• tktkvn

Vart kan man bo om man studera i Linköping?

Hej, på er!

Min tjej kommer studera i Linköping universitet, så vi behöver råd och typs om vart kan man bo? Vi tänker på en lite hyresrättslägenhet men gärna området det är lugn och ro. 

• Svar på tråden Vart kan man bo om man studera i Linköping?
  • Sandra8978
    tktkvn skrev 2016-01-26 18:01:30 följande:

Hej, på er!

Min tjej kommer studera i Linköping universitet, så vi behöver råd och typs om vart kan man bo? Vi tänker på en lite hyresrättslägenhet men gärna området det är lugn och ro. 

Ah såg du skrev hyresrätt.
    Ni kommer ha svårt att hitta något över huvudtaget, beroende på hur djupa fickor ni har.

Lugn och ro finns det på de flesta ställen. 
    Förutom Ryd, Skäggetorp, och Centrum. Allt annat fungerar.
    Ska hon läsa på tekniska eller medicinska fakulteten?
  • tktkvn

Hej, Sandra!

Vi har inte råd för en dyr lägenhet där för vi bor gärna lite utanför stan. Min tjej kan åka buss till skolan. Vi ville bo nånstans där min tjej kan sitta i lugn och ro för att plugga. Min tjej vill bli mattelärare först och kanske forskare i framtiden. Jag skulle jobba inom industri vilket jag utbildade mig för. Tack för dina svar.

• KaeJ

Beroende på hur långt ifrån stan ni vill bo kan ju kolla lägenheter längst östgötapendelns stopp.

Bla. Mjölby, Mantorp, Vikingstad, Linghem osv.

• tktkvn

Hej, Kaej!

Vi tänker att en kvart eller 20 minuter till skolan skulle vara bra.

• BuoBä
    tktkvn skrev 2016-01-27 18:15:37 följande:

Hej, Kaej!

Vi tänker att en kvart eller 20 minuter till skolan skulle vara bra.

Ryd och Lambohov är närmast. Båda är bättre än sitt rykte. I Ryd finns de flesta studentbostäderna, men det bor studenter i många av de vanliga lägenheterna också. Valla, Gottfridsberg och T1 är också nära, men anses finare så det är svårare att få lägenhet där.
  • BuoBä

En opraktisk sak med Linköping är att i princip alla bussar utifrån går in till Resecentrum, och därifrån tar det ca 20 minuter till Campus Valla. Alltså är det rätt opraktiskt att bo utanför stan, för restiderna blir onödigt långa.

• Drakgrodan

En del landsortsbussar stannar i Mjärdevi nära universitetet tror jag. Kolla upp på Östgötatrafikens hemsida, bussar jag gissar på är de från Slaka, Skeda, Nykil, Rimforsa.

• tktkvn

Hej på er!

Hur stor i chansen att få en bostad i Lambohov, vi tänker oss att bo i en lägenhet c,a 35 - 40 kvadratmeter. Jälv har går ut på internet och kollar men det verkar svårt att få tag en lägenhet där

• BuoBä
    tktkvn skrev 2016-01-28 16:59:11 följande:

Hej på er!

Hur stor i chansen att få en bostad i Lambohov, vi tänker oss att bo i en lägenhet c,a 35 - 40 kvadratmeter. Jälv har går ut på internet och kollar men det verkar svårt att få tag en lägenhet där

Stångåstaden har en hel del lägenheter där. Har ni ställt er i kö hos dem?

Kolla även andrahanduthyrning på blocket.
  • tktkvn

Hej på er!

vet ni vilket området i Mjölby är lugn? och vilket området ska man undvika?

Svar på tråden Vart kan man bo om man studera i Linköping?