• Anonym (TS)

Så fruktansvärt trött på säljare/mäklare som undanhåller viktig information!!

Om ett hus har stora byggnadsfel är man väl skyldig att meddela detta vid försäljning?? Fallet som jag tänker på för tillfället är alla hus på Glimtvägen i Kristineberg, Oxie, är enstegstätade och har stora fuktproblem!!

När de byggdes var det inte ens någon som ville köpa dom så de var tvungna att sänka priserna rejält. Tex Glimtvägen 26 som ligger ute till försäljning nu, köptes för 970.000kr och nu vill de sälja för 3.480.000kr. Ingenstans i beskrivningen står det om husets problem! Det återspeglar sig knappast i priset heller...

På ett tidigare hus stod det i beskrivningen att det var enstegstätat och huset försvann från hemnet efter budgivning. Några veckor senare var det tillbaka igen, utan informationen!

Jag förstår att man vill tjäna pengar vid försäljning men att man kan ha så lite skam i kroppen förstår jag inte! Sen är det upp till var och en att besiktiga , men det är ju slöseri med någon annans tid och pengar att inte meddela eventuella köparna i förhand! Eller vad tycker ni? Ska man som säljare vara tyst om stora kostsamma problem med huset och hoppas att det inte upptäcks?

• Svar på tråden Så fruktansvärt trött på säljare/mäklare som undanhåller viktig information!!
  • Anonym (hjkl)

De kanske har åtgärdat problemen redan, de som vill sälja Glimtvägen 26. Är du spekulant som vill avskräcka andra ?

Jag vet inte vad lagen säger, men troligen måste säljarna uppge sånt de känner till. Å andra sidan är det som du säger, köparen har undersökningsplikt och den plikten sträcker sig ganska långt.

• Anonym (TS)
    Anonym (hjkl) skrev 2016-01-24 12:51:40 följande:

De kanske har åtgärdat problemen redan, de som vill sälja Glimtvägen 26. Är du spekulant som vill avskräcka andra ?

Jag vet inte vad lagen säger, men troligen måste säljarna uppge sånt de känner till. Å andra sidan är det som du säger, köparen har undersökningsplikt och den plikten sträcker sig ganska långt.

Det kan jag garantera att jag absolut inte är/har varit spekulant. Jag bor i Oxie och har följt skriverierna om bygget. Det är fel på alla husen tyvärr, då dom är väldigt fina på insidan.

Vill själv flytta ifrån Oxie och exempel som de här är avskräckande när man letar hus. Trodde man var tvungen att uppge de fel man kände till, speciellt som i detta fall.
  • Anonym (Pappa35)
    Anonym (TS) skrev 2016-01-24 12:35:12 följande:

Om ett hus har stora byggnadsfel är man väl skyldig att meddela detta vid försäljning?? Fallet som jag tänker på för tillfället är alla hus på Glimtvägen i Kristineberg, Oxie, är enstegstätade och har stora fuktproblem!!

När de byggdes var det inte ens någon som ville köpa dom så de var tvungna att sänka priserna rejält. Tex Glimtvägen 26 som ligger ute till försäljning nu, köptes för 970.000kr och nu vill de sälja för 3.480.000kr. Ingenstans i beskrivningen står det om husets problem! Det återspeglar sig knappast i priset heller...

På ett tidigare hus stod det i beskrivningen att det var enstegstätat och huset försvann från hemnet efter budgivning. Några veckor senare var det tillbaka igen, utan informationen!

Jag förstår att man vill tjäna pengar vid försäljning men att man kan ha så lite skam i kroppen förstår jag inte! Sen är det upp till var och en att besiktiga , men det är ju slöseri med någon annans tid och pengar att inte meddela eventuella köparna i förhand! Eller vad tycker ni? Ska man som säljare vara tyst om stora kostsamma problem med huset och hoppas att det inte upptäcks?

Att fastighetsmäklare är skojare kan väl inte komma som en överraskning?

Att sen säljare vill tjäna bra med pengar är väl inte heller någon överraskning. Då säger man såklart inte villa brister huset har.

Oärligt? Ja. Kriminellt? Ja, troligen.
    Kommer de att åka dit för det? Troligen inte.

Vi köpte ett mögelhus av en mäklare som också ägde huset ifråga.
  • Anonym (Z)
    Anonym (TS) skrev 2016-01-24 13:58:57 följande:
    Det kan jag garantera att jag absolut inte är/har varit spekulant. Jag bor i Oxie och har följt skriverierna om bygget. Det är fel på alla husen tyvärr, då dom är väldigt fina på insidan.

Vill själv flytta ifrån Oxie och exempel som de här är avskräckande när man letar hus. Trodde man var tvungen att uppge de fel man kände till, speciellt som i detta fall.
    Fast vad vet du om de har åtgärdat husets fel eller ej? Känner du säljarna ifråga och vet exakt vad de förbättrat med huset?
  • Anonym (TS)

Behöver inte känna säljarna för att se om husen är åtgärdade eller inte. Inte så svårt att se om hela fasaden är bytad när man kör förbi varje dag.

En sak om huset är gammalt och säljarna inte vet om husets faktiska skick. Men ett nybyggt hus med konstaterad risk byggnation tycler jag det borde finnas andra regler på.

• nyatomten

Hej, tyvärr inte förvånad, gick på visningar där mäklaren mer eller mindre slängde ut mig när jag hittade mögel och röta i en källare som säljarna lagt trall över..
    inget direkt svar men känner att mäklarna gör allt för att sälja, här är våra erfarenheter:
    Vi har under en längre tid budat på en tomt, ca 120dgr vilket som i min värld känns långt iaf. Som sagt dröm tomten med alla tänkbara möjligheter, i beskrivningen på nätet fanns noggrann detaljerat om skog och mark med tillhörande arrenden på jordbruks och betesmark. Husen på tomten hade säljarna friskrivit sig ifrån vilket vi själva också hade gjort vid en sån situation för dom hade stått tomma några år. Vi kastar oss in i budgivningen och höjer priset med över en miljon och får tomten!, dock hade mäklaren i mitten av vår budgivning nämnt ett jaktarrende. Jag kollade upp vad det skulle innebära på nätet där det stog att arrendet brukar vara 1-5år som praxis samt minst 100kr per ha.OBS uppg från nätet. märk väl nu! det står INGET i annonsen om jakt, jaktarrenden eller likn bara att åkermark arrenderas ut till grannen på muntligt ettårsavtal. När vi sitter hos mäklaren så skriver han ut ett avtal på sin laptop, hämtar det i skrivaren och lägger det på bordet framför mig, på 2a sidan står det jakt utarrenderad enl jaktavtal,,, Vi svarar med att få se det avtalet som då plockas fram. Detta avtal gäller 40år och en årsavgift på 20kr per Ha dessutom för 4 personer och markägaren (JAG) får inte jaga på sin egen mark under avtalstiden, samt att jakten avser HELA tomtens areal och ALL jakt. OK ett drömmavtal, hade jag varit jägare så skulle jag också försöka få ett sådant avtal givetvis!. Problemet som jag ser det är att detta avtal skulle funnits till hands när annonsen låg ute. Hur vet jag att andra budgivare var införstådda i avtalets innehåll eftersom vi fick ta det av det först när avtalet skulle skrivas!. Vi hyser inget agg mot varken jägaren eller säljaren däremot så tycker jag att det inte har gått rätt till, varför nämnde mäklaren avtalet i andra månaden av budtiden?? vi har ännu inte skrivit på avtalet... 

Ha inte för bråttom utan läs igenom, gå inte på mäklarens "skriv på" påtryckningar utan ta med papperna hem över natten eller över helgen och läs dom 10ggr

Dröm-Tomten
  • Anonym (Loppan)

Jag har bott på Glimtvägen sedan det byggdes och har aldrig varken hört eller märkt av det du antyder.

• Anonym (Lag)

Står det någonstans i annonsen/beskrivning att det är enstegstätat så har mäklare utfört det hen ska.

Som köpare har man mkt omfattande undersökningsplikt och besitter man inte tillräckliga kunskaper själv så skall man ta hjälp av sakkunnig. Allt detta är reglerat i lagstiftningen JB kap 4 19:2, i vilken Sverige har den mest omfattande om jag inte minns fel.

Enstegstätat = riskkonstruktion = utökad undersökningsplikt.

Detta OM det står i annons eller på annat sätt framgått.

Mvh

• Anonym (Loppan)
    Anonym (Lag) skrev 2016-02-08 10:13:15 följande:

Står det någonstans i annonsen/beskrivning att det är enstegstätat så har mäklare utfört det hen ska.

Som köpare har man mkt omfattande undersökningsplikt och besitter man inte tillräckliga kunskaper själv så skall man ta hjälp av sakkunnig. Allt detta är reglerat i lagstiftningen JB kap 4 19:2, i vilken Sverige har den mest omfattande om jag inte minns fel.

Enstegstätat = riskkonstruktion = utökad undersökningsplikt.

Detta OM det står i annons eller på annat sätt framgått.

Mvh

Fast dessa hus är inga fuskbyggen och det har aldrig varit några skriverier om det som han påstår. Han är säkert den budgivaren som har lägsta budet. Så lågt!
  • Anonym (Lag)

Är det enstegstätat skall man vara mkt uppmärksam, oavsett skriverier eller inte. Denna konstruktion ÄR en riskkonstruktion och mkt dyr att åtgärda.

Vem ts är eller vilka avsikter hen har, bortsett från att anklaga mäklarkåren, vet jag ej.

Mvh

Svar på tråden Så fruktansvärt trött på säljare/mäklare som undanhåller viktig information!!