• Fral13

Soppa till många. recept tacka :)

Hej!

Jag vet att det finns många här som är fenor på att hjälpa till med att komma med bra recept och som har många idéer. 

Jag tänkte bjuda släkten på soppa nästa gång vi ses. Dels för att det är lätt och dels för att soppa är en av mina favoriträtter. 

"Problemet" om man ska kalla det så är att jag har lite svårt att bestämma mig vilken eller vilka. Förutsättningarna är följande: det finns vegetarianer, paprika allergiker (även chilli och liknande) Fisk-hatare, skaldjurs allergiker och laktosintoleranta.

vad hade ni gjort för soppa till dom här. En eller två? Tillbehör? Dela gärna med er av era recept :)  

• Svar på tråden Soppa till många. recept tacka :)
  • hrewak

Jag hade gjort mina två favoriter:
    Köttfärssoppa och broccolisoppa.
    I broccolisoppan ska man ha grädde, men den kan man ju ta laktosfri eller så om den/de laktosintoleranta även är vegetarianer. Innehåller inte paprika eller chili, men cayennepeppar (vet inte vad den kryddan innehåller exakt).

• hrewak

Glömde ju att skriva att jag brukar ha baguette eller annat gott färskt bröd till. Även crème fraiche till köttfärssoppan.

• Fral13
    hrewak skrev 2016-01-24 15:48:14 följande:

Jag hade gjort mina två favoriter:
    Köttfärssoppa och broccolisoppa.
    I broccolisoppan ska man ha grädde, men den kan man ju ta laktosfri eller så om den/de laktosintoleranta även är vegetarianer. Innehåller inte paprika eller chili, men cayennepeppar (vet inte vad den kryddan innehåller exakt).

goda soppor båda två. Cayennpeppar är en chilifrukt det med. Så den går inte den heller tyvärr.

• Milleman

Jag hade absolut gjord en riktigt god potatis- och purjolökssoppa! Med laktosfri grädde. Så kan alla äta samma :D bröd till!

• Leah1

En grovriven rotsakssoppa och skålar med salami, räkor, ugnsrostade blomkål, kålrot och rödbetor samt vitlöks- creme fraiche kanske kallrökt lax oxå så får man smaksätta sin egen soppa som man vill. Lite pyssel iofs men kan ju vara lite roligt.

• MammaBella

Grön ärtsoppa med olika toppings:

pepparrotscremefraische
    rökt lax
    räkor
    skinka
    hyvlad parmesan eller lagrad getost

Till det vitlöksbröd...

• foodforclouds

Morotssoppa med röda linser och ingefära. Gott med raspat citronskal och citronjuice i också. Rosta solrosfrön och klipp färsk koriander att ha på.

Köp laktosfri- eller vegansk crème fraiche att ha i för den som önskar.

• Fral13
    Milleman skrev 2016-01-24 16:40:19 följande:

Jag hade absolut gjord en riktigt god potatis- och purjolökssoppa! Med laktosfri grädde. Så kan alla äta samma :D bröd till!

Har du något bra recept. Jag får den inte att bli så god som jag vet att den kan vara. Min blir lite grynig och smakar nästan rå potatis. Men jag har ätit god, men vet inte hur man gör.
    Leah1 skrev 2016-01-24 18:11:50 följande:

En grovriven rotsakssoppa och skålar med salami, räkor, ugnsrostade blomkål, kålrot och rödbetor samt vitlöks- creme fraiche kanske kallrökt lax oxå så får man smaksätta sin egen soppa som man vill. Lite pyssel iofs men kan ju vara lite roligt.

Den idén gillade jag :) den får vi prova hemma. Tänkte du vilken rotfruktssoppa som helst eller någon särskild?

Så många goda. :) mums med morotssoppa. Har aldrig provat med linser i. Så det måste jag prova och grönärtsoppa med tillbehör skrivs upp på prova listan det med. Kan äta soppa varje dag nu. Till jag hittat den rätta :)
  • Leah1

Jag grovriver potatis, rotselleri, kålrot, palsternacka, lök, och morot och fräser på allt på en gång, kokar och kryddar efter smak och beroende vad jag sedan har i. Om du rostar rotselleri, blomkål mm (var för sig) med bara salt och olja blir det en lite sötaktig smak. Du kan ju som tillbehör även ha knaperstekt bacon eller proscetto (lr hur det stavas).

Det här är en av min favoritsoppa för den går snabbt att göra men enkel att få den varierad. Om jag har i fisk ( gärna blandat med lax och vit fisk) har jag även i fänkål.

• Fral13
    Orre skrev 2016-01-28 10:23:17 följande:

En klassisk bouillabaisse är ju en god soppa/gryta att göra. Gärna med nybakat bröd till. Här är ett jättebra recept på fisksoppan! www.vinochmatguiden.se/recept/karin-hogberg/bouillabaisse-med-rouille

åå! den måste jag göra till mig och min man någon gång. Jag älskar fisksoppa. Men  när släkten ska komma så blir det varken fisk eller skaldjur. Allergiker och hatare om vart annat.. Men jag älskar det. Så jag tackar för middagstipset :) 
  • Fral13

Tack alla! Tänk att det finns så många bra soppor. :) Älskar soppa! 

• Maramina

Tomatsoppa skulle jag satsat på! Finns mängder med goda recept på det och så nybakt bröd till det.

En annan favorit är kronärtskockssoppa, tex detta gudomliga recept www.landleyskok.se/recept/kramig-kronartskockssoppa.html/ Då kunde du testa med någon laktosfritt alternativ till grädde och créme fraiche. Eller så har du den som ett alternativ och så någon annan som ett helt annat alternativ.

Eller varför inte kycklingsoppa? meramatgladjemedmatallergi.bloggo.nu/Het-och-harligt-god-kycklingsoppa-utan-mjolk-agg-soja-och-gluten/

Eller någon lite hetare asiatisk soppa? Tex den här www.kokaihop.se/recept/asiatisk-soppa-med-kyckling-och-kokosmjolk

Hur många personer handlar det om? En

• scanmia
    idamaria80 skrev 2016-02-07 15:16:05 följande:

Morotssoppa med apelsin och kokosmjölk. Skippa cayennepeppar. Vegetariskt, laktosfritt! Supergo!
    kultursmakarna.se/2015/03/01/vinnande-morotssoppa-med-kokosapelsin-och-naanbrod-med-linsdipp/

Tack för tipset! Jag testade den i kväll och den blev väldigt god och vacker. Jag lagade dubbel sats, men hade bara en burk kokosmjölk, men det räckte för att göra den krämig och ge en bra smak av kokos. Spiskummin passade så bra i denna smakkombination. Kan klart rekommenderas! 
  • Fral13
    Maramina skrev 2016-03-03 19:50:09 följande:

Tomatsoppa skulle jag satsat på! Finns mängder med goda recept på det och så nybakt bröd till det.

En annan favorit är kronärtskockssoppa, tex detta gudomliga recept www.landleyskok.se/recept/kramig-kronartskockssoppa.html/ Då kunde du testa med någon laktosfritt alternativ till grädde och créme fraiche. Eller så har du den som ett alternativ och så någon annan som ett helt annat alternativ.

Eller varför inte kycklingsoppa? meramatgladjemedmatallergi.bloggo.nu/Het-och-harligt-god-kycklingsoppa-utan-mjolk-agg-soja-och-gluten/

Eller någon lite hetare asiatisk soppa? Tex den här www.kokaihop.se/recept/asiatisk-soppa-med-kyckling-och-kokosmjolk

Hur många personer handlar det om? En

Tomatsoppa kan vara riktigt gott ja :) Så det är ett alternativ. 

Det beror lite på hur många som kommer. Men allt mellan 20 och 40 personer. I första hand har vi en släktträff med mammas sida i april (ca 20 pers) och sedan är jag ute i väldigt god tid och funderar på mat till dopet som kommer bli någon gång till hösten. Har många långväga gäster så vill bjuda på något matigare än smörgåstårta. Soppa är gott, varmt och enkelt :D 

Den där kronärtskokssoppan ska jag helt klart prova. Lät inte helt dumt. 
    En av dom bra sakerna med denna tråden är att jag fått en hel del nya bra recept att prova. Torsdagarna är räddade :D 

Svar på tråden Soppa till många. recept tacka :)