• Milliemolly

    gb tb ?? Hur mkt är vad? vad gäller för foton i framtiden?

    Hej!

    Jag har en ebook på 500 gb och en extern hårddisk som det står 2 tb på.

    Är tb mer? Hur mkt mer?

    Jag sparar foto och filmer på dem. HUr säkert är det? JAg tänker inför framtiden............bränna på cd har jag helt slutat med. Kan man lägga en sån här i  te x bankfacet eller hur är det säkraste sättet att förvara digital media som t x foton nuförtiden?

  • Svar på tråden gb tb ?? Hur mkt är vad? vad gäller för foton i framtiden?
  • sportpappa

    Om du har varje foto och film som du vill spara på minst 2 platser, dvs. en kopia på externa hårddisken och en kopia på din dator så är du väldigt säker. Att båda hårddiskarna skulle gå sönder samtidigt är extremt osannolikt.

    Ett alternativ som jag kör med är att ha alla foton på en hårddisk på min dator och sen en version på Google Photos där det är gratis att spara bilder som är upp till 16 megapixel stora och filmer upp till 1080p.

  • Milliemolly

    Jag sparar ingenting på själva datorn.............jag vill ha den snabb och ren. Jag lägger allt på den externa. Men om jag lägger allt på 2 externa är ju chansen också liten att bägge skulle krascha samtidigt.

    Frågan är om de går att ta med sig in i framtiden.

  • sportpappa
    Milliemolly skrev 2016-01-27 07:45:41 följande:

    Jag sparar ingenting på själva datorn.............jag vill ha den snabb och ren. Jag lägger allt på den externa. Men om jag lägger allt på 2 externa är ju chansen också liten att bägge skulle krascha samtidigt.

    Frågan är om de går att ta med sig in i framtiden.


    Som sagt, om du bara har foton på en enda extern disk så är det ganska riskabelt. Det finns molnlagring som är gratis med hög upplösning som ex. Google Photos. Eller så köper du någon annan tjänst.
    Att använda bankfack för att lagra bilder känns fruktansvärt föråldrat och omständligt. För att backuper ska tas regelbundet så behöver det vara ett automatiserat system som kräver minimalt med arbete. En hårddiskkrasch kan ske vilken sekund som helst.

    Att förlita sig på hårdvara in i framtiden känns också lite vådligt, men så länge diskarna (minst 2) fungerar så kommer det nog inte vara något större problem. Gamla datorer finns det gott om även i framtiden och så fort ändras inte hårdvarustandarder och filsystem.
  • sportpappa
    Milliemolly skrev 2016-02-03 12:42:25 följande:

    Ska kika på googles photos!

    Är det lönt att bränna på cd-skivor och allt det extrajobb det medför?


    Det får du avgöra själv. Personligen ser jag ingen vits med det eftersom jag har 3 versioner av varje foto: 1 på min dator, 1 kopia på vår hemserver och automatisk kopiering dit en gång per vecka och 1 kopia hos Google Photos.
Svar på tråden gb tb ?? Hur mkt är vad? vad gäller för foton i framtiden?