• Korpan

Min hund äter snus!

...Vad ska jag göra, min hund är galen i snus. Hon äter det inte när jag "nejjar" henne, men om jag inte ser så slukar hon det...
    Det bor många grabbar häromkring som slänger sitt snus överallt på marken och jag kan liksom inte undvika skräpet heller....
    Eftersom min hund är en valp så kan vi heller inte ta långa promenader utan är liksom bundna till vårt "snusiga" kvarter...

Naturligtvis säger jag ifrån när jag ser att folk slänger sitt snus/ciggaretter på marken här utanför, men hur ska jag kunna hindra dem???
    Skulle inte förvåna mig om någon kommer att klaga på att min hund skiter rännskita utanför porten....men vi HINNER ju inte längre bort, och HUR plockar man upp räserbajs i en påse?
    (Har använt snö-spaden, men det blir ju fläckar kvar liksom...)
    Om hon inte åt snus så skulle hon heller inte vara så dålig i magen.
    Vad gör man?
    *suck*

• Svar på tråden Min hund äter snus!
  • Catinka

Använd munkorg tills hon lärt sig att inte äta allt på marken, fick jag göra med vår.

• Nifelheim

Vår hund älskade också snus och fimpar när han var valp. Gör så att du helt enkelt bär bort henne från de kvarteren och börjar rastningen längre bort.Eller muta henne med massor godis för att hon ska låta bli. Akta bara så hon inte får massor mat också om hon får mkt godis.
    Det är vanligt att valpar äter allt möjligt äckligt, men det växer vanligtvis bort.

• Nifelheim

Munkorg på en valp tycker inte jag är ett bra alternaativ men alla gör ju som de vill...

• Korpan

catinka, det är ett alternativ, men hon växer ju så fort, jag måste skaffa massvis med olika storlekar! ska kolla om det inte går att sy själv kanske...?
    Fler förslag?

• Nifelheim

Du kan också ta med en flaska vatten och skölja bort skitfläckarna om grannarna skulle klaga.

• Korpan

nifelheim, ja det GÅR att muta henne med godis (hon e en godisgris), men det hjälper inte när jag inte ser....och min pluppa väger 13 kilo redan så det blir jättejobbigt att bära henne så långt som det behövs! men hon skulle nog gilla det...

• Korpan

...på rastningen nyss åt hon i sig en tugga snus, en svart isbit (avgaser och smuts från vägen) och jag lyckades plocka ut: en gråsten, en halv gummi-packning från en motor, en skärva stengods och ett stort löv....det hade hon iofs kunnat behålla, men då jag ändå var i farten....

• Nifelheim

hehe låter jobbigt det där...Men om hon är för tung att bära och hon gör det när du inte ser så är det väl inte så mkt att göra åt saken. Snus är ju inte direkt livsfarligt. Pröva med o låta henne lukta på en dosa oanvänt snus, iaf vår hund tyckte det var riktigt ruskigt och ville inte äta mer snus ute efter det, men annars är det väl bara att försöka hålla stenkoll och vänta tills det växer bort. Hur gammal är hon nu?

• babytrin

Vår hund försökte också käka snus/fimpar mm innan. Men det har vuxit bort! Jag hade hökögon på henne när vi var ute....

Om hon kan ordet nej så är det väll inget problem? Det är väll bara att hålla koll på henne?

Själv skulle jag aldrig sätta munnkorg på en hund när jag är ute o går. Jag tycker inte det känns bra, och om något händer så ska hunden kunna försvara sig. (visserligen är det bara en valp, men det ser så tråkigt ut med munnkorg med)

• Catinka

babytrin: Varför ser det "tråkigt" ut med munkorg? Bättre det än att hunden blir dålig?! Själv skulle jag aldrig sätta min valp i situationen att den var tvungen att försvara sig....

• Korpan

Nifelheim;
    hon är 13 veckor idag, så jag hoppas verkligen det "växer bort".
    Hon har redan luktat på oanvänt snus, det såg "morfar" till för ett par veckor sen, och han fick nästan försvara sig sedan. så sugen blev hon!

babytrin: visst! det är "bara att hålla koll"
    Jag håller så mycket koll det går, men när jag kikar till höger så käkar hon till vänster så att säga.. Jag försöker iallafall. Med tanke på oddsen här ute så borde jag vara glad att hon bara kommer åt EN eller TVÅ snusar i stöten!

Hon gillar att bära på saker, så hon har fått ta med ett tuggben en gång, en leksak en annan gång osv (hon får välja själv) och faktiskt, de gångerna käkar hon inte snus....men då kan hon inte koncentrera sig på att bajsa istället!

• Nifelheim

Jag tycker också att det ser riktigt tråkigt ut med munkorg och det hämmar hunden att visa signaler korrekt till andra hundar den ser. Är hunden inte aggressiv är ALDRIG munkorg ens ett alternativ för mig speciellt INTE på en valp som faktiskt behöver få smaka på saker o gnaga lite. Dock helst inte på snus och så vidare utan hellre på pinnar.

Ja men om det löser saken så låt henne bära ngt. Varför inte ngt så enkelt som en pinne?

Det snus hon luktade på, var det lös eller portion. I vanliga fall brukar de avsky lukten vad det än är men lössnus brukar vara ännu värre.
    annars är det nog bara att hålla riktig koll HELA tiden och sen leva med att hon får i sig lite skräp ibland. Som sagt; hon kommer inte dö av att äta lite snus ibland

• Korpan

Niefelheim, det var nog portionssnus, vet inte riktigt vilken sort han använder, men det gör väl ingen skillnad i doften? nåja, hon ska i forsättningen få med sig en rast-leksak och se om det hjälper! visst, jag kan "hålla koll", men det går lite sämre att se vad hon gör när det är mörkt!

• Nifelheim

JO lössnus luktar otäckare för hundar. Kanske för att om dom nosar för noga får dom in det i nosen också. Jag vet inte men det har fungerat på de hundar vi har haft som ätit mkt snus ute som valpar. Men det är inte helt säkert att det hjälper då det antagligen är portionssnus hon äter ute.

Ja när det är mörkt förstår jag att det är svårt, men öva in så mkt som det bara går att det verkligen är NEJ att äta saker från marken så fungerar det väl någorlunda på kvällen också

• babytrin

Catinka: Jag sätter heller aldrig min hund i en sitiuation där den behöver försvara sig. Men jag styr inte över andras hundar, som ibland är lösa utan koll, kan slita sig mm.. Då måste min hund kunna försvara sig. Nu är detta en valp, och den kan inte försvara sig med eller utan munnkorg, men jag skrev det iaf, eftersom det handlade om munnkorg.

Jag tycker det ser fruktansvärt ''tråkigt'' ut med munnkorg. Det ser inte det minsta kul ut! Dessutom bemöter oftast folk hunden konstigt när dom har munnkorg. (precis som det är då man ska va rädd)

Jag skulle aldrig gå ut med min hund med munkorg!

• babytrin

Det kommer antagligen att växa bort. (99.99999% säkert)

Min hund var överjävlig på att hitta saker,snus och fimpar när hon var ute innan... Jag lärde också in ordet nej, och lämnade henne aldrig med blicken, gan henne lite pinnar och annat som hon fick gnaga o bära på. Nu tar hon aldrig upp saker ifrån marken.

Det funkade för mig... Men Jag vet om hur snabba dom är, och att det är fruktansvärt svårt att hålla koll på dom..

• Korpan

Ha!
    lilla gumman tog med sig sin tuggknut (trådar) ut och pinkade ikväll!
    Hon "tappade" den en gång, men bar på den hela tiden annars!
    Hon till och med pinkade med den i munnen!!
    Å Ingen snus fick hon I sig heller!
    Jag är så stolt!

• LadyLila

Om man sätter munnkorg på en valp kan det hända att den blir rädd och stressad för att den känner att den inte kan försvara sig. Jag hade samma problem med min hund när hon var valp, men hon åt grus istället.

Vi tog med en blomsterspruta ut och gav en en dusch i ansiktet varjegång hon försökte äta. Det i kombination med nej funkade fint.

(Har egen erfarenhet av det)

• Korpan

Ska uppdatera tänkte jag!

Vovven är fortfarande förtjust i snus, men det händer inte lika ofta att hon äter det då jag försöker hålla stenkoll!

Detta med att hon får bära leksak ute gör bara så att hon misslyckas med linförigheten istället, hon springer liksom före och ska visa alla människor vilken fin leksak hon har....

*hon är så rolig ibland...hihi*
    Allt går i och för sig bättre och bättre, och man kan ju inte räkna med en "lassie" eller en "Benji" direkt, men jag måste ändå komma på en bättre lösning i att undvika snus.

När det snöade ute sist så täcktes ju all snus över....det var jättebra! Så sprang jag ut och placerade "snus-slaskar" lite överallt på gården och stirrade argt på snus-killarna...får hoppas att det hjälper nu då.

Svar på tråden Min hund äter snus!