• mammamattefru

Hundar och dessa allvetare

Behöver kräka av mig..

Vi är en familj som bor på landet med våra hundar. Stöter ofta på kommentarer som

"Hur vi kan ha sådanna hundar när vi har barn, konsekvenser vid bett etc blahiblaha"

Alltså hade det varit bättre om vi hade en tax? Hade det varit mer acceptabelt?

Har alltså en rottis och en kangal. Som fungerar ypperligt med våra barn.

Promenad idag, kopplade hundar mäter äldre dam med okopplad hund.

Hennes hund springer rakt fram till mina hundar och barn då vår hane markerar kraftigt mot hennes hund.

Då var det åter igen JaG som hade problem med MIN hund och borde hålla koll.

Jag önskar nästan han hade blitit. *retar mig*

Blir så irriterad så jag kan spy.

Någon mer med dessa problem?

Moraltanter som ska predrika moppsar undanbedes.

• Svar på tråden Hundar och dessa allvetare
  • annikasater

Med tanke på att även du verkar ha fördomar mot diverse hundraser, så är inlägget lite som att kasta sten i glashus. Vissa människor har fördomar mot stora kraftfulla hundraser, andra mot små.

Det bästa du kan göra är att fortsätta ha bra koll och lydnad på dina hundar och förklara för människor hur just dina hundar fungerar. Ju fler trevliga representanter för en ras som går omkring desto bättre rykte kommer de att få.

• mammamattefru

Jag har inga fördomar emot några hundar. men jag skulle aldrig predrika för Asta 96 att ta min kangalhane heller.

• Dexter dot com

Enl lagen är det du som har problem om du har hundar som hugger och du får stå för hela kostnaden om dina hundar skadat den lösa hunden. Har du hundar du inte kan kontrollera så sätt munkorg på dom så ingen annan hund blir skadad/ mister livet.
    Sen är det ju otroligt irriterande att folk inte kan ha sina hundar kopplade om dom inte har en 100% inkallning.
    Vad är det för fel på tanter & mopsar förresten ;)

• annikasater

Jag kan personligen inte se några större problem med några raser, förutsatt att de är i händerna på en kapabel ägare. Att gemene man är mer försiktig kring stora kraftfulla raser är väl bara sunt förnuft? Din Kangal kommer med största sannolikhet att orsaka större skador vid en incident än min Mops (ja, jag har en sådan). Det går inte att bortse från att olika raser är avlade för olika ändamål. Sedan är det i slutändan individen inte rasen som bestämmer utgången.

• mammamattefru

Absolut skulle han orsaka stor skada, MEN varför i hela friden skulle han göra det?

Han är en herdehund som får sin stimulans på gården. Han är ute med djuren hela dagarna och mår kanon. Han älskar alla barn, förstår inte hur folk kan tro att det skulle vara farligt bara för att han Är stor.

Jag litar mindre på vad barnen skulle göra med honom än tvärt om.. :/

• Anonym (ida)

Jag håller med dig till 100%
    Hanhundar markerar ofta mot andra hanar. Det är ett fullt normalt beteende och det säger INGENTING om hur hunden är mot barn. Speciellt när du har dina barn med dig på promenaden. Din hund försvarar sin flock. Kan vara fel i Cecar Milan synpunkt men jag tycker att det är det absolut minsta problemet.
    Folk är dumma i huvudet. 
    Hade en Amerikansk Buldog/dogo argentino hane. Okastrerad. 
    Jag tog över honom när han var 2 år och han var världens finaste mot alla människor och barn. Men med vissa hundar fungerade det inte. 
    Det blev bättre ju mer vi tränade men om folk inte kan hålla koll på sina hundar så är det inte mitt problem. En dag kom en pitbull springandes och hoppade på min hund som var kopplad. Den lilla pitbullen blev rätt skadad medans min hund inte fick en skråma. Tänker fan i mig inte betala några vet kostnader för att min hund försvarar sig. Tax som pitbull. 
    Ibland kom fulla människor fram på kvällarna och min hund markerade mot dem också för att jag blev obekväm. Jag kände mig trygg. Men när vi träffade alkisarna i parken så stod han glatt och frotterade sig i deras uppmärksamhet. 

• mammamattefru

Precis! Man blir så jäkla irriterad pga alla fördomar, Hur ska man kunna motbevisa om dom inte ens ger hunden en chans. Då är det lättare att stämpla som mördarhund. (Dom är ju kapabla till att döda) men vilken hund är inte det?

Och kommentarer som "den hunden skulle jag inte gå in till" meningen är väl inte att du ska göra det Hur som helst heller kanske?

Håller helt med dig, folk som inte har koll på sina hundar ska fan inte gå dom lösa heller.

Skulle vi få in en läs hund i hagen, ja då kommer vår hane bita. För det är det han är framavlad till. Men håller man koll på sin hund så har man ju inget problem heller.. :/

• sextiotalist
    Dexter dot com skrev 2016-01-27 13:21:42 följande:

Enl lagen är det du som har problem om du har hundar som hugger och du får stå för hela kostnaden om dina hundar skadat den lösa hunden. Har du hundar du inte kan kontrollera så sätt munkorg på dom så ingen annan hund blir skadad/ mister livet.
    Sen är det ju otroligt irriterande att folk inte kan ha sina hundar kopplade om dom inte har en 100% inkallning.
    Vad är det för fel på tanter & mopsar förresten ;)

Det var ett rättsfall för ett antal år sedan, då en stor hund hade bitit ihjäl en liten hund. Den stora hunden var bunden, den lilla lös. Den som förlorade rättsfallet var den med lilla, lösa hunden.
    Så nej, det är den som har den lösa hunden som troligen får stå för kalaset. Jag orkar inte leta om det finns som länk på internet, troligen inte, eftersom det var innan internet fick spridning. Men lagen ser likadan ut fortfarande
  • Sarakechi

Hatar också idioter med okopplade hundar! Ha den i koppel om man har så jävla dålig koll på en hund med knäck i lurarna.
    Alla hundar gillar inte lekkamrater.

• Anonym (Utbilda)

Tyvärr har samhället piskat upp stämningen mot många stackars raser. Det bästa du kan göra är att ha bra uppfostrade hundar och när någon kommer med trångsynta kommentarer utbilda dom. På så sätt förbättrar du situationen för framtida djurägare ett steg i taget. För din del tror jag tyvärr inte det finns något sätt att slippa detta men se det som en god gärning varenda gång du utbildar någon om hur fina dessa djur är.

Idioten med den lösa hunden hoppas jag verkligen du sa åt på skarpen.

Svar på tråden Hundar och dessa allvetare