• Anonym (Ogravid)

Mens efter sex?

Lite onödig bakgrund: Jag har precis genomgått en "scare". Hade av misstag sex vid ägglossning och min kille sprutade i mig, tog ett dagen efter-piller två dagar efteråt men läste att det var hyfsat värdelöst eftersom sexet skedde efter ägglossning samt att pillret togs då den "osäkra" perioden passerat.

Nu fick jag inte mens i förrgår och tänkte att fan, det blir mitt livs första abort. Har en son på bara några månader så det vore katastrof med ett till barn snart.

Men så hade vi sex igår och idag kom mensen. Det fick mig att tänka på att det är vanligt att det är så. Min menscykel är exakt jämn (har en kalender eftersom vi kör med säkra perioder) men om vi har sex under de tre-fyra dagarna inför att mensen ska starta så kommer den ALLTID igång dagen efter. Det brukar alltid involvera att min kille sprutar i mig om det spelar någon roll.

Jag tycker det är lite intressant. Är det någon mer som får mens av att ha sex? Finns det någon naturlig förklaring till det?

• Svar på tråden Mens efter sex?
  • Anonym (Samma)

Känner igen det du beskriver.

Jag har själv helt regelbunden mens. Men har jag sex de tre sista dagarna innan det ska börja så kommer det ofta igång i samband med sex eller precis efteråt. Dock är det inte alltid så, men ofta. Det som händer sedan är att mensen förlängs med motsvarande antal dagar. Så slutdagen blir det samma som om jag börjat blöda på "rätt" dag. Konstigt fenomen som kanske har en helt naturlig förklaring. Men jag vet inte varför det blir så.

För min del spelar det ingen roll om jag får satsen i mig eller inte. Det enda som krävs är att jag får en ordentlig omgång med penetrerande sex.

• Anonym (äl)

Får ni orgasm?

Man får inte mens om inte kroppen är hormonellt klar för det så att säga, men när livmoderslemhinnan väl börjat delvis stötas ut och släppa ifrån sig blod kan sammandragningarna vid orgasm få blodet att komma ut tidigare än det annars gjort.

• Anonym (Samma)

Japp. Jag får orgasm 9 av 10 gånger när vi har sex. Jag har dock aldrig tänkt på sambandet mellan orgasm och den tidigare starten av mensen. Kanske är det så, eftersom jag upplever att det ibland inte blir en tidigare start fast vi har haft sex. Möjligt att det är de gångerna som jag inte fått orgasm.

Intressant...

• Anonym (Ogravid)
    Anonym (äl) skrev 2016-01-25 03:28:06 följande:

Får ni orgasm?

Man får inte mens om inte kroppen är hormonellt klar för det så att säga, men när livmoderslemhinnan väl börjat delvis stötas ut och släppa ifrån sig blod kan sammandragningarna vid orgasm få blodet att komma ut tidigare än det annars gjort.

Ja, vi får båda orgasm generellt. Intressant, jag har trott att det beror på sperman och att det 'löser upp' det som hindrar mensen att komma ut. Men det låter ju onekligen rimligt att det är muskulaturen.

Det är lite konstigt att det händer varje gång. Jag tänkte hör om dagen då vi hade sex att "får jag inte mens av detta så måste jag vara gravid". Och mycket riktigt. Det (sex=mens) är inte ett samband som de berättar om på sexualundervisningen.
  • Anonym (äl)

Inte så konstigt då sambandet inte är givet på något sätt. Det är som sagt inte så att mensen = "rensningen" av livmoderslemhinnan börjar tidigare p g a sexet, det styrs av hormonerna, utan bara just att det KAN _komma ut_ tidigare p g a sammandragningarna.

Anonym (Ogravid) skrev 2016-01-25 07:43:43 följande:

Ja, vi får båda orgasm generellt. Intressant, jag har trott att det beror på sperman och att det 'löser upp' det som hindrar mensen att komma ut. Men det låter ju onekligen rimligt att det är muskulaturen.

Det är lite konstigt att det händer varje gång. Jag tänkte hör om dagen då vi hade sex att "får jag inte mens av detta så måste jag vara gravid". Och mycket riktigt. Det (sex=mens) är inte ett samband som de berättar om på sexualundervisningen.

• Anonym (Samma)
    Anonym (äl) skrev 2016-01-25 08:15:28 följande:

Inte så konstigt då sambandet inte är givet på något sätt. Det är som sagt inte så att mensen = "rensningen" av livmoderslemhinnan börjar tidigare p g a sexet, det styrs av hormonerna, utan bara just att det KAN _komma ut_ tidigare p g a sammandragningarna.

Att det inte blev tidigarelagt förstod jag, eftersom slutdagen fortfarande blev den samma. Sexet gjorde bara att själva blödandet kom igång snabbare men att resten av processen var den samma.

Jag har inte gjort kopplingen till om jag fått orgasm eller inte under sexet. Som jag skrev tidigare så har jag trott att det blev så när jag fått en rejäl omgång med penetrerande sex. Att det var det hårda dunkandet som gjorde att det kom igång.

Men det du säger verkar logiskt eftersom jag alltid kommer av hård penetrationssex.
  • Anonym (Gaby)

Jo så blir det för mig med, även om jag inte skulle få orgasm. Har alltid tänkt att det är för att livmodern blir pådunkad så att slemhinnan lossnar i förtid där inne...

• Anonym (Ogravid)

Fast samtidigt så blir det inte samma sak om jag onanerar, det får inte igång mensen trots orgasm?

Svar på tråden Mens efter sex?