• SweetJune

Hur långt sommarlov ska era förskolebarn ha i år?

Hej! Hur långt sommarlov ska era förskolebarn ha i år? Vår son som är född i april (strax över 2 till sommaren) ska ha ca 10-12 v. Är det för långt, tänker på hur det går sen när han är tillbaka och man måste skola om på nytt eller brukar det fungera bra för era när de är tillbaka? Han går annars 5 timmar per dag 3 dagar i veckan.

• Svar på tråden Hur långt sommarlov ska era förskolebarn ha i år?
  • Grus grus

Klart barnet ska vara ledig! Bästa stället är hemmet. Det löser sig till hösten. Dottern fick alltid 5 veckors sommarlov när hon gick på förskola. Önskar att jag kunde tagit mer, men så var det inte tyvärr.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • viseversa

5-6 veckor. Både jag och sambon jobbar och har inte mer semester än så. Och inga föräldradagar kvar.

• mammamattefru

Mina har alltid haft 12 veckorm . Har aldrig varit problem när dom kommit tillbaka, bara att lämna som vanligt :D

• mammamattefru

Men vill du stanna kvar vid första läkningen är det nog inga problem det heller :) försök lämna bara, skulle barnet tycka det är jättejobbigt så stanna en stund :)

Mina har dock bara tyckt att det varit super med alla barn och glömt mamma. Haha :)

• Linnis92

Han är hemma mellan 6 och 10 veckor i år, och snart 2 år. Vi får ett barn till i början på juni så från att barnet är fött till början på augusti.

är också lite orolig över hur det kommer vara för honom att komma tillbaka, men som någon tidigare sagt, man kanske kan stanna kvar en liten stund så han blir varm i kläderna innan man går :)

• Anonym (Hemmamamman)

Alltid från 1/6-1/9. Har alltid funkat fint! :)

• SweetJune

Tack för era svar, då kanske vi ska våga ta ett längre lov och som ni säger stanna kvar liten stund sen när vi lämnar.

• Vestra

4 åringen får 12 veckor i år. Juni, juli och augusti. Men ja, det är endast i år. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Harmagedon

Mina började inte på dagis före de var två men de har alltid haft långa sommarlov utan problem. Vi har tagit det lugnt och haft marginaler för att inte bara kasta in dem och springa första veckan men det har gått bra.

• modsey

Vi har haft förmånen att kunna ge barnen långa lov varje sommar sen de började förskolan när de var drygt 2 år. Första sommarlovet skulle de fylla 3 år och var då lediga i 10 veckor.
    Har aldrig varit något problem när de börjat igen så för oss var det självklart att kunna var lediga långa somrar . Skulle inte ens valt bort det om det varit gruffigt första veckorna efteråt på hösten.

Svar på tråden Hur långt sommarlov ska era förskolebarn ha i år?