• Vi ska lita

Batteri

Jag har en laptop köpt 2013. Jag laddar hela tiden, dvs när jag använder datorn så använder jag sladden i kontakten. Annars är den avstängd när jag inte använder den. Ska jag ta bort sladden och bara ladda när det behövs?
    Slipper man att köpa batteri till datorn om man använder ström?

• Svar på tråden Batteri
  • Felinedion

Moderna batterier brukar inte vara så känsliga. Gamla nickelbatterier slits av att "överladdas" men när ett litium-ion batteri är full slutar det laddas och datorn går bara på extern ström som inte tuggas via batteriet.

• volvo142

fast jag tror ändå inte batterierna mår bra av att ligga mellan 95/100 procent hela tiden har förstört mitt dator batteri på det sätet bäst är nog att dra ut men absolut inte låta det gå till noll..

• Forumdeltagaren

Hej!

Jag laddar mitt batteri fullt och tar sedan ut det tills jag ska någonstans där det inte finns el vilket brukar inträffa varannan helg, När jag kommit hem laddar jag det fullt och tar ur det igen osv och det har bara försämrats måttligt på ca 5 år.
    Vissa säger att batteriet mår bäst om man laddar upp det till 50% innan man tar ur det för att inte använda det på någon vecka och det är möjligt att det är ännu bättre.

• Gon

För batteriets skull är det bättre att inte ha den inkopplad hela tiden. Tänk dock på att de allra flesta funktionerna går ner i energisparläge om laddaren inte är inkopplad(ändras lätt i inställningarna). Processorn, nätverkskort mm

Själv struntar jag i batteriet och kör laddaren inkopplad hela tiden.

• Vi ska lita

Tack för era svar.

Det är nog klokt att inte ladda hela tiden, så jag ska tänka på det!
    Men kan man använda datorn trots att batteriet är slut? Dvs använda ström då hela tiden?

• Forumdeltagaren

Ja om batteriet har gjort sitt är det ändå inga problem att använda datorn så länge man har 230 volt kopplat till den.

Svar på tråden Batteri