bil innan bebis?
Jag och sambon planerar barn och ska börja försöka snart om inget oförutsägbart sker :) längtar så!
Vi har en del pengar sparat sen tidigare och har påbörjat ett nytt sparande och räknar med att ha sparat minst 50.000 (till bebis och det den behöver första tiden samt bebisbuffert) innan det är bebisdags. Blir väl lite mer beroende på hur lång tid det tar för oss att bli gravida.
Det vi funderar på är detta med att införskaffa en bil tills vi blir föräldrar.
Vi har ingen bil som det är nu, bor centralt, åker buss dit vi ska och lånar bil om vi ska åka exempelvis till svärföräldrarna som bor långt bort eller för större storhandlingar. Vi lånar nog bil knappt en gång per månad.
Sambon har körkort, jag har inte möjlighet att ta körkort. Sambon vill gärna ha bil för att det är en trygghet om barnet skulle bli sjuk och behöva vård exempelvis. Sen blir det såklart smidigare att åka och hälsa på släkt med bil istället för tåg..
Hur skulle du tänka? Köpa en "billig" beganad bil kontant (runt 20.000 - 50.000 kr) för att HA en bil och hoppas den håller någorlunda. Eller lägga lite mer pengar, upp till 80.000 och eventuellt behöva låna delar av den summan? Vi har inga andra lån utöver mitt csn sen tidigare.
Vet att bilar lever sitt eget liv och att en dyrare bil per automatik inte innebär att den håller bättre och krånglar mindre (men chanserna kanske är större att den rullar och går).
Sparande till bil är alltså utöver det vi sparar till bebiskontot, vilket gör att vi inte kommer kunna spara ihop mängder med pengar.
Detta med bilar alltså. .. hjälp säger jag bara! :)