• Vanilla ice queen

    Min 9åring får inte räkna matte!

    Min dotter har lätt för sig i skolan. Men hon har mer och mer börjat klaga på att det är tråkigt. I helgen berättade hon att hon inte får räkna matte (hennes favoritämne) med resten av klassen då hon är klar med årskursens mattebok och istället får hon läsa bänkbok.
    Jag reagerade på detta, borde hon inte få extrauppgifter och möjlighet att utvecklas istället för att behöva vänta in resterande av klassen? Ska på utvecklingssamtal nästa vecka, har någon ideer eller förslag på hur man skulle kunna lösa detta. Känner att jag villa ha förslag att kunna lägga fram för hennes lärare...


  • Svar på tråden Min 9åring får inte räkna matte!
  • Lena

    Klart hon borde få fortsätta med nästa årskurs eller andra matteutmaningar men kanske även läsa ibland om hon inte ligger före där.

  • mia1234

    Vi hade en i vår klass som la mycket före i engelska så hon fick göra engelska med 6orna när vi gick i fyran.

  • En glad tjej

    Vad dåligt. Det finns hur mycket som helst på nätet som läraren kan skriva ut som din dotter kan arbeta med. Säg ifrån, alla barn har rätt till en anpassad undervisning. Din dotter ska inte behöva sitta med bänkbok under mattelektionen. Läraren är lat.

  • Bobo

    Det är inte så att hon är klar med höstens mattebok? På lågstadiet har man ofta en bok på hösten och en bok på våren. Jag är självl ärare och har precis gjort färdigt höstens mattebok nu men det finns en och annan som ska rätta någon sida osv. På måndag startar vi med nästa bok. Givetvis låter jag de elever som hunnit färdigt arbeta vidare med annan matte, t ex extrabok och problemlösning men det vore helt otänkbart att ge dem nästa bok redan nu när vi på måndag kan börja med den gemensamt.

    Nu vet jag ju inte hur din dotter är i skolan, det kanske inte alls handlar om detta utan är ett större problem och att hon inte får de utmaningar hon behöver. Jag ville dela med mig hur jag tror att det kan vara!

  • Griseknoen35
    Bobo skrev 2016-01-29 06:31:32 följande:

    Det är inte så att hon är klar med höstens mattebok? På lågstadiet har man ofta en bok på hösten och en bok på våren. Jag är självl ärare och har precis gjort färdigt höstens mattebok nu men det finns en och annan som ska rätta någon sida osv. På måndag startar vi med nästa bok. Givetvis låter jag de elever som hunnit färdigt arbeta vidare med annan matte, t ex extrabok och problemlösning men det vore helt otänkbart att ge dem nästa bok redan nu när vi på måndag kan börja med den gemensamt.

    Nu vet jag ju inte hur din dotter är i skolan, det kanske inte alls handlar om detta utan är ett större problem och att hon inte får de utmaningar hon behöver. Jag ville dela med mig hur jag tror att det kan vara!


    Och varför är det ett problem? I min skola är det iallafall inga problem för de få elever som är klara med tex höstboken att påbörja vårens innan alla andra.
  • fantasy06

    Min som har med lätt för det o blir lätt uttråkad med enklare tal. Han går i 3:an o han har en extra mattebok mwd lite klurigare tal som han kan ta till när han känner att det behövs.

  • Vanilla ice queen

    Jag hoppas verkligen att de har en "vårterminsmattebok" också så hon får börja med matte igen.
    Ang läsningen så är det inget hon behöver öva extra på (hon går i 2an och läser tex Harry Potter och den typen av böcker) så jag tycker det var ett slött sätt av läraren att sysselsätta henne med en bänkbok istället för att ge henne lite extra matte utöver boken.
    Anledningen till att jag överhuvud taget reagerade över att något var fel var att hon säger att hon inte vill gå till skolan för att det är tråkigt. Hon brukar nämligen gilla skolan...

  • älskarmörker

    Kanske skolan skulle ta kontakt med Mensa som har ett gifted children program. De ger som exempel barn som räknar ut matteboken snabbt.

    Få tips och råd om hur man tar hand om barn som har lätt så de inte blir uttråkade.

  • Bobo
    Griseknoen35 skrev 2016-01-29 07:44:19 följande:
    Och varför är det ett problem? I min skola är det iallafall inga problem för de få elever som är klara med tex höstboken att påbörja vårens innan alla andra.
    Jag tycker att det är ett problem därför att jag vill ha matteboken som en grund att utgå från där vi alla arbetar tillsammans. Sedan utmanar jag mina elever på andra sätt utöver boken. Det jag menar är att om någon blir färdig md boken en vecka före de andra så tycker inte jag att jag vill ge den nya boken till denne utan hen kan vänta in oss andra (men givetvis få utmanande matteuppgifter under tiden). Jag har haft en 3:a där en elev arbetade med 7:ans matematik så jag har absolut inget emot att man arbetar på olika nivåer. Det är vår skyldighet att utmana ALLA elever.

    Det framgick inte i TS om hennes dotter hade varit färdig i en vecka eller en halv termin. Det blir lite skillnad då tycker jag.
  • Griseknoen35
    Bobo skrev 2016-01-29 14:50:56 följande:
    Jag tycker att det är ett problem därför att jag vill ha matteboken som en grund att utgå från där vi alla arbetar tillsammans. Sedan utmanar jag mina elever på andra sätt utöver boken. Det jag menar är att om någon blir färdig md boken en vecka före de andra så tycker inte jag att jag vill ge den nya boken till denne utan hen kan vänta in oss andra (men givetvis få utmanande matteuppgifter under tiden). Jag har haft en 3:a där en elev arbetade med 7:ans matematik så jag har absolut inget emot att man arbetar på olika nivåer. Det är vår skyldighet att utmana ALLA elever.

    Det framgick inte i TS om hennes dotter hade varit färdig i en vecka eller en halv termin. Det blir lite skillnad då tycker jag.
    Ja, jag tänkte att om eleven var klar mycket tidigare för då kan man ge nästa termins bok och komplettera den med mer avancerade uppgifter, så gör vi ofta men är det bara en vecka är det bättre att ge uppgifter istället ja ;)
  • Linastrumpan

    Såklart hon kan och ska få matte att göra på mattelektionerna även om hon är klar! Däremot är det ju inte självklart att hon ska få nästa bok (om nu resten av klassen ska få den tillsammans snart) däremot skulle hon ju kunna få lite mer fördjupande uppgifter att pyssla med istället för att läsa.
    Alla har rätt till individanpassad undervisning, påminn läraren om det. Min dotter är 6år och går i förskoleklass och hon har åk 3 mattebok just nu så visst ska din dotter kunna få lämpliga uppgifter i matematik om det är mattelektion!

  • ABC73

    'Finns ju en hel del roligt extramaterial. Min son arbetar med 1:ans vanliga bok en del av tiden, men när han är klar´har han två extraböcker med lite klurigrare material för tvåan. Vid de allmäna genomgångarna får han jobba med eget material ellre välja om han vill delta. 'En gån gi vecka får han undervisisning av specialläraren för att få mer stimulan.s

  • LillaLoppi
    Vanilla ice queen skrev 2016-01-28 22:19:48 följande:

    Min dotter har lätt för sig i skolan. Men hon har mer och mer börjat klaga på att det är tråkigt. I helgen berättade hon att hon inte får räkna matte (hennes favoritämne) med resten av klassen då hon är klar med årskursens mattebok och istället får hon läsa bänkbok.
    Jag reagerade på detta, borde hon inte få extrauppgifter och möjlighet att utvecklas istället för att behöva vänta in resterande av klassen? Ska på utvecklingssamtal nästa vecka, har någon ideer eller förslag på hur man skulle kunna lösa detta. Känner att jag villa ha förslag att kunna lägga fram för hennes lärare...


    Min mamma köpte mig egna matematikböcker. När jag senare började på högstadiet så var det inte längre ett problem - där var det mer individanpassat.
    Så, det blir bättre (förhoppningsvis). :)
  • krusmynta02

    .. .. men hon kanske tycker hon vill räkna privat? Det kan igen hindra henne från. Kanske kan ni låna, få,  eller kopiera nästa års bok (för enskilt bruk)?  (jag läste extra engelska och ingen människa kunde hindra mej från det...) Bibliotek kan ju ordna fjärrlån...

  • zooägaren
    Vanilla ice queen skrev 2016-01-28 22:19:48 följande:

    Min dotter har lätt för sig i skolan. Men hon har mer och mer börjat klaga på att det är tråkigt. I helgen berättade hon att hon inte får räkna matte (hennes favoritämne) med resten av klassen då hon är klar med årskursens mattebok och istället får hon läsa bänkbok.

    Jag reagerade på detta, borde hon inte få extrauppgifter och möjlighet att utvecklas istället för att behöva vänta in resterande av klassen? Ska på utvecklingssamtal nästa vecka, har någon ideer eller förslag på hur man skulle kunna lösa detta. Känner att jag villa ha förslag att kunna lägga fram för hennes lärare...


    Jag tycker du ska läsa på läroplanen för din dotters ålder. Där står det att undervisningen SKA anpassas efter individen. Självklart ska hon ha matematikundervisning i skolan. Läs på vad som står i läroplanen så att du vet vad du pratar om. Skriv ut och ta med till skolan och be läraren motivera varför din dotter inte har rätt till matteundervisning.
    Jag är hård , men ärlig!
Svar på tråden Min 9åring får inte räkna matte!