• Anonym (Tomt.)

Ingen cv.. Hur förklara det?

33 år. Aldrig haft ett jobb längre än 3 månader och många jobben var oseriösa så jag kan verkligen inte använda dom i min CV.

Har dessutom mest varit arbetslös i alla år.

Arbetslös 1 år, jobbat 1 månad, arbetslös i 6 månader, jobba i 3 månader, arbetslös 1-2 år, sen jobb i 1 månad och så har det rullat på sen jag var 18 år...

Hur skickar man en ansökan utan CV? Hur förklarar man varför man inte har en CV?

• Svar på tråden Ingen cv.. Hur förklara det?
  • Anonym (A)

Varför har det varit så?

• StevenDiese

Ärlighet varar längst. Försök förklara.

• Percevale

En start är att börja med att skaffa en utbildning som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden. Det finns flera som inte är så långa, där de garanterat kommer att strunta i ditt tidigare arbetslösa liv för att bristen på personal är så skriande stor, t.ex undersköterska.

• Anonym (Tomt.)
    Anonym (A) skrev 2016-01-27 20:32:35 följande:

Varför har det varit så?

Jag vet faktiskt inte.

Många svartjobb om löften med anställning osv.

Har aldrig misskött mig eller haft sönder något.
    Percevale skrev 2016-01-27 20:57:36 följande:

En start är att börja med att skaffa en utbildning som gör dig attraktiv på arbetsmarknaden. Det finns flera som inte är så långa, där de garanterat kommer att strunta i ditt tidigare arbetslösa liv för att bristen på personal är så skriande stor, t.ex undersköterska.

Gick en utbildning och fick 100tusen i studieskuld och ännu utan jobb så jag vill inte dra på mig mer skulder, har inte ens råd att betala csn utan måste ansöka om lägre betalning.
  • Anonym (Tomt.)

Alltså finns det ens en möjlighet till arbete som 33 år och med ett tomt cv?? Jag tror inte det!

• Anonym (Petra)

Du kan ju börja med att ringa runt/ gå runt och fråga om det behövs tex vikarie. Omsorgerna behöver i princip alltid vikarier. Det för att du ska kunna ta upp något.

Du kan ju även skriva upp vad du jobbat med och under en längre årsperiod.

Till exempel: Under åren 2010-2015 har jag jobbat inom restaurangbranschen som servitör, diskare, entrévärd.

Du har inte haft något typ av praktik via arbetstörmedlingen? Du kan nämna eller att du är med i någon styrelse/frivilligarbete tex nattvandrare osv. Har svårt att se att cv:t skulle vara helt tomt.

Sen behöver du inte skriva i cv vad du gjort 10 år tillbaka i tiden.

• Anonym (Tomt.)
    Anonym (Petra) skrev 2016-01-28 13:04:01 följande:

Du kan ju börja med att ringa runt/ gå runt och fråga om det behövs tex vikarie. Omsorgerna behöver i princip alltid vikarier. Det för att du ska kunna ta upp något.

Du kan ju även skriva upp vad du jobbat med och under en längre årsperiod.

Till exempel: Under åren 2010-2015 har jag jobbat inom restaurangbranschen som servitör, diskare, entrévärd.

Du har inte haft något typ av praktik via arbetstörmedlingen? Du kan nämna eller att du är med i någon styrelse/frivilligarbete tex nattvandrare osv. Har svårt att se att cv:t skulle vara helt tomt.

Sen behöver du inte skriva i cv vad du gjort 10 år tillbaka i tiden.

Aldrig haft praktik via af. Har aldrig haft a-kassa och därmed aldrig varit en prioritet hos dom. Är väl där på möte em gång i kvartalet och säger vilka jobb man sökt och inte fått.

Jobba inom omsorg och vård klarar jag inte.

Hade ett kort vik som 18 åring och hemtjänsten är bisarr och dom gamla behandlas som skit.

Klarar inte av att se sånt, har även fobi för blod, sjukdomar och sånt. (kan inte ens lämna blodprover utan stesolid och emla) så jag passar INTE inom vård och omsorg.

Har inga frivilliga föreningssaker att ta upp heller, har aldrig varit aktiv i något sådant.
  • Anonym (xx)

Tycker att du ändå ska försöka sätta ihop ett cv för du har ju ströjobbat. Skriv jobbat som det och det mellan åren 2010-2014, du behöver inte skriva detaljerat.

Vad kan du tänka dig, kanske barnomsorg, de behöver alltid vikarier eller butik. Tycker även af borde kunna hjälpa dig med praktik kanske.

• Anonym (stå ditt kast)
    Anonym (Tomt.) skrev 2016-01-28 13:16:15 följande:
    Aldrig haft praktik via af. Har aldrig haft a-kassa och därmed aldrig varit en prioritet hos dom. Är väl där på möte em gång i kvartalet och säger vilka jobb man sökt och inte fått.

Jobba inom omsorg och vård klarar jag inte.

Hade ett kort vik som 18 åring och hemtjänsten är bisarr och dom gamla behandlas som skit.

Klarar inte av att se sånt, har även fobi för blod, sjukdomar och sånt. (kan inte ens lämna blodprover utan stesolid och emla) så jag passar INTE inom vård och omsorg.

Har inga frivilliga föreningssaker att ta upp heller, har aldrig varit aktiv i något sådant.
    Är man 33 år och inte har kunnat jobba ordentligt öht så är ju arbetsmarknaden rätt skral. Du verkar ju inte direkt superengagerad i din situation heller och då är det som det är.

Försök söka okvalificerade jobb som är längre än en månad och stanna där så länge det bara går och gör jobbet så bra du kan (inte fejksjuka dig, försova dig och annat) så att du får strålande referenser.

I ditt CV får du skriva de mest seriösa jobben med längst anställning och sedan förklara varför du varit arbetslös. Varför har du varit det föresten?
  • Anonym (Tomt.)
    Anonym (stå ditt kast) skrev 2016-01-28 14:58:13 följande:

Försök söka okvalificerade jobb som är längre än en månad och stanna där så länge det bara går och gör jobbet så bra du kan (inte fejksjuka dig, försova dig och annat) så att du får strålande referenser.

I ditt CV får du skriva de mest seriösa jobben med längst anställning och sedan förklara varför du varit arbetslös. Varför har du varit det föresten?

Jag har aldrig fejkat sjukdom och det är verkligen inte ofta man försovit sig heller.

Jag vet faktiskt inte varför jag haft så svårt att få jobb. Har sökt okvalificerade jobb oxå men aldrig fått något.
  • Anonym (Jobba i stall?)

Var arlig.

Skriv ett forkortat CV: 2000-2005 olika jobb inom barnomsorg, 2005-2010 strojobb inom restaurangbranschen, 2010-2015 pluggat nagon utbildning...

Ge dig sjutton pa att fa ett jobb och att sedan behalla det over lang tid (aven om det inte ar dromjobbet). Kanske lattare att valja nagot som ar "obekvamt" for andra, t ex. natt-receptionist pa hotell, eftersom kanske inte alla ar sa pigga pa att ta just ett nattjobb (=mindre sokande). Skot sedan det jobbet exemplariskt sa har du automatiskt bra rekommendationer nar du soker nytt jobb i framtiden.

Svar på tråden Ingen cv.. Hur förklara det?