• Eveliina

V25 funderingar över viktuppgång vad är rimligt ?

Hej jag är gravid i vecka 25 och har snart gått upp 10kg har funderingar om de är för mycket ? Är min första graviditet och känner mig oerhört tjock och ful vet att de är tabu och säga så men undrar om de är någon som haft/har liknande känslor ? Tycker de är jobbigt att vara bland folk och killen tror jag skäms över graviditeten vilket inte är fallet utan självförtroendet rasat och känner mig utstirrad på ett negativt sätt????

• Svar på tråden V25 funderingar över viktuppgång vad är rimligt ?
  • mrskreiz

Vilken underbart vacker mage! Jag gick upp 25 kilo med båda mina barn. Ettan gick jag ner hela vikten med på ett år, utan att göra mer än röra mig ordentligt (inga britney spears pass) och äta normalt (inga dieter, men inga mängder med snacks heller). Tvåan var svårare att gå ner, men han var mycket större vilket ledde till att mina magmuskler och magskinn tog mer stryk.

Summa summarum, 10 kilo är helt normalt! Det är inte bara bebis, det är en massa vatten, moderkaka osv osv. Men prata med din BM om du fortsätter känna att tankarna "bråkar" med dig.

Kram till dig och fina magen!

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • MamaBritton

Man brukar väl säga att 12 kg är det som är normalt att gå upp men det beror ju faktiskt helt på hur man är byggd och vad man vägde innan man blev gravid. Jag är jätte liten men gick upp nästan 20 kg med min första och nu med andra i v 27 har jag endast gått upp 6-7 kg, men det är ju långt kvar.

Prata med din BM tycker jag!

Jag tycker att du är jätte fin!

• Linnis92

Jag är gravid i vecka 23 och har hittills gått upp 2.5 kilo.

Men liksom att magens storlek är inviduella så är viltuppgången också det. Men jag tycker du ska prata med din barnmorska om du upplever att det är ett problem :)

• Snart 3a

Hej, det är väldigt individuellt hur mkt man går upp i vikt. Det finns flera faktorer som spelar in. Vissa kan ha vätskeansamling etc.

Jag väntar min tredje och är i v28, har gått upp 9,5kg. Så länge man är frisk och barnet växer normalt är vikten inget problem.

• mikkaelatyp

Jag trodde att jag hade gått upp alldeles för mycket, är nu i vecka 33 och har gått upp nästan 10 kilo, mycket är nog ärvt av min mor som var smal som en pinne i 9e månaden.

Men det är så pass olika, såsom alla säger. Så länge man känner att man mår bra och inga komplikationer uppstår så kan man väl i princip gå upp vad som egentligen.

Jag kände mig extremt ful i början fram till vecka 24-25 då det bara såg ut som att jag lagt på mig massa hull, så jag förstår absolut vad du menar - men det går över ju närmare bf man kommer skulle jag tro, då börjar man istället fundera mer på vem barnet kommer vara och struntar mer i sig själv

• pomperiposa

Vill bara säga att du inte är ensam, jag är i vecka 30 och jag känner mig också stor, klumpig och ful. Jag går inte längre till lunchrummet, det känns för jobbigt, ute har jag på mig en stor sjal som hänger ner så kulan inte ses så mkt, jag vet att många tycker det är snyggt med bebismage, men mitt självförtroende är ändå i botten.

Försök tänka på att det är bara dina egna känslor, och att det går över, det är ju bara nu. Det verkar som om alla går upp olika, viktigt att försöka få i sig tillräckligt mycket näring men man behöver ju inte äta så mkt mer än vanligt. Jag låter helt bli bullar och chips o sånt, äter däremot ganska mycket frukt.

• Eveliina

Tack så mycket för alla fina uppmuntrande inlägg och svar på mina funderingar ! Känns skönt att de inte bara är jag som känner så här, jag var ju hos barnmorskan före detta inlägg och blev så förvånad över att hon bara mätte mig och inte ville väga, Samtidigt lite lättad med då jag nästan är rädd att få på backning om vikten. Men jag hoppas de släpper med tiden :)

• bryrmiginte

Jag är v 22 och har gått upp minst 15 kg :( vågar ej ställa mig på vågen mer, mår dåligt som fan över det ,och ångrar att jag ätit så mycket skit..men jag kan inte göra annat än att äta nyttigt och strunta i godsaker, hoppas på att man håller vikten nu

Svar på tråden V25 funderingar över viktuppgång vad är rimligt ?