• Anonym (Vad göra?)

Han har varit förlovad

Jag har träffat en man som är 9 år yngre än mig.

Helt underbar. Och vi har pratat lite smått om en eventuell framtid tillsammans. Dock vill jag inte rusa in i något utan har tvärtom alltid varit väldigt försiktig av mig.

Igår fick jag veta att han varit förlovad tidigare. Och för många av er kan det tyckas som en petitess, men för mig har tanken på äktenskap alltid varit väldigt helig. Förlova mig och gifta mig kommer jag endast göra en gång i mitt liv. Och då med en man jag känner att jag kan dela hela min framtid med. Och givetvis vill jag att mannen ska ha samma syn som jag på det hela.

Men nu står jag alltså här, med någon som eventuellt tar detta mer lättvindigt än mig och undrar hur sjutton jag ska reagera. Jag kan givetvis inte döma någon för en sådan sak och gör det inte heller. Vi har alla våra anledningar att göra som vi gör. Men jag skulle behöva lite bra inputs här.

Ni som varit förlovade flera ggr, hur ser ni på just förlovning och äktenskap?

Är det lite av en axelryckning eller är det något ni tar väldigt seriöst?

Jag tror att jag fått den här synen från min mor. Hon tänkte gifta sig med min far, men han gick bort på ett tragiskt sätt. 29 år senare har det fortfarande aldrig varit aktuellt för henne att göra det igen och när jag har frågat så säger hon precis som jag.

Mina mostrar däremot har varit förlovade en hel mängd ggr och gifta 3 eller 4. Vilket säger mig att de egentligen inte bryr sig särskilt mycket om just äktenskap.

• Svar på tråden Han har varit förlovad
  • Namnlös2015

Jag har varit förlovad tidigare, det handlar inte om att jag tar det lättvindigt, utan att det uppstått situationer som gjort att det inte blivit mer än förlovning och jag har valt att lämna istället.

Min sambo har också varit förlovad tidigare, samma sak där att det inte blivit mer pga omständigheter som gjort att han avslutat förhållandena istället.

• Erizajo

Varför tog det slut mellan dem då? Jag menar han kanske känner som du men hon kanske gjorde slut? Eller var otrogen eller nåt annat oförlåtligt så att han var tvungen att bryta förlovningen.

• Anonym (nn)

Jag har varit förlovad två gånger, varav den ena mannen lever jag med nu och den andra fick jag barn med. För mig var den relationen seriös men den gick i kras efter 7 år tillsammans och den jag lever med nu har jag varit tillsammans med i snart 7 år och vi väntar barn ihop.

Jag ser inte förlovning som ett steg till giftermål då jag inte vill gifta mig, men jag ser det som lite mer seriöst än att "bara" vara tillsammans.

Jag hade verkligen inte sett det som ett hinder om jag träffar någon som tidigare varit förlovad en gång, gift 4 ggr - ja då hade jag nog kunnat reagera lite...

• Påven Johanna

För mig är inte formerna för relationer heliga alls. Relationerna (människorna)  i sig själva däremot är jag rädd om. Jag har varit ihop, förlovad och gift så länge det känns bra att vara det, när det förändrades på något sätt har jag aldrig varit rädd för att bryta upp.

Och till skillnad från din mor skulle jag aldrig tycka att det vore att ära en relation att avstå från alla andra resten av mitt liv. Sådant är bara konstigt i mitt tycke. 

• Ishtar

Har du frågat honom om varför det tog slut? Hon kanske inte ville vara med honom mer. Han kanske insåg att hon var fel för honom? Alla har rätt att göra misstag och det behöver inte på ngt vis påverka hur allvarligt man ser på äktenskap. Om man tror att man passar med någon och det längre fram på vägen visar sig att det inte är så ska man då per automatik vara bränd på det området för resten av livet?

Vänd på det. Om du hade varit förlovad tidigare och det inte hade fungerat oavsett hur goda intentioner ni hade skulle du då känna att du inte hade rätt att förlova dig igen om du träffade rätt?

Nä,övertänk inte det här om han inte är en "serieförlovare". Är det en bra kille o du älskar honom så kör på. Prata med honom

• micromat
    Anonym (Vad göra?) skrev 2016-01-26 17:26:25 följande:

Jag har träffat en man som är 9 år yngre än mig.

Helt underbar. Och vi har pratat lite smått om en eventuell framtid tillsammans. Dock vill jag inte rusa in i något utan har tvärtom alltid varit väldigt försiktig av mig.

Igår fick jag veta att han varit förlovad tidigare. Och för många av er kan det tyckas som en petitess, men för mig har tanken på äktenskap alltid varit väldigt helig. Förlova mig och gifta mig kommer jag endast göra en gång i mitt liv. Och då med en man jag känner att jag kan dela hela min framtid med. Och givetvis vill jag att mannen ska ha samma syn som jag på det hela.

Men nu står jag alltså här, med någon som eventuellt tar detta mer lättvindigt än mig och undrar hur sjutton jag ska reagera. Jag kan givetvis inte döma någon för en sådan sak och gör det inte heller. Vi har alla våra anledningar att göra som vi gör. Men jag skulle behöva lite bra inputs här.

Ni som varit förlovade flera ggr, hur ser ni på just förlovning och äktenskap?

Är det lite av en axelryckning eller är det något ni tar väldigt seriöst?

Jag tror att jag fått den här synen från min mor. Hon tänkte gifta sig med min far, men han gick bort på ett tragiskt sätt. 29 år senare har det fortfarande aldrig varit aktuellt för henne att göra det igen och när jag har frågat så säger hon precis som jag.

Mina mostrar däremot har varit förlovade en hel mängd ggr och gifta 3 eller 4. Vilket säger mig att de egentligen inte bryr sig särskilt mycket om just äktenskap.

Alltså han behöver ju inte ta det lättvindligt på det för att han varit förlovad innan. Det kan ha hänt något på vägen som gjorde att det inte blev mer än en förlovning.

Är personen rätt för en skulle jag inte bry mig om personens eventuellt tidigare förlovning.

Min sambo har varit förlovad 1 gång tidigare. Han är precis lika seriös som du i ditt tankesätt.
Svar på tråden Han har varit förlovad