• FamilyForever

    Dyspraxi /öppen nasalitet

    Hej,
    Jag har en dotter i förskoleåldern som har dyspraxi / öppen nasalitet Vill gärna komma i kontakt med andra föräldrar till barn med detta i samma ålder för tips råd och stöd.


    Vi går regelbundet hos logoped och daglig träning på förskolan och så gott det går i hemmet.


    Berätta gärna om era erfarenheter. Vad för hjälp har ni fått, hur lägger ni upp talträningen? Hur tänker ni inför skolstart, vilken hjälp kan man kräva/få där.

    Tacksam för svar :)

  • Svar på tråden Dyspraxi /öppen nasalitet
  • Mollan79

    Min dotter fick diagnosen oral dyspraxi vid fyra års ålder. Hon hade som ett eget språk och var ett väldigt argt barn, antagligen för att ingen förstod vad hon sa.
    Vi bytte dagis till ett med extra resurser, talpedagog kom 2 ggr i veckan och ägnade sig åt bara mitt barn. Vi fick övningar att göra hemma och även en karta med bilder för att hon lättare skulle göra sig förstådd. Alla på hennes avdelning använde tecken som stöd och det lättade enormt för alla runt henne och henne!
    När hon började skolan kunde hon prata men har problem än idag med bokstaven R.
    Hon har haft talpedagog 1 gång i veckan sen hon började skolan. Hon fyller 11 i sommar.
    Jag sa i början att hon var ett argt barn, men när talet kom blev hon ett annat barn. Idag är hon lugn, jättegod och glatt barn.

  • FamilyForever

    Skulle du säga att talet blev bättre med åldern? Jag känner mig frustrerad när min dotter inte vill öva hemma... Hon vägrar prata alls då. Jag känner oro inför skolstart med tanke på snålt m resurser där.
    Vi kör lite tecken som stöd men inte fullt ut då hon kan göra sig hyfsat förstådd om än väldigt otydligt tal

  • Mollan79

    Ja, talet blev bättre med åldern och mycket övning. Vi hade ju otroligt bra hjälp på hennes dagis. Vi hade 'tungsagor' som vi läste på kvällen med övningar till texten. Sen hade vi övningar med tandborsten för att öva på känseln och att kunna styra tungan dit hon ville. När hon märkte att det gav resultat blev hon mer beslutsam att öva mer.
    Jag var oxå nervös när skolstart närmade sig då man blev orolig för mobbing lr hur fröken skulle bemöta henne. Hon blev ofta behandlad som yngre i och med att hon pratade som en bebis nästan men det "lossnade" våren innan. Det var som att hon bara kom på hur..

  • FamilyForever

    Men hon hade inte problem med öppen nasalitet ?
    Jag upplever att det är svårare att öva för min dotter då hon inte kan styra när gommen ska sluta till vid sådana ljud. Vilket gör att hon pratar väldigt nasalt och som du skrev att hon låter yngre än vad hon är.
    Man blir väldigt ledsen o frustrerad ibland och undrar hur det ska gå

  • Harmagedon

    Min dotter är fyra lite drygt. Hon har dyspraxi. När hon var tre var det bara jag som förstod vad hon sa. Nu kan hon göra sig förstådd med de flesta. (Hon anpassar sig och använder enklare meningar med okända.) Vi går hos logoped en gång i veckan och övar hemma varje dag. På dagis hinner de kanske öva två gånger i veckan.

    Vi har infört något så hemskt som ett belöningssystem för att få till träningen hemma. Hon får samla klistermärken på ett papper. Sedan byts det in mot något hon vill ha/göra. Väldigt kluven till det där med belöningar men det blev nödvändigt för att få fart på övandet.

  • Harmagedon

    Jo, du frågade om skolan. Tänker att det måste gå att få stöd där också. Min unge behöver ju bara 15 minuter av en vuxens tid där för att göra sina övningar. På skolan Jon ska gå har de både specialpedagog och talpedagog...men den dagen den sorgen.

Svar på tråden Dyspraxi /öppen nasalitet