• jkal

tjejen varit otrogen, hur hantera?

Hejsan

Lite bakgrund:

Har varit tillsammans med min tjej i 2 år.
    Kom på henne varit otrogen med sin arbetskamrat, dem har pussats och hånglat och pratat på sms.

jag konfronterade henne och hon erkände så klart.

jag blev så klart, ledsen, arg, och besviken.
    var en chock så klart. Jag var förvirrad och visste inte vad jag skulle göra. hon stannade ca 2 dagar och vi pratade mycket, vi pratade mycket. Man slutar ju inte älska någon bara sådär.

sen så åkte hon iväg, så vi var ifrån varandra 2 dagar, sen kommer hon tillbaka. vi pratar lite till.

sen så säger vi att det är slut, och hon åker iväg igen. men kommer sen tillbaka ännu en gång.
    Hon säger att hon vill fixa detta och vi bestämmer oss för att fixa det.

Så just nu är vi fortfarande tillsammans, men självklart är inte saker och ting som dem var innan, det går upp och ner.

men så ikväll(några dagar efter att vi bestämt att vi ska försöka fixa det) så säger hon att hon vill gå ut med sin tjej kompis, jag säger som det är att jag inte riktigt uppskattar det just nu, men jag(svag) säger att det är okey.

Vad jag vill ha ut av detta inlägg är att få synpunkter från andra.

Jag känner så klart nånstans där inne att jag bara borde lämna henne.
    Jag fortsätter ju bli sårad utav henne!

Men så klart nånstans att jag är rädd för att jag gör ett misstag.
    Tror också att jag är rädd helt enkelt för att bli ensam.
    Jag har familj jag kan prata med, men inte så många vänner.

Jag vet att jag inte kan vara kvar i detta förhållandet bara för att jag känner att jag behöver närheten.

Är så kluven, vi har ju sagt att vi ska försöka fixa detta. men känner inte att jag får den responsen jag behöver få från henne.
    känns som hon inte respekterar mig längre.

Jag förstår att detta kanske är henens sätt att hantera det på, men det hjälper inte mig.

råd uppskattas!

• Svar på tråden tjejen varit otrogen, hur hantera?
  • Anonym (anonym signatur)

Gör dig själv en tjänst och avsluta förhållandet, de otrogna lever ett annat liv, med helt andra värderingar. De talar ett annat språk och begriper inget annat.

• Anonym (Väx!)

Du är för beroende av henne, bygger ditt liv runt vad hon gör. Bygg ditt liv runt dig själv och dina intressen ist. Det du gör nu är totalt osexigt för en kvinna.

• Anonym (Prata)

Monogami är inte något som funkar för alla.

Det låter som att din tjej, som så många andra, är lite polyamoröst lagd. Det innebär att hon kan tycka om flera personer samtidigt. Att hon hånglade med någon annan betyder inte att hon älskar dig mindre, eller att hon hellre skulle vara med den personen än dig. Men hon har antagligen problem med självinsikten. Eftersom monogami är norm kommer hon att ge en massa löften hon sedan får väldigt svårt att hålla, eftersom de går emot vem hon är. Brustna löften blir djupa svek som sårar och förstör förhållandet.

Det viktiga nu är att ni pratar och är brutalt ärliga mot varandra. Varför var hon otrogen? Är hon lite polyamorös? Kan hon verkligen lova någon troget alls isåfall? Hur känner du inför hennes otrohet, förutom sveket? Skulle du kunna tänka dig att leva i någon slags öppen relation med henne? Hur skulle en sådan relation isåfall se ut? Vilka regler skulle gälla?

En öppen relation kan se ut på många sätt. En modell är den klassiskt polyamorösa, där ni är varandras "primary partner" och det sedan är okej att ha pojk/flickvänner vid sidan av som båda vet om. Kanske har ni vissa saker ni bara gör med varandra och inte med pojk/flickvännens.

En annan modell är att helt enkelt säga att otrohet/en flirt med någon annan är okej, så länge den inte påverkar den andra personen i förhållandet. Man är diskret, skyddar sig och pratar inte om det. Man låter det inte gå ut över tid man annars skulle haft tillsammans, utan behandlar det som en hobby.

Fundera på hur du vill leva. Normen idag är att man ska vara monogam och att otrohet alltid ska betyda slutet på en relation. Men så har det inte alltid varit, och så behöver det inte vara. Om ni älskar varandra, vill leva tillsammans och kan hantera svartsjukan finns andra sätt. Det som skadar mest är att sätta upp regler och förväntningar man sedan inte kan leva upp till. Vill du ha ett 100% monogamt förhållande är hon antagligen fel person för dig.

• Anonym (BosseLarsson)

Om ditt liv i princip kretsar kring henne kommer ni aldrig att komma framåt. Om du redan nu känner att hon inte respekterar dig kommer det inte att bli bättre för att du går med på vad hon vill. Hon måste förstå att tilliten till henne är extremt minimal och om hon är uppriktig i sitt försök att bygga upp förhållandet igen borde hon inte belasta den tilliten mer än nödvändigt.

Huruvida du ska avsluta förhållandet eller ej kan jag inte svara på men du borde frigöra dig från henne, bygga upp dig själv och stå på egna ben. Om hon kan vara otrogen utan att det får några större konsekvenser (utom att ni pratar en del) vad håller henne från att fortsätta vara det? Egentligen borde deras egen moral säga stopp men otrogna verkar vara fenomenala på att rättfärdiga sina handlingar.

• mrskreiz

En mycket lite andel av befolkningen är otrogna för att de är svin som vill leva så och utnyttja andra. En något större del är polyamorösa (eller hur det nu stavas). De allra flesta som är otrogna är det för att de hamnar i en medveten eller helt omedveten obalans i sin relation. Oftast när man varit tillsammans en längre tid, saker börjar gå på rutin och sakna spänning, och det dyker upp någon oftast på jobbet eller t.ex annan organisation man är aktiv i, som man klickar med. "Klicket" är en kroppslig, fysisk händelse som man inte kan styra, men man kan styra om man väljer att agera på den.

Jag säger inte att otrohet är ok men jag tycker det är väldigt fel att säga att alla otrogna är svin.

I ditt fall skulle jag rekommendera en bra familjeterapeut som är utbildad i att handskas med relationer som råkat ut för otrohet. Med en sådan kan ni få hjälp att reda ut om ni bör vara tillsammans eller gå isär.

Det går att komma över otrohet och leva lyckliga tillsammans - om man vill det. Det går oxå att lämna relationen och bli lycklig med någon annan. Vad som är rätt för dig vet bara du. 

Lycka till. 

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • Flisan79

Alla kan göra misstag. Frågan är hur man hanterar det och vad man är villig att göra för att det dels inte ska upprepas och dels vad man är villig att göra för att visa att man menar det.

Vad säger hon? Hur ledsen är hon (egentligen, vilket jag funderar lite på då hon så snart efter går ut på krogen)? Verkar hennes ånger sann? Har hon förklarat farföräldrar det hände? Varför hon nu plötsligt vill satsa eftersom att hon uppenbarligen inte gjorde det när hon leta annat på sidan av?

Det tar tid att komma över ett svek ochvtillit är något man måste göra sig förtjänt av. Det får dock inte förstöra er framtid om ni ska fortsätta. När allt är uppklarat och hon bevisat sin ånger och varit uppriktig, så måste ni även kunna släppa och gå vidare. Ligger det kvar under ytan så kommer det tillslut att förstöra ert förhållande.

• Sarakechi

Bara 2 år och redan otrogen, dumpa sliddjuret!

• Anonym (dumpa)

Hur hantera? Du ber idioten fara och flyga och skaffar dig en mer pålitlig partner. Alla kan göra "misstag" i all ära, men du kommer aldrig kunna lita på henne fullt ut igen, du kommer alltid undra om hon knullar någon annan så fort hon får chansen. Slösa inte bort ditt liv på en människa som redan efter 2 år  tydligen tyckte att knulla någon annan var viktigare än ert förhållande.

• mrskreiz
    Anonym (dumpa) skrev 2016-01-25 13:22:45 följande:

Hur hantera? Du ber idioten fara och flyga och skaffar dig en mer pålitlig partner. Alla kan göra "misstag" i all ära, men du kommer aldrig kunna lita på henne fullt ut igen, du kommer alltid undra om hon knullar någon annan så fort hon får chansen. Slösa inte bort ditt liv på en människa som redan efter 2 år  tydligen tyckte att knulla någon annan var viktigare än ert förhållande.

Du har en väldigt lustig definition på "knulla" givet TS beskrivning av vad som skett. 

TS: På nätet skriker alla väldigt högt. Livet är inte svart eller vitt. Hitta en lösning som fungerar för DIG. Strunta i högljuddheten och fokusera på vad som är viktigt. I första hand du och därefter hur du värderar din relation. 
    Otrohet handlar om så mycket mer än rätt och fel. 
  • MrFlex

Det intressanta är väl att ta reda på varför hon var otrogen? Innan du vet det så är det väl mer eller mindre omöjligt att acceptera och gå vidare?

Svar på tråden tjejen varit otrogen, hur hantera?