• Anonym (!!)

Jag vill bli hemmafru/hemmamamma, hur göra med ekonomin??

Ni som varit/är hemmafruar/hemmamammor, hur får ni det att funka med ekonomin?

Jag funderar på att skippa högskolan efter att jag gått ut gymnasiet och istället bli hemmafru. Både för att jag är socialt handikappad och varken klarar av högskola eller jobb, men också för att jag tycker att det är mycket roligare att stanna hemma och ta hand om barnen, laga mat och sånt. Trivs bättre med det.

Men jag funderar lite på det där med ekonomin, är det ens möjligt att kunna leva ett icke-fattigt liv med endast en inkomst (mannens)? Och nu snackar jag inte direkt om en läkares lön utan mer en "normal" lön. Och inte heller menar jag att man ska äta chokladdoppade diamanter och resa utomlands varannan vecka med den inkomsten, utan leva ett normalt liv. 

Kan väl knappast vara så att alla hemmafruar i Sverige är gifta med miljonärer? 
    Är det jag som är ute och cyklar som tror att det är omöjligt att endast leva på en inkomst när man har barn eller går det? Ge mig lite hopp pls. 

• Svar på tråden Jag vill bli hemmafru/hemmamamma, hur göra med ekonomin??
  • Långbenopluto

Det första du måste göra är att hitta en man som vill ha sin kvinna hemma som på 50-talet.... och dessa män finns det inte många av.

• Anonym (!!)
    Snövits skrev 2016-01-26 21:02:45 följande:

Det första du måste göra är att hitta en man som vill ha sin kvinna hemma som på 50-talet.... och dessa män finns det inte många av.

Jag har redan en sådan prins. :)
  • Anonym (M)
    Snövits skrev 2016-01-26 21:02:45 följande:

Exakt !
  • Topcom
    Anonym (!!) skrev 2016-01-26 21:04:01 följande:
    Ehm jaa, prins och prins. Du kommer inte ha en suck på arbetsmarknaden den dag ni gör slut. Då kommer du få leva fattigt om
    Något.
  • Anonym (föredetta hemmafru)

Din prins behöver ha minst 30000 i månadslön om ni bor där hus är billigt.
    Bor ni i storstan minst 40000 kr.
    Som hemmaförälder förväntas man vara social och så småningom hjälpa barnen med läxorna, så fortsatta studier är att föredra.

• Anonym (Vill också!)
    Anonym (föredetta hemmafru) skrev 2016-01-26 21:11:41 följande:

Din prins behöver ha minst 30000 i månadslön om ni bor där hus är billigt.

Bor ni i storstan minst 40000 kr.

Som hemmaförälder förväntas man vara social och så småningom hjälpa barnen med läxorna, så fortsatta studier är att föredra.

30.000:- efter skatt, rätt i handen?

Eller menar du 30.000:- innan skatt (minus 30% = 21.000:- i handen)?
  • EJCJ

Klart genomförbart. Däremot känns det tveksamt om du är kapabel till att ta hand om barn om du saknar förmåga att arbeta. De flesta arbeten är inte svårare än att vara förälder.

Beträffande ekonomin så är det fullt möjligt men ni får ju räkna med att leva med en lägre standard. 

• Anonym (Vania)

Du är då ung. Det här är ju rent vansinne. Tänk om ni gör slut. Kan vara om 3 år eller om 20 år. Då har du inget sparande eller meriter att få jobb på. Du har ingen pension att se fram emot.

Att vara beroende av en man 2016 är bara tragiskt. Var är din självrespekt och ditt egenvärde?

Och det finns ky-utbildningar och liknande.

• Anonym (!!)
    EJCJ skrev 2016-01-26 21:22:11 följande:

Klart genomförbart. Däremot känns det tveksamt om du är kapabel till att ta hand om barn om du saknar förmåga att arbeta. De flesta arbeten är inte svårare än att vara förälder.

Beträffande ekonomin så är det fullt möjligt men ni får ju räkna med att leva med en lägre standard. 

Jag skulle inte klara av att vanligt arbete pga det sociala, skrev jag. Inte själva arbetsuppgifterna (beroende på vad för arbete det nu är).

Om jag nu ska studera vidare så vill jag bli förskollärare.. då kan jag ju lika gärna stanna hemma och ta hand om mina barn istället för andras, kan man ju tycka. 
  • Tecum
    Anonym (!!) skrev 2016-01-26 21:04:01 följande:
    Grattis! Det handlar inte bara om lönens storlek utan hur ni är som personer och vilket boende ni har.
    Om ni bor i villa är det bra om ni är lite händiga och kan göra vissa reparationer själva, alternativt ha hjälpsamma bekanta. Och att du kan baka och laga kläder. Men ffa vilken livsstil ni har och att ni är försiktiga med pengar.

Om mannen har en tillräckligt bra lön SKA han sätta av medel i en kapitalförsäkring till dig så att du ha iaf någon trygghet om ni går isär eller något händer honom.
Svar på tråden Jag vill bli hemmafru/hemmamamma, hur göra med ekonomin??