästan 10 år (med uppehåll vid graviditet) och den har aldrig råkat glida ut bara sådär. När men tar ut den stoppar man in ett finger, ev krystar man lite så den glider ner lite och så krokar man i fingret i ringen och drar ut den. Sen är det klart att, som med alla nya saker man testar, kan det krävas lite träning innan det sitter perfekt med i- och uttag. Fördelen med p-ring tycker jag är att man slipper komma ihåg varje dag och att hormonerna släpps ut lite hela tiden så man får inga toppar och dalar som med piller. För p-ring är ett hormonellt preventivmedel. En annan bra sak är att det är lätt att skjuta upp mensen om man t ex ska på solsemester.
Jag använde p-ring i några år. Valde det för att hormoner jobbar mer lokalt. M a o får man mindre hormoner i sig. Det kändes inget att ha den inne för mig. Skönt att slippa komma ihåg att ta piller (aldrig min starka sida att komma ihåg.) Dock påstår min man att han kände den när vi hade sex men tror inte det var något större problem egentligen.
Så det blir inte ofräscht på ngt sätt då? O stöter killen emot p-ringen så det känns mindre att ha sex? Landar den alltså rätt när man trycker in den som en åtta? Avskyr att gräva därinne! Hur långt ska den in? Ska den sitta på livmoderhalstappen? Jag ryser lite nu. Det verkar väldigt bra :)
Så det blir inte ofräscht på ngt sätt då? O stöter killen emot p-ringen så det känns mindre att ha sex? Landar den alltså rätt när man trycker in den som en åtta? Avskyr att gräva därinne! Hur långt ska den in? Ska den sitta på livmoderhalstappen? Jag ryser lite nu. Det verkar väldigt bra :)
Nä det tycker jag inte. Min sambo har också känt den ibland när vi har sex men inte varje gång. Själv kände jag det inte alls. Ja den hamnar rätt så inget grävande. Som sagt, lite träning kan behövas för att ta ut den men låt inte det hindra dig från att prova! Svårt att säga hur långt in den ska för alla ser ju olika ut. Den ska sitta på samma ställe som en tampong.
Jag hade p-ring i ett par år. Jag var inte supernöjd med den då den var bra på vissa sätt men gav mig en hel del biverkningar och nu har jag därför bytt till kopparspiral som fungerar bättre. Jag fick jätte sköra slemhinnor av p-ringen och blödde ofta vid sex fastän det inte gjorde ont. Blev även väldigt uttorkad där nere och behövde använda glidmedel vid sex, detta behövdes inte innan. Min sexlust sjönk en hel del, från att ha velat ha sex iallafall varannan dag till knappt en gång i veckan. Jag fick även problem med överaktiv blåsa och ökad mensvärk.
Det positiva var att man själv kunde bestämma när man vill ha mens, jag valde att ha mens varannan månad och satte in en ny ring direkt när jag skulle ha ringfri vecka. Det var inga problem att ha sex med ringen i (utom biverkningarna jag nämnde) och att sätta i och ta ut ringen var också lät. Det finns också en bra app så att man har full kontroll.
Men alla är olika och man får testa sig fram till vilket preventinmedel som funkar bäst för en själv.
Hade me P-ring.
Gilla det supermycket. Va orolig att jag inte skulle få ut det. Då lova min BM att jag kunde komma dit och få den uttagen haha.
Man får ut den själv :)
Till er vars män känner den sa min BM till mig att man kan ta ut den vid sex och efter sätta in den när man e klar. Men tvätta den först
Today is the day!
Funkade inte så bra för mig. Slemhinnorna tog sån stryk att jag inte kunde ha sex, det gjorde bara ont. Tog alltid ut den vid sex men det hjälpte inte. Synd, för annars var det smidigt och skönt att slippa ta piller varje dag.
Jag kände den hela tiden. Och ja, den satt rätt, jag var på tre kontroller. Min sambo kände den oxå vid sex om man inte tog ut den.