• Anni82

Frozen yoghurt utan massa socker?

Gör ofta shakes & smoothies hemma och skulle gärna använda frozen yoghurt eller skyr som bas. Men de som finns i butik innehåller så mycket socker, tex yollibox.

Har ni sett någon som är lite nyttigare hade det varit toppen med tips

• Svar på tråden Frozen yoghurt utan massa socker?
  • Anni82
    Aniiee skrev 2016-01-28 18:11:07 följande:

Helt vanlig plain yoghurt typ Arla funkar alldeles utmärkt. Särskilt vanilj- och honungsdito. Skyr funkar ju dessutom utmärkt det med.

Tack för svar! Du menar att frysa själv? Provade det men det blev bara grynigt...
  • Anni82
    Virriga Vera skrev 2016-01-28 18:13:45 följande:

Jag mixar vanlig naturell grekisk youghurt med frukt och/eller bär och fryser det sedan. Vill jag ha en mjukare, lenare smak så blandar jag den med mascarpone innan jag fryser den.

Tack! Får den samma konsistens som glass då? Jag måste gjort ngt fel..
  • Anonym (?)

Om man använder frysta bär/fruktbitar, så blir det som frozen youghurt direkt.

Använd en tjockare youghurt tex grekisk och mixa med frysta bär/fruktbitar så har du det på några sekunder!

• Anni82

Tackar! Jag vill bara ha det som bas för shakes utan frukt & bär, tex raw chocolate. Det allra bästa vore ju om det fanns att köpa färdig utan så mkt socker men verkar svårt :)

• Aniiee
    Anni82 skrev 2016-01-28 18:12:54 följande:
    Tack för svar! Du menar att frysa själv? Provade det men det blev bara grynigt...
    Ja, frysa själv. När man fryser yoghurt måste man dock vispa den ett par gånger under tiden det tar. Ungefär en gång efter en timme och en gång till efter ytterligare en timme, med elvisp. Vispar man i lite grädde under tiden så blir det ännu bättre.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Virriga Vera
    Aniiee skrev 2016-01-28 18:20:24 följande:
    Ja, frysa själv. När man fryser yoghurt måste man dock vispa den ett par gånger under tiden det tar. Ungefär en gång efter en timme och en gång till efter ytterligare en timme, med elvisp. Vispar man i lite grädde under tiden så blir det ännu bättre.
    Med mascarpone så blir det också bättre.

• Anni82
    Aniiee skrev 2016-01-28 18:20:24 följande:

Får testa det tack:)
  • Virriga Vera
    Anni82 skrev 2016-01-28 18:17:12 följande:

Tackar! Jag vill bara ha det som bas för shakes utan frukt & bär, tex raw chocolate. Det allra bästa vore ju om det fanns att köpa färdig utan så mkt socker men verkar svårt :)

Det bästa, billigaste och nyttigaste är ju att göra det själv. Inget socker, inga tillsatser.
  • Anni82
    Virriga Vera skrev 2016-01-28 18:28:44 följande:

Med mascarpone så blir det också bättre.

Inte tänkt på det, får prova:)
Svar på tråden Frozen yoghurt utan massa socker?