• Myran96

Södertörn, förskollärare, lån

Hej! Jag ska flytta till Södertälje där min pojkvän bor för att studera, han studerar idag i Stockholm och tar fullt studielån. Jag ska utbilda mig till förskollärare och yrket är ju inte direkt känt för höga löner, tvärtom. En flytt till min studerande pojkvän innebär att jag behöver ta ett lån. Jag skulle behöva lite rådgivning och erfarenhetsbaserade åsikter.

1. Är det värt att ta ett lån för det här?

2. Hur är Södertörn som skola? Hur mycket är man i skolan? Berätta allt ni vet, allting är intressant

3. Hur är förskollärarutbildningen? Är det värt det?

Tacksam för era svar ??

• Svar på tråden Södertörn, förskollärare, lån
  • Sichuan

Förskollärare har runt 30 000 i ingångslön i Södertälje. Det är mycket mer än många andra högskoleutbildningar av samma längd :) Därmot är kanske arbetsvillkoren ganska slitiga.

Södertörn är toppen! Jag har pluggat där (dock ett helt annat ämne) och trivdes superbra. Mycket bättre än mina år på SU.

• Sichuan

Jag jobbar förövrigt på HR-avdelningen i kommunen, så det är inget löst rykte om lönerna :)

• LiaSthlm

Jag har precis gjort en paus i förskollärarutbildningen på Södertörn pga sjukdom men jag tycker den är jättebra. Nu går jag erfarenhetsbaserad så jag jobbar och pluggar samtidigt. Den är rätt svårt att komma in på då det är många sökande.

Jag skulle se hur mycket man är i skolan och istället hitta en vikariepool där du kan arbeta på förskola när det passar istället för att ta lån.

Vet att Södertörn har olika ställen de söker studenter till.

Förskollärare är ett ett yrke där det är brist på utbildade så det är rätt lätt att få jobb om jag förstått det rätt och lönen kan ligga uppåt 35000 i vissa kommuner som ingångslön.

• Myran96

Tack för era svar! Hjälpte mig endel. Sedan undrar jag hur det är med muntliga framställningar, seminarier och sånt. Min uppfattning är att det är mycket muntligt under seminarier. Hur har era upplevelser varit på Södertörn? Är det mycket eget muntligt, och hur fungerar det isåfall? Jag har alltid haft svårt för muntliga framställningar. Det här är ingenting som kommer påverka mitt val, men om jag vet hur det fungerar så är jag förberedd.

Svar på tråden Södertörn, förskollärare, lån