• Anonym (Kaffedraken)

    Några råd om hur jag ska förhålla/bete mig som styvförälder?

    Hej, jag vet ofta hur man bör vara som styvförälder osv men ibland känns det som om jag inte vet. Hehe låter konstigt kanske men ibland får jag en känsla av att jag inte vet "min plats" riktigt. Jag har diskuterat fram och tillbaka med min sambo och frågat om vad hon tycker men ibland upplever jag det hela som väldigt svårt. Barnen och jag har i övrigt en ganska så bra kontakt och de har sagt :"jag älskar dig" och de vill vara med mig och frågar nästan alltid om de får följa med mig när jag ska ut och de är jättefina ungar, utan tvekan! 

    Det bara att det känns ibland som om det "krockar" med vissa saker, saker som att jag bor här och vill ha en viss respekt och hänsyn, vilket jag får, till viss del men det blir bara fel ibland då jag studerar och är "aldrig ledig".

    Hur som helst så undrar jag, några "snabba" här: 

    1. Hur mycket ska jag ha att säga till om när det kommer till bonus kidsen tycker ni?

    2. Hur ska jag bete mig när jag vet att en av barnen exempelvis står och blåljuger för min sambo, (förutom att jag berättar det för min sambo efteråt) men hur ska jag förhålla mig till det? Då det ibland känns ganska provocerande med lill-tjejen då hon har för vana att ljuga en del (hon är 10 år)