Du måste logga in för att svara i en tråd.

• MissKatty

Missfall/ utomkvedshavandeskap

Är det normalt att ha ont i ena ljumsken och ner mot framsidan av låret vid missfall? (om jag googlar det så står det bara en massa om utomkvedshavandeskap)

Har varit på vul idag och läkaren kunde inte se någonting förutom lite vätska bakom livmodern som eventuellt kunde bero på ett missfall. Hon sa ingenting om utomkvedshavandeskap, men jag är livrädd för det. Har varit in till akuten två ggr men känner mig inte speciellt lugn.
    Lämnade blodprov och ska lämna ännu ett på måndag och på tisdag ska läkaren ringa mig.

• Svar på tråden Missfall/ utomkvedshavandeskap
  • LaCrue

Hej!

Jag har haft utomkvedshavandeskap en gång. Det började som riktig värk i ena benet och sedan eskalerade det till något som kan liknas vid rejäl mensvärk och till sist fick jag så ont i sidan att jag såg suddigt och knappt kunde stå på benen. Detta var 2013. I höstas var jag tidigt gravid och var orolig att samma sak skulle ske igen. Fick lite ont i ena höften/ljumsken och ner över benet. Var in på vul två gånger efter jag börjar blöda och efter noggranna tittar kunde de inte se någon graviditet i äggledaren och heller inte i livmodern. (Första titten var slemhinnan tjock men på titten veckan efter hade den blödigt ut). Mitt hcg sjönk och ännu en vecka senare var det nere på noll. Jag fick det förklarat för mig att det troligen varit gulkroppen som kändes denna gång. Oavsett så gjorde det bra mycket ondare vid utomkvedshavandeskapet. Så ja, jag hade ont i ljumsken och låren vid missfall. Men gör det extremt ont så får du be dem titta ordentligt på äggledarna om de inte redan gjort det.

• MissKatty
    LaCrue skrev 2016-01-23 16:21:09 följande:
    Hej!
    Jag har haft utomkvedshavandeskap en gång. Det började som riktig värk i ena benet och sedan eskalerade det till något som kan liknas vid rejäl mensvärk och till sist fick jag så ont i sidan att jag såg suddigt och knappt kunde stå på benen. Detta var 2013. I höstas var jag tidigt gravid och var orolig att samma sak skulle ske igen. Fick lite ont i ena höften/ljumsken och ner över benet. Var in på vul två gånger efter jag börjar blöda och efter noggranna tittar kunde de inte se någon graviditet i äggledaren och heller inte i livmodern. (Första titten var slemhinnan tjock men på titten veckan efter hade den blödigt ut). Mitt hcg sjönk och ännu en vecka senare var det nere på noll. Jag fick det förklarat för mig att det troligen varit gulkroppen som kändes denna gång. Oavsett så gjorde det bra mycket ondare vid utomkvedshavandeskapet. Så ja, jag hade ont i ljumsken och låren vid missfall. Men gör det extremt ont så får du be dem titta ordentligt på äggledarna om de inte redan gjort det.
    Tack så jättemycket för ditt svar. Jag har ont i ena sidan av magen, ljumsken och ner till knä. Men det känns lite bättre nu än vad det gjorde inatt och i förmiddags. Det var inget som läkaren reagerade på. Öm i hela magen när man känner på den. Det jag undrar är om det kan vara ett "vanligt" missfall trots att det känns så här? Eller om det bara kan vara utomkvedshavandeskap? Hon gjorde en noggrann ultraljudsundersökning men kunde inte se något i varken livmodern eller äggledarna.
  • LaCrue

Jag förstår verkligen din oro, det är hemskt att inte veta. Jag höll på att gå sönder av oro i höstas, trodde jag skulle bli av med även min andra äggledare. Men det var bara ett vanligt missfall för mig, trots att jag hade ont på ena sidan och ner över benet. Om läkaren inte kunde se något i äggledaren så är det säkert inget där, utan ett "vanligt" missfall. Blöder du också? Förhoppningsvis så har ditt hcg inte ökat utan istället gått ner! Jättetråkigt med missfall, såklart, ledsen för din skull. Men bättre än utomkveds så jag håller tummarna att det är det som spökar. Jag trodde aldrig att jag skulle bli glad över ett missfallsbesked, men då blev jag det, då jag ställt in mig på det värsta.

• MissKatty
    LaCrue skrev 2016-01-23 16:47:52 följande:
    Jag förstår verkligen din oro, det är hemskt att inte veta. Jag höll på att gå sönder av oro i höstas, trodde jag skulle bli av med även min andra äggledare. Men det var bara ett vanligt missfall för mig, trots att jag hade ont på ena sidan och ner över benet. Om läkaren inte kunde se något i äggledaren så är det säkert inget där, utan ett "vanligt" missfall. Blöder du också? Förhoppningsvis så har ditt hcg inte ökat utan istället gått ner! Jättetråkigt med missfall, såklart, ledsen för din skull. Men bättre än utomkveds så jag håller tummarna att det är det som spökar. Jag trodde aldrig att jag skulle bli glad över ett missfallsbesked, men då blev jag det, då jag ställt in mig på det värsta.
    Okej, men då vet jag i alla fall att det är möjligt att känna så här även vid ett vanligt missfall. Jag får försöka lugna ner mig och avvakta på provsvaret som jag får på tisdag. Lättare sagt än gjort
    Det knasiga är att jag hade mens nyligen, fyra dagar efter avslutad mens kom lite brunt (det var i tisdags) inget i onsdags men i torsdags kom det lite mer brunt och igår fredag började jag blöda, men det är inte alls mycket, inte som en vanlig mens i alla fall. Så man tydligen vara gravid och få mens ändå.

Jag förstår att du blev glad över ditt missfallsbesked, klart mycket bättre än utomskveds.
  • MissKatty

LaCrue - Jag ville bara berätta att jag fick svar igår efter lunch på blodprovet och det var ett väldigt tidigt missfall. Tusen tack för ditt stöd. <3

• LaCrue

Beklagar missfallet! Men så skönt att höra att du slapp allt vad utomkveds innebär, vilken lättnad. Tänkte på dig igårkväll och undrade hur det gick för sig :) Ta hand om dig nu!

Svar på tråden Missfall/ utomkvedshavandeskap