• Anonym (I)

Fler som ser flimmer framför ögonen?

Så länge jag kan minnas har jag alltid sett ett flimmer framför ögonen och jag undrar mest om detta är unikt eller om fler ser detta?

Jag var hos en ögonläkare när jag var så liten att jag inte kunde förklara ordentligt, men denne hade aldrig hört talas om det och visste inte varför jag ser flimret. När jag var lite äldre gick jag till en annan som inte heller visste varför, men han sa att det kan vara så att alla ser detta men att de flesta inte tänker på det.

Jag ser det alltid, hela tiden och jag har fått frågan hur jag då kan se allt annat omkring mig, men jag ser liksom mellan flimret om man kan säga så. Jag skulle beskriva det som att det liknar "myrornas krig", fast istället för svarta och vita prickar är det sådana ljusefterbilder som man även ser i större format när man tittat på starkt ljus (tex en kamerablixt, solen eller en stark lampa), fast som små, små prickar. Det syns som allra bäst mot mörka bakgrunder, tex när jag blundar.

Finns det någon mer som upplever något liknande?

• Svar på tråden Fler som ser flimmer framför ögonen?
  • MsElfy

Ögon migrän?

Jag har fått liknande ibland, oftast då jag sovit för lite.

• Jag8710

Japp, jag brukar få ögon flimmer. Även för min del i alla fall kallat ögon migrän. Jag brukar få det i samma veva som min vanliga migrän. Ett tips är att be om hjälp om de blir nå problem till en läkare. Helst en som kanske har för just huvud.

• Anonym (I)
    Jag8710 skrev 2016-01-24 19:49:20 följande:

Japp, jag brukar få ögon flimmer. Även för min del i alla fall kallat ögon migrän. Jag brukar få det i samma veva som min vanliga migrän. Ett tips är att be om hjälp om de blir nå problem till en läkare. Helst en som kanske har för just huvud.

Känns inte lönt att gå till en läkare då de aldrig tycks kunna hjälpa mig och särskilt eftersom jag redan provat två gånger när jag var yngre för just detta problem... Känns som att man bara slösar sin tid och sina pengar om det inte är något vanligt som man själv redan vet vad det är =/
  • Jag8710
    Anonym (I) skrev 2016-01-24 19:57:44 följande:

Känns inte lönt att gå till en läkare då de aldrig tycks kunna hjälpa mig och särskilt eftersom jag redan provat två gånger när jag var yngre för just detta problem... Känns som att man bara slösar sin tid och sina pengar om det inte är något vanligt som man själv redan vet vad det är =/

Då går man dit, slår näven i bordet och ber dom skicka en remiss till en huvud läkare. ;) Jag vet det är inte lätt, jag var tvungen att bli gravid och ha migrän minst 2 gånger om dagen i nästan 9 månader men fan vad arg jag var. Man måste tyvärr ha en jävla envishet om man ska få hjälp.
  • Mantrasina

Jag har det lite grann nästan dagligen, särskilt om jag är trött. Det är, för mig, absolut inte migrän.

Den betydligt värre varianten när allt flimrar och jag inte ser alls får jag i samband med migränanfall, det kallas aura. Ögonmigrän är en annan form där det bara flimrar men det är sällan huvudvärken hänger med då.

• Anonym (Japp)

Samma grej! Migrän med aura heter det. Man måste inte ha ont i huvudet.

• Tvillingmamma03

Hej! Har nu inte sovit på 29 timmar. Har värsta flimmer när jag blundar & ser lite dubbelt. Har vanligtvis lite flimmer. Men har märkt att när jag är trött blir det värre och får yrsel på det oxå. Har vanlig migrän , innan anfallen då kan ex vis raka brädor flimmra och röra sig sidledens.

Svar på tråden Fler som ser flimmer framför ögonen?