• star67

    Hur gör snöflingor?

    Hej! Jag vill baka frozen Elsa tårta till min dotter, men nu jag har letat overallt efter en snöflinga bakform typ peppakakors form, men inte hittat! Vi ska ha det nu på lördag.

    Jag har även kollat på godis butiker i fall om jag hittar några färdiga snöflingor /söta saker men inte hittat???? Hade tänkt med choklad men den torkar väldigt fort! Jag tror finns något annant som man kan göra av florsocker. Kan någon ge mig några tips recept på något som funkar?

  • Svar på tråden Hur gör snöflingor?
  • mejlamigomduvill

    www.myheart.se/wilton-snoflinga-kakform


    fyndiq.se/product/2674597-pepparkaksform-kakform-snoflinga/

    bagarenochkocken.se/baktillbehor/pepparkaksformar/kakform-snoflinga-65-cm/

    bagarenochkocken.se/baktillbehor/kakbakformar/kakformar-i-presentpase-snoflinga-och-anglavingar/

    www.kalaskungen.com/barnkalasteman/frost-frozen/wilton-kakform-snflinga

    www.barnkalaset.se/wilton-snoflinga-kakform

    www.skapamer.se/kakform-11-cm-2-5-10-cm-6-delar-snoflinga

    partytajm.se/sv/frost-frozen-kalas/10643-kakform-snoflinga-liten.html

  • kajsaemma

    Jag brukar göra mina tårtdekorationer med sockerpasta och/eller flowerpaste.
    Skillnaden mellan dessa är att FP torkar snabbare och passar bra om man ska göra tunnare blommor ex rosenblad. Sockerpasta är och svårare att forma eftersom den har lång torktid. (ex om man gör en fjäril och vill att vingarna ska peka uppåt) SP går bra att göra figurer med eller kavla ut och använda som tårtlock(dock vääääldigt sött)
    Jag tycker det blir bäst att blanda FP och SP 50/50.
    Eller så kan du använda marsipan.
    Formarna man använder till kallas utstickare, är säkert därför du inte hittade något när du googlade.
    Jag ser att du har fått några länkar på snöflingor men om du vill se varianter så kan du pröva googla "utstickare + snöflingor"

  • star67

    jo jag såg formarna på nätet men vi har kalas på lördag hinner inte få hem den!Rynkar på näsan men jag menar om det fanns på butik hade jag använd marsinpan deg.

    men eftersom jag har inte formar så tänkte jag göra med någt annat typ choklad men den torkade snabbt. typ något som man kan måla själv
    ">

  • kajsaemma
    star67 skrev 2016-01-28 09:52:05 följande:

    jo jag såg formarna på nätet men vi har kalas på lördag hinner inte få hem den!Rynkar på näsan men jag menar om det fanns på butik hade jag använd marsinpan deg.

    men eftersom jag har inte formar så tänkte jag göra med någt annat typ choklad men den torkade snabbt. typ något som man kan måla själv
    ">


    Kristyr?
Svar på tråden Hur gör snöflingor?