• Dreambrother

Aggressiv ägare sparkade sin hund

Behöver hjälp att förstå här.

Ikväll när jag var ute med min hund kommer två lösa pitbulls/amstaffs el liknande. Jag frågar ägaren om dom kan hälsa och derär ok. Det är två tikar och min hund är en hona. Den ena av hans två luktar lite maniskt länge på min hund. Normalt säger hon ifrån, men det gör hon ikte nu, svansar slutar viftas på och ägaren säger "sluta!" Till sin hund. Hon reagerar inte. Då, som jag upplever det, sparkar han henne med sulan av skon i sidan av magen, hon lägger sig genast på rygg. Jag blir först ställd, reflekterar och känner att jag måste säga till. Så jag säger "Du kan ikte sparka din hund sådär" varpå han svarar "Vad ska jag göra då? Vill du att hon ska attackera din hund?". Typ här blir stämningen en helt annan, han börjar brösta sig, gå emot mig, säger att jag är dum i huvudet och säger typ "Jag stötte! Vafan sägeru att jag sparka för?! Sparka eller stötte jag?!". Jag svarar typ "Lugn. Såsom jag upplevde så sparkade du". Han går emot mig och ställer sig lite för nära. Till slut säger jag "Jag pallar inte... Du stötte, ok". Jag vänder och går, han ropar saker som att jag är dum i huvudet osv. Hans tjej har stått vid sidan hela tiden och kläcker ur sig något i stil med att den här typen av hundar tål mer.

Jag är rätt tagen av hela situationen, mannens energi i sällskap av två lösa pitbullhundar, att jag stöter på dom lite då och då när jag är ute på kvällen, om jag gjorde rätt som sa till?

Hur ser ni andra på situationen? Är det ok att stöta/sparka sin hund så? Är tacksam för tankar och reflektioner.

• Svar på tråden Aggressiv ägare sparkade sin hund
  • Tow2Mater
    Dreambrother skrev 2016-01-24 02:28:28 följande:

Det är två tikar och min hund är en hona.

Vad är skillnaden mellan tik o hona?
  • Tow2Mater
    Dreambrother skrev 2016-01-24 02:28:28 följande:

sparkar han henne med sulan av skon i sidan av magen, hon lägger sig genast på rygg.

Låter som en liten markerande puff. Att 'sparka med sulan' låter inte som en hård tåspark direkt.
  • imjessicat

Tycker det låter som han kollat för mycket på Cesar Milan eller "mannen som talar med hundar".

• Dexter dot com

Personligen ser jag ingen anledning att korrigera hundar alls, att avleda har oftast mycket bättre effekt. Sen förstår jag iof honom att han ingriper om han såg att hans tik var på väg att flyga på din men har man en hund med dom tendenserna låter man den naturligtvis inte hälsa på andra hundar. Du hade förmodligen sparkat hans hund mycket värre om den bitit sig fast i din hund och försökt bita ihjäl den.

Svar på tråden Aggressiv ägare sparkade sin hund