• Credda

återfall - stressreaktion?

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att få återfall i akut stressreaktion.

Jag fick diagnosen april -15 och mådde väldigt dålig fram tills ca nov -15. Därefter har jag känt mig "som vanligt". Men nu börjar jag få samma symtom som april -15: huvudet känns som bomull, kan inte fullfölja ett tankeled, trött och orkeslös.

Innan 2015 körde jag mest på och lyssnade inte alls på kroppen, men kroppens signaler ändrade på det. Nu sitter jag här med ångestladdade tankar att behöva må så dåligt igen. Andra sekunden tänker jag att jag överanalyserar och att det är bara till att köra på, att det är lite motigt att komma igång igen.

Vad säger ni kunniga?

• Svar på tråden återfall - stressreaktion?
  • Anonym (Man)

Hur ser ditt liv ut-finns det nån anledning till att du borde må dåligt igen?

• Credda

Det har inte hänt något liknande nu. Däremot är jag otroligt stressad och funderar på att min "tålighetströskel" har blivit lägre sedan jag var sjuk.

• Anonym (Man)

Jag har oxå varit typ "utbränd". Hade helt sjuka stressymptom efter långvarig stress.

Jag började då gå i terapi och är väl till 90 % återställd nu efter 2 år. Men jag kommer mkt fortare upp i stress än före jag blev "sjuk. Det är nog nåt man får leva med, tror jag.

Terapin har dock gjort att jag inte blir rädd när det händer och i 90% av fallen vet jag varför.

Men om livet för övrigt ser bra ut för dig så verkar stressen din komma från rädsla för att stressen ska komma tillbaka? Nåt måste ju ha triggat igång detta?

• Mantrasina

Dina stresströsklar ÄR lägre än innan och du har mindre energireserver och friskfaktorer att ta av .JAg har fått återfall i min akuta stressreaktion och ångest när jag inte lyssnade nog på kroppen i tid. Dra i bromsen direkt! För mig var det enda som hjälpte att byta jobb!

• Credda

Jag har också gått i samtal. Är inne på samtal 24 nu och känner att jag har bearbetat vad som utlöste min stressreaktion och livet har börjat tuffa på som vanligt. Jag jobbar, lämnar och hämtar barn, skjutsar till aktiviteter och tar han om hushållet. Detta har inte varit några problem innan.

När jag läste Mantrasinas inlägg om jobbet kände jag att det är mitt i prick. Jag har en oerhört hög stressnivå från en timme innan jobb, de sju timmarna på jobb till en timme efter jobb. Så det kanske inte är mig det är fel på utan att jag har fel yrke. En mycket intressant tanke!

Mantrasina: Vilka signaler gav kroppen dig? Hur mådde du när du blev dålig första gången?

• Mantrasina

Jag började må illa, gråta, få panikattacker. Och framförallt slutade jag äta. Jag kunde inte äta nånting lagat. Kunde inte vara bland folk för att jagfick sån panik av att sitta på bussen från lägenheten till andra sammanhang. Blev väldigt otrevlig de gånger jag inte bemötte patienter på grund av att jag inte orkade hålla ihop mig längre. Och framförallt kände jag mig jagad, konstant, men mest på och i samband med jobbet.

För mig hjälpte avspänning, medicin, sjukskrivning med lätt fysisk aktivitet och mycket handarbete. Men när jag väl var tillbaka på jobbet så orkade jag ett halvår innan jag fick ett återfall och efter det kom jag inte tillbaka igen. Då bytte jag jobb och nu mår jag hur bra som helst, knappt sex månader efter start på nytt jobb!

Svar på tråden återfall - stressreaktion?