• kajisas

hunden arg - slog tillbaka

Hejsan! Nu är det så att jag fick en hund i julklapp, nämligen en Dobberman som jag velat ha i all evighet... Jag  var väldigt glad över lilla Ludde till idag, då han helt plötsligt började riva och nafsa på mig! Det kom som regn ur en blå himmel.
    Jag tänkte väl bara att stackarn var hungrig så jag hällde upp lite mat och gick in i badrummet för att sätta ett plåster på såret. Så jag satt där på golvet och då kommer Ludde in, jag sträcker fram handen för att klappa honom men han biter mig HÅRT!!! Så utan att tänka ben jag tillbaka, rakt i frambenet!!! Sedan sprang han iväg...
    Snälla hjälp mig jag vet inte om jag förstört relationen med min hund

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-01-26 10:18
    det ska stå "bet" inte "ben" hoppsan!

• Svar på tråden hunden arg - slog tillbaka
  • Birgitta02

Många valpar biter. Hårt. Och du måste säga nej. Ordentligt. Vi höll om nosen, tittade djupt i ögonen och sa "nej". Det gick fort över. Se till att aldrig leka med dina händer, ha alltid en bitleksak som hunden FÅR bita i. Du får aldrig nånsin bita din hund. Gör du illa din hund så kommer den inte lita på dig. Valpar leker hårt med varandra, och den behandlar dig likadant. Du kan skrika till, ljust och högt, såsom valpar gör när de leker hårt och blir bitna. Försök prata med valpen på valpens språk. Läs böcker. Du ha en kraftfull brukshund och den kommer bli stark. En kraftfull hund som är ouppfostrad blir en pain in the ass när den kommer i unghundsåldern/slyngelåldern.

Så se till att läs på om din ras och läs på om valpåldern.

• elyse

Oj, en dobbermann! Du MÅSTE ha koll på hur du ska agera i olika situationer och ALLTID vara den som bestämmer! Läs böcker, gå med i en klubb och anmäl er till en kurs.

Svar på tråden hunden arg - slog tillbaka