• haren

    Pergotime för äldre?

    Hejsan

    Jag är 42 år, lågt amh och nekas ivf i Sverige. Min väninna i Tyskland tycker att jag ska prova med Clomid (Pergotime) för det får "alla" i min situation där. Jag har läst att i Sverige rekommenderar man det inte för oss äldre? Någon som vet varför? Min väninna är själv läkare och erbjuder sig att skriva ut till mig. Men jag har läst att det finns risk för överstimulering, och hon är ju i Tyskland. Men hon skrattar bara och menar att har man få ägg är inte dikert risken stor att man släpper för många ägg. Utan att man kanske knappt släpper något. Vad har andra fått för råd och svar angående detta?

  • Svar på tråden Pergotime för äldre?
  • Pimpinellan

    Man skriver inte ut det eftersom det saknar effekt på äldre. Problemet då är dålig äggkvalitet och det avhjälps inte alls med Pergo. Det är av precis samma skäl man nekas IVF efter 42 för det är ytterst sällan det leder till barn= inte lönsamt för nån m.a.o. Bäst efter vår ålder är ÄD/ED.

  • haren

    Enligt de kliniker har pratat med är anledningen till att de ej vill göra ivf att man inte för ut så många ägg med lågt amh. Och poängen ned ivf är att det ska bli många ägg, därför menar det at vid lågt amh är inte ivf bättre än att själv försöka. Enligt min tyska läkarväninna kan pergotime förstärka ägglossningen. Hon menar att man inte sannolikt har ägglossning varje månad om man har lågt amh, men med pergotime borde man få det. Det är vad de har sagt. Varifrån kommer din information, från din läkare?

  • Pimpinellan

    Ja, och från alla andra läkare  i stort sett. Målet vid IVF är inte alls så många ägg som möjligt utan ägg av kvalitet och det är ytterst ovanligt efter 42-därav nekandet. Är man 25-30 kan det räcka med ett enda ägg för att få barn. Jag har t.o.m haft 6 vid ÄP och inget befruktat. Pergo kan dessutom ge för tunn slemhinna= ingen chans alls bli gravid.

  • haren

    Jag har pratat med fem olika ivf kliniker och fått veta att får man ut för få ägg är det ingen fördel med ivf jmf att själv försöka. Men kanske det är just det som är grejen: man sätter inte in tio ägg om man får tio, utan väljer de av god kvalitet. Får man bara ett går det ju inte att välja. Så det är nog ingen motsats. Dock innebär det ju inte att alla ägg är dåliga, eller att det är omöjligt att bli gravid (beror så klart på hur lågt amh det är). Till exempel är jag välkommen att göra ivf i Danmark, där de inte är lika strikta som i Sverige. Självklart ökar chansen ggr 50 med äggdonation, men om man nu av olika skäl inte kan göra det kan man ju vilja maxa den lilla chans man ev har "naturligt"Det tycks alltså inte som att det skulle vara ngt negativt med att använda pergotime jmf att inte göra det? Grejen är att jag har hört talas om ngn annan biverkning, också. Men jag minns inte vad?

  • haren

    OBS att jag känner flera kvinnor i Sverige som gör ivf på svensk klinik och är 43 och 44 år gamla. De har dock alla inlett sin behandling vid. 42 års ålder och har amh runt 1,5 eller högre. Så det finns undantag,

Svar på tråden Pergotime för äldre?