• Anonym (Förstår inte)

Alla som har jättemagar i vecka 14/15

Jag är gravid med mitt tredje barn i vecka 16 och det syns nästan inget på mig, om jag inte är naken och man vet hur jag såg ut innan (helt platt). Jag är inte överviktig från början 169/59 så det är inte därför.

Blir så fundersam över dessa förstagångsföderskor med stora kulor redan i vecka 14. Är det normalt? Eller är det så att man så gärna vill stoltsera med graviditeten att man svankar extra mycket och liksom tillåter magen att åka ut.

Eller har det att göra med hur ägget har fäst sig?

Är det jag som är onormal. För att slippa problem med foglossning försöker jag spänna det osynliga bältet och tänker att man kan få ryggproblem osv om man inte gör det?

Alltså är det en riktig mage så tidigt eller är det psykiskt?

• Svar på tråden Alla som har jättemagar i vecka 14/15
  • Josefine85

Jag fick ingen mage förrän vecka 19 nu med 3e barnet! Och TACK vem vet vad för det!

Tror det är lite som du skriver.. När det är första gången så VILL man att det ska synas!

Jag hade gigantisk mage med ettan. Låg på översta kurvan och svämmades över i vatten i hela kroppen.. Det är ju dock inget man kan styra över.. Men jag tror många putar och liksom "låter" det synas på nåt vis?!

Somsagt.. Detta är min 3e graviditet.. Jag har fått mindre mage för varje gång, så att den syns snabbare eller blir större ju fler graviditeter man har i bagaget anser jag som bluff ;)

Loke -07, Alvin -09
  • Anonym (Anna)

Fast man kan ju inte tänka sig till en stor gravidmage bara för att man vill det. Är ju inget man kan bestämma över själv.
    Jag var tvungen att köpa gravidbyxor redan i veckan 10, men jag kanske bara inbillade mig att jag inte fick upp dragkedjan på jeansen längre....  Och innan vecka 12 vill ju många (inklusive jag) inte berätta något. Så knappast att jag gick och putade med magen, tvärt om.

Alla gravidmagar är olika, så självklart så kan man ha stor mage tidigt, precis som man kan ha en liten mage hela graviditeten.

• Josefine85

Fast då är det ju mer tarmar och uppblåsthet som gör att magen kanske putar lite. Det är ju inte bebismagen!

Loke -07, Alvin -09
  • Anonym (Förstår inte)

Är det inte så att innan vecka 13 så har inte livmodern vuxit över bäckenet vilket gör att om det putar innan är det väl mest gas osv. Är ju vanligt att man blir förstoppad pga hormoner.

Kanske är det så att många vill att det ska synas tidigt men det behöver inte betyda att det var så för mig.

Jag har varit lika platt alla tre graviditeter men har i alla fallen haft ägget/moderkakan fäst i bakre väggen av livmodern.

• Fia 28

Det är nog säkert främst tarmarna som spelar in så tidigt. Min mage blev svälld direkt jag plussade, men såg inte ut som nån gravidkula.

• Anonym (Ser ut)

Min mage har blivit större snabbare denna gången än de två andra. Jag känner livmodern ungefär 5 cm nedanför naveln och där har den varit sen förra veckan. gick in i vecka 15+0 idag.

Behöver inte svanka eller puta för att den ska synas. Men de två tidigare graviditeterna hade jag nog inte ens kunnat svanka så pass att den hade sett ut som en gravidmage.

• Anonym (v30)

Jag blev bara uppsvälld i början pga förstoppning och att magen började förbereda sig genom att möblera om och ge plats. Gravidmage fick jag inte innan v26 ungefär men först i v30 satte den fart och började växa, normalviktig innan (160 cm 56 kg). Annars har jag hört att det är tvärtom, att magen syns tydligare fortare på omföderskor? Återstår att se om det är så i mitt fall också =)

• Anonym (svullen)

Mina tarmar och magsystem gick helt wild and crazy när jag blev gravid. Svullnade jätte mycket tidigt så man såg att jag var gravid redan i vecka 7-8 iaf.

Så även om bebisen inte är den som tar plats då så händer det ju tydligen grejer i kroppen, och jag ville inte att det skulle synas i början, ville inte att jobbet, vänner och familj skulle veta för ens efter vecka 12 så jag gick ju inte och putade med magen eller svankade som ni kallar det. Fick ha pösiga kläder för att dölja...

men som allt annat är det säkert jätte olika från person till person, vissa får ju inga som helst problem med svullnad och får typ inte mage för ens jätte sent. Finns ju även dem som inte får mage alls! Tänker direkt på den där 16 åringen som cirkulerat på nätet det senaste, hon som födde en bebis i toaletten! Hon hade ingen aning om att hon ens var gravid, inte hennes föräldrar heller. Syntes inget på henne osv.

• Anonym (Tgi)

Jag är i vecka 16 och har storlek S i kläder alltså är smal men har rejäl bebismage första barnEN bär på tvillingar vet inte om det e därför det syns så mycket...

• Anonym (Är anonym denna ggn)

De flesta är nog svullna. Precis som mig själv.
    Har varit stor vid alla mina graviditet och kunde inte dölja att jag var gravid i v.8

Är inget jag kan rå för, det bara är så för mig.
    Däremot min syster som även hon är smal och lite längre än mig. Hennes mage kom sent och när jag var i v.16 och hon i v.37 strax innan planerat snitt.
    Såg jag höggravid ut och hon i fjärde månaden.

Vi är olika men visst jag Jah sett tjejer som precis plussat och vips så trycker dem i sig allt och svullar för att det ska synas.
    Det är inget barn som syns då :)

• Anonym (11)

Jag är i vecka 11. Visst är det gaser och

och svullnad, men oavsett vad så syns det. Jag kan inte dölja det längre och måste inom kort berätta för chefen. Andra barnet, svullnade upp direkt! Inga byxor passar längre så därav fick det bli mammabyxpr redan nu :p
  • Anonym (..)

Jag är gravid med första barnet och har haft stor mage sedan v.9, nu är jag i v.16.
    I början är det inget man vill skylta med och jag har aldrig gått och putat med magen eller svankat. Det gör ju ont att svanka konstant?

Visst att det är gaser och svullnad, men det kan man ju inte hjälpa.
    Jag tycker att min mage är fin och påminner mig om vad som komma skall. Varför skulle jag dölja den för att det inte är bebis som gör den stor, utan gaser?

Alla är olika, sluta tramsa.

• Anonym (Anna)

Jag måste haft extremt mycket gaser eftersom jag i normala fall har en rätt platt mage :) Det här är i alla fall min mage i v14, första barnet.

• Anonym (Olga)

Jag blev svullen tidigt med tredje barnet. Såg verkligen gravid ut i vecka 10. Jag gjorde allt för att dölja det. Ville inte berätta för varken jobb eller omgivningen så tidigt.

Svar på tråden Alla som har jättemagar i vecka 14/15