• Gemmy

Färg på gardinerna? och lite inredningshjälp

Vi flyttade äntligen in till vårt egna hus förra våren. Jag har längtat i flera flera år efter att kunna inreda mitt egna hem, precis som jag vill, men det blev mycket svårare än vad jag trodde och än idag så står vårt sovrum nästan tomt, bara en säng där! 
    Jag har kontaktat ett gardinföretag, som kommer över nästa vecka för att mäta och så, men problemet är färgerna på gardinerna. Jag fördrerar ljusa färger, men tyvärr så är vårt soffa i svart läder, med ljusbruna möbler. Väggarna är "latte" färgade. Tror ni vita gardiner funkar?

Sovrummet har också "latte"väggar, och vår säng har en sänggavel (tyvärr ungefär samma färg). Jag är egentligen inte nöjd med möblerna alls, men måste ha kvar dem nu och försöka göra något av vårt hus! Jag vill köpa nya sängkläder (färg?) och sängbord och så gardiner. Tycker som sagt om ljuga, diskreta färger och vill gärna ha detaljer i mässing, men vet inte om det funkar? Skulle det passa mer med silver detaljer? 

Kan slänga upp lite bilder imorgon på sängen så ni får se färgen.

Jätte tacksam för lite hjälp och inspiration!

• Svar på tråden Färg på gardinerna? och lite inredningshjälp
  • Min älskade dotter
    Gemmy skrev 2016-01-27 21:43:02 följande:

Vi flyttade äntligen in till vårt egna hus förra våren. Jag har längtat i flera flera år efter att kunna inreda mitt egna hem, precis som jag vill, men det blev mycket svårare än vad jag trodde och än idag så står vårt sovrum nästan tomt, bara en säng där! 
    Jag har kontaktat ett gardinföretag, som kommer över nästa vecka för att mäta och så, men problemet är färgerna på gardinerna. Jag fördrerar ljusa färger, men tyvärr så är vårt soffa i svart läder, med ljusbruna möbler. Väggarna är "latte" färgade. Tror ni vita gardiner funkar?

Sovrummet har också "latte"väggar, och vår säng har en sänggavel (tyvärr ungefär samma färg). Jag är egentligen inte nöjd med möblerna alls, men måste ha kvar dem nu och försöka göra något av vårt hus! Jag vill köpa nya sängkläder (färg?) och sängbord och så gardiner. Tycker som sagt om ljuga, diskreta färger och vill gärna ha detaljer i mässing, men vet inte om det funkar? Skulle det passa mer med silver detaljer? 

Kan slänga upp lite bilder imorgon på sängen så ni får se färgen.

Jätte tacksam för lite hjälp och inspiration!

Jag skulle absolut satsa på vita gardiner - inte för tunna/skira och inte heller för tjocka.. Sen skulle jag sätta upp skenor i väggen (högt upp mot taket eller fästa skenorna i taket) typ kirsch. Gardinerna hamnar då högst upp mot taket vilket ger ett intryck av högre i tak och "lyxigare".
  • Gemmy
    Min älskade dotter skrev 2016-01-27 21:57:40 följande:
    Jag skulle absolut satsa på vita gardiner - inte för tunna/skira och inte heller för tjocka.. Sen skulle jag sätta upp skenor i väggen (högt upp mot taket eller fästa skenorna i taket) typ kirsch. Gardinerna hamnar då högst upp mot taket vilket ger ett intryck av högre i tak och "lyxigare".
    har du lust att visa lite bilder på hur du tänker, så jag kan kolla med personen som kommer nästa vecka för att mäta?

om inte vita gardiner, vad skulle passa ihop med våra möbler och väggar? tycker redan att det är mörkt här inne, så vill ha något som ljusnar upp våra mörka möbler. 
    Och tycker du jag ska ha samma sak i sovrummet också? och isåfall vad för färg

menar du typ så här? 

• Min älskade dotter

Jah skulle säga vitt faktiskt i sovrummet också... Ev kan man ta en ljus beige men risken e att den skär sig mot väggfärgen...vitt är alltid safe och fräscht!

Skickar en bild på hur jag tänker mig :) I gardinerna sätter man sk fingerkrokar som man sedan hakar fast i små krokar i skenan.

• Gemmy
    Min älskade dotter skrev 2016-01-27 22:12:57 följande:

Ser du bilden

ja det gör jag, jätte fint, fast vårt tak är lite annorlunda, får visa bild imorgon när det är bättre ljus så du får se 
  • Gemmy

Vet inte om bilden kom upp, men det är iallafall sovrums fönstret. Frågan är om man ska ska låta gardinerna täcka väggen vid sidan om av fönstret. Menar helt o hållet.

• Min älskade dotter

Ser inte hur långt d e från fönster till vägg, men ska du ha skena i taket, då kör du på gardiner och döljer väggen (och början på fönstret så man inte ser va fönstret slutar.. Men på bilden ser fönstret rätt litet ut så ev om du ska ha "vanlig" gardinstång och sen ha två längder ner i golvet och alltså inte täcka väggen..

Svar på tråden Färg på gardinerna? och lite inredningshjälp