• Anonym (Betala?)

Betala tillbaka CSN-lån eller inte?

Hej,Jag är 35 år och bor med min sambo i en lägenhet som ägs av honom och som han hade innan vi träffades. Jag äger en bil som jag hade innan vi träffades. Vi har en dotter på 16 månader. Jag har en ok lön på 33000 kr/månad och min sambo har en högre lön. Jag har tagit majoriteten av föräldraledigheten men när dottern börjar på förskola om några månader så kommer sambon att vara hemma en dag i veckan med henne så i längden jämnar det nog ut sig.

Vi har delad ekonomi, vilket betyder att vi delar på avgift, el, hemförsäkring, mat och bensin, men att han betalar räntan på lånet till lägenheten och jag betalar det som har med bilen att göra (parkeringsavgift, besiktning, reparation). Jag har inget lån på bilen.

Innan jag gick på föräldraledighet sparade jag 10000 kr per månad. Från det att dottern blev ett år så sparar jag ungefär lika mycket igen, men sparade inget under tiden jag hade fp för att spara på dagarna.

Det var lite bakgrund, nu till min fråga. Jag har runt 80000 kr i csn-skuld, ska jag betala tillbaka den? Jag har ungefär 600000 kr på ett sparkonto, det som blev över när jag sålde min bostadsrätt. Ca 40000 av detta ska jag betala i skatt nu i år. På mitt bilkonto har jag 10000 kr och på ett sparkonto som är tänkt till vardagssaker (semester, större inköp) har jag ca 40000 kr. Så jag har ju råd, men tanken är att det större sparkontot ska vara kontantinsatsen till ett sommarhus. Så betalar jag till CSN så blir det ju mindre pengar kvar till huset.

• Svar på tråden Betala tillbaka CSN-lån eller inte?
  • Anonym (D)

Vad har du för ränta på sparkontot och vad har du för ränta på csnlånet? Om räntan är högre på spar pengarna skulle jag lämna dem där, är räntan lägre än lånet skulle jag betala av.

Å andra sidan skulle jag leta efter en bättre sparform på en så pass stor summa pengar om nuvarande ränta är mindre än 1%.

• Anonym (Hmm)

Att låna innebär väl att man också betalar tillbaka???? Eller???

• Percevale

Jag har 250 000 i csn-lån och skulle också kunna betala tillbaka allt på ett bräde. Men eftersom tillväxten på mina placeringar varit 10-20 % per år, och csn-räntan är sjukt låg, så är det ju mycket mer värt att inte betala.

• Percevale
    Anonym (Hmm) skrev 2016-01-27 21:36:35 följande:

Frågan handlar om ifall man ska betala hela lånet i förväg eller om man bara ska betala enligt betalningsplanen.
  • Argentum

Hej TS!

En väg kan vara att vänta med beslut om att slutamortera studielånet tills du köpt det tänkta sommarhuset. Sug på karamellen ett tag, kostnaden för lånet är inte så högt 2016. Räntan på CSN är för närvarande 0,65% vilket innebär 43:-/ månaden för din del (+ca 150:- i uppläggningsavgift första månaden).

Väljer du att vänta så har du mer likvida medel och större handlingsutrymme, samt att du helt enkelt behöver låna mindre till ditt sommarhus.

Lycka till!

• Anonym (Betala?)
    Anonym (Hmm) skrev 2016-01-27 21:36:35 följande:
    Ja, det är klart. Jag betalar lite varje månad, enligt betalningsplanen.
    Anonym (D) skrev 2016-01-27 21:35:06 följande:
    Vad har du för ränta på sparkontot och vad har du för ränta på csnlånet? Om räntan är högre på spar pengarna skulle jag lämna dem där, är räntan lägre än lånet skulle jag betala av.

Å andra sidan skulle jag leta efter en bättre sparform på en så pass stor summa pengar om nuvarande ränta är mindre än 1%.
    Ja, du har ju rätt. Tanken var att pengarna skulle ligga där några månader tills vi hittade vårt drömhus. Problemet är att vi aldrig hittar det där perfekta huset. Vet inte räntan så där på rak arm, tror den var 2% när jag satte in pengarna och så är den säkert lite lägre nu.

Jag skulle ju kunna betala tillbaka lite kanske, runt 30 000 kr. Känns lite onödigt att bara spara pengar varje månad, något ska man väl göra med dem.

• Anonym (Betala?)
    Argentum skrev 2016-01-27 21:50:03 följande:

Hej TS!

En väg kan vara att vänta med beslut om att slutamortera studielånet tills du köpt det tänkta sommarhuset. Sug på karamellen ett tag, kostnaden för lånet är inte så högt 2016. Räntan på CSN är för närvarande 0,65% vilket innebär 43:-/ månaden för din del (+ca 150:- i uppläggningsavgift första månaden).

Väljer du att vänta så har du mer likvida medel och större handlingsutrymme, samt att du helt enkelt behöver låna mindre till ditt sommarhus.

Lycka till!

Ja, jag gör nog så. Kanske betalar jag lite till CSN, men det är nog bättre att vänta lite. Jag avvaktar tills 2017.
  • Anonym (Csn-fri)

Mest ekonomiskt är väl att endast betala det som csn kräver och spara på annat sätt istället. Iaf så länge räntan på lånet är så låg. Jag gjorde dock tvärtom, betalade hela lånet på 550000kr på 5 år. Kändes bara skönt att bli av med det samt att jag inte sparade till ngt speciellt. Du kan ju alltid betala lite mer än vad de begär så bli du iaf av med det lite fortare..

Svar på tråden Betala tillbaka CSN-lån eller inte?