• Anonym (Hat)

Hatar mina bröst

Hej. Jag känner att mina tankar om mig själv börjar gå överstyr. Jag hatar min kropp. Jag har alltid hatat min kropp, så länge jag kan minnas. I mellanstadiet sa jag till min bror att jag hatar mina tjocka lår. Jag har hatat dem sen dess. I högstadiet var jag tillsammans med en kille som behandlade mig riktigt illa. Ena dagen var han jättegullig och nästa berättade han för mig hur otroligt ful och äcklig jag var. Han brukade prata om hur små bröst jag har, och sa även att jag hade varit så snygg om det bara inte var för att jag hade så små och fula bröst. Han brukade även gå runt till sina kompisar tillsammans med mig och prata om mina bröst och hur jag borde ha större bröst. Jag är idag 24 år och hatar min kropp så jävla mycket. Jag är medveten om att jag inte är överviktig eller så, jag har alltid varit hyfsat smal liksom, normalbyggd så att säga (om det nu finns något normalt). Jag har haft ätstörningar och fram och tillbaka och hållit på och mixtrat med maten  på alla möjliga sätt - lite kalorier, lchf osv osv. Tränat 4-5ggr/vecka och tvingat mig ut när jag inte mått bra. I nuläget tränar jag mycket men äter hyfsat normalt och har starka benmuskler och synliga magrutor. Men mina bröst har ju blivit ännu mindre i och med att mitt kroppsfett har gått ner ännu mer. Jag hatar när det blir en skarv mellan bh:n och brösten. Jag hatar när min kille tar på min kropp, speciellt mina bröst. Jag håller ofta för så han slipper ta på de äckliga, små brösten eller se hur små de är.  Jag känner mig så jävla okvinnlig. Varför kunde jag inte iallafall få ha C-kupa? Jag vill vara en kvinna med bra självförtroende som accepterar sin kropp för de den är och vet hur otroligt oattraktivt det är med osäkra kvinnor, det har jag också fått höra. Hur i helvete tar jag mig ur detta? I tio år (och ännu mer) har jag gått runt och hatat min kropp, och det tycks aldrig ge sig. Hur accepterar jag mina bröst? Hur accepterar jag min kropp? Jag hatar mig själv så himla mycket. Har någon varit i samma sits och tagit sig ur det? Jag vill bara må bra.

• Svar på tråden Hatar mina bröst
  • Anonym (lila)

Är du smal? För det naturliga/normala är ju att man har små bröst om man är smal.

Jag tror jag har lite samma kroppsform som dig. Päronformad tror jag det kallas. Är smal och vältränad (bmi 18,5). Men är oproportionerligt smalare på överkroppen jämfört med överkroppen vilket stör mig. Om jag är smal nog för att ha perfekt röv (bmi 17,5) så ser jag utmärglad ut på överkroppen (typ anorektiker). Om jag är tjock nog för att ha perfekt överkropp och lagom tuttar (bmi 19,5) så ser min röv förjävligt fet ut (jag skämtar inte). Bmi 18,5 är någon sorts kompromiss jag kommit fram till är bäst för mig. Tuttarna lite för små och röven liten för stor men den bästa balansen ändå.

Jag har den bästa kroppen som jag kan ha med de genetiska förutsättningar jag har i kombination med att jag sköter min hälsa (med kost och motion). Lite deprimerande att jag aldrig kan få en perfekt fotomodellkropp trots att jag sköter mig exemplariskt men sånt är livet. Jag har med åldern accepterat det. Väldigt få människor har ju fotomodellkroppar naturligt. Frågan är ju om man är beredd till kosmetisk kirurgi. Jag tycker att var och en måste ta ställning till det själv. Personligen har jag tidigare inte varit beredd till det tidigare. Nu när jag ammat och brösten börjat hänga har jag omvärderat det och ska eventuellt operera brösten. Då får jag ju de perfekta proportiorna. Tror kanske att jag kommer att känna mig nöjdare men tror definitivt inte att jag kommer att bli lyckligare.

Svåra frågor. Det är varken svart eller vitt. Kanske borde du jobba med självförtroendet och se vilket missnöje som hänger kvar efter det.

• Pkb

En sak du kan göra är att börja tro på att din pojkvän tycker att du är fin. När du kollar dig i spegeln så koncentrera dig på det du är nöjd med och ge dig själv komplimanger. Googla på kända kvinnor som har en liknande kroppstyp som du som trivs i sin kropp. Kolla på hur de klär sig, kanske kan du hitta tips på hur du bäst framhäver fördelarna med din kroppstyp. Till sist, acceptera att du inte är perfekt och förstå att du inte behöver vara det för att vara attraktiv och nöjd med ditt utseende.

• Anonym (lila)

Såg precis att ditt nick var "hat" och blev lite ledsen. Det känns som ditt missnöje är mer djuprotat än bara små bröst.

Du vet väl om att det finns en massa kvinnor som älskar sig själva trots att de inte har perfekta kroppar?

Hur mår du egentligen?

Kram

• Tecum

Vet du vad TS, jag tror inte att det hjälper vad vi än skriver här. För du tycks ha bestämt dig för att hata din kropp och gå omkring och må dåligt över det. För om du vill ha större bröst, varför misshandlar du då kroppen med för mycket träning och för lite mat?

Försök tänka på det som är bra istället. Du är vältränad och inte överviktig. Du har en kille, ni älskar förhoppningsvis varann  och HAN uppskattar din kropp och dina bröst. Nog är det viktigare än vad en idiot i högstadiet gjorde och sa? Varför låta honom vinna och förstöra ditt liv? Alla kan inte vara fotomodeller och ett perfekt utseende är ingen garanti för lycka. Många killar gillar små bröst. Så fokusera på det du har istf det du inte har.

• Anonym (Jag med)

Ts jag förstår precis hur du känner, är likadana själv fast har några extra kg.

Vet att det är lätt för andra att säga, men svårt att ta åt sig, gäller kanske att försöka ta till sig vad andra säger istället för att typ idiotförklarade de.

Försök komma på vilka delar av din kropp du är nöjd med o fokusera på de o när du kolla i spegeln så sög typ åh vilka snygga höfter du har, eller vad det nu kan va för delar du är nöjd med

• Anonym (Hej)

Jag har fått en annan syn på små bröst. Killar kan tycka att tjejer med små bröst har känsligare bröst än de som har större. Det kan vara eggande för dem!! Att du blir tänd och kåt o vill ha honom när han tar på dina bröst! Att småbröstade tjejer är mer tacksamma för att idealet ligger på C. Så behöver det ju inte vara så klart. Men rumpan har jag hört är viktigt, och är du smalare på överkroppen kanske rumpan blir mer markant?? Så jobba på den? Hade gärna själv velat haft det så faktiskt. Har C men å andra sidan har jag fått ngn degig mage men tränar bort den snart. Är för övrigt tacksam att ingen kille ville ha mig på högstadiet när man läser din story- fanns kanske en mening med det trots att jag fick kass självkänsla av att inte vara populär vilket rövhål, synd att han förstörde för dig. Jag brukar tänka: varför tänker jag på ngt som den här personen sagt, när denna personen säkert glömt vad sagt själv!! Eller åtminstone aldrig mer tänker på det igen. Det blir lättare att inte haka upp sig då.

Svar på tråden Hatar mina bröst