• Anonym (Kajsa)

Hur lång tid tog det för dig att komma tillbaka från utbrändhet?

Som rubriken lyder. Hur länge var du sjukskriven när du gick in i väggen, när började du jobba igen och hur lång tid tog det innan du var tillbaka på 100% igen?

Jag har för andra gången varit sjukskriven för utmattningssyndrom, var heltidssjukskriven i sex månader och har nu jobbat 50% i 5 månader. Jag känner mig inte redo att öka arbetsgraden än men känner stark press från omgivningen att jag borde vara "frisk" snart... vet inte hur jag ska hantera det riktigt... vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för dig att komma tillbaka från utbrändhet?
  • Anonym (Chef)

Om det till och med är andra gången det händer dig borde du kanske hantera det genom att byta arbetsplats eller helt byta yrke? Eller är det privatlivet som påverkar mest? Ta hand om dig så att du inte åker dit en tredje gång.

• Anonym (Kajsa)
    Anonym (Chef) skrev 2016-01-29 23:13:30 följande:

Om det till och med är andra gången det händer dig borde du kanske hantera det genom att byta arbetsplats eller helt byta yrke? Eller är det privatlivet som påverkar mest? Ta hand om dig så att du inte åker dit en tredje gång.

Det är inte samma arbetplats, första gången var för ca 10 år sedan och på annan ort. Det har varit en kombination mellan yrke och privat, men jag ÄLSKAR mitt jobb. Även om jag ibland skulle önska att det var lite mer varierade arbetsuppgifter. Jag har funderat över att söka nytt jobb, men man är ju knappast het på arbetsmarknaden när man är stresskänslig... =(
  • Anonym (Kajsa)

Det var en helt annan typ av yrke jag hade förra gången med. Jag är ganska högpresterande och tar på mig alldeles för mkt, både privat och yrkesmässigt, jag har höga krav på mig själv och är väldigt "sträng" mot mig själv, och det har väl påverkat till att jag blivit sjukskriven för utmattningssyndrom dessa två gånger.

• Anonym (Hej)

Varit sjukskriven i 1,5 år! Börjar jobba nu, nervöst. Blir orolig. Det känns lite ibland som: vad håller jag på med...

• Anonym (9 månader)

Jag var sjukskriven i nio månader. Har efter det varit arbetslös i tre månader. Känns som jag skulle kunna börja jobba igen nu. Alltså efter ett år.

Blandning av privat (sjukdom i närmaste familj) och arbete här också.  Jag hoppas jag kan hitta jobb utan för mycket stress.

Lycka till.

• Bolaget

Jag var sjukskriven heltid i 5 månader, därefter 75% i kanske ett halvår och sedan 50% i ytterligare 6 månader och fick sedan bara 1 månad med 25% innan jag var uppe på heltid igen. höll i tre månader innan jag blev ilagd och sjukskriven på heltid igen.

Den gången var jag bara heltidssjukriven i 3 månader sedan 75% i 8-9 månader 50% i ytterligare ett år innan jag blev beviljad sjukersättning på 50%.

När jag fick sjukersättningen beviljad så började jag söka en tjänst på 50% och det tog inte mer än två veckor lite drygt innan jag började på det nya jobbet. Nu två år senare har jag vilande ersättning på 25% eftersom jag vill prova på att jobba 25% mer. Jag har hållt på sedan september och vill i varje fall testa fram till våren för att se om det är vintern och mörkret just nu som gör att jag varje dag är beredd att gå tillbaka till mina 50% för jag mår inte bra just nu

• Anonym (Utbränd)

Jag var sjukskriven på heltid 7 mån, arbetade därefter 25% i tre mån, 50 % i två mån och nu säger FK att jag inte får sjukpenning längre då de menar att det finns andra arbeten jag skulle klara på 100%. Arbetat 75% en vecka nu och klarar inte mer.

• Anonym (Brändienaänden)

För mig tog det ca 2 år innan jag kände mig riktigt OK igen men vet att jag förmodligen alltid kommer att vara stresskänslig. Skillnaden är att jag känner mig själv bättre idag och kan se och känna igen tecknena snabbare och bromsa mig själv. För min del handlar det om att jag har svårt att göra något lagom och alltid haft många projekt samtidigt. Alltid känt mig stark och energisk och det har inte funnits på kartan att det skulle drabba mig. När det var som värst så kunde jag bli helt slut efter att ha duschat t.e.x.

Allt socialt liv upphörde då det inte fanns ork till.

• Anonym (Jupp!)

Var sjukskriven på heltid 8 månader, sen en månad 25, en månad 50, en månad 75 och sen 100 procent igen. Är fortfarande inte helt mig själv igen, men har toppen arbetskamrater och chef som stöttar mig. Går i kbt-terapi och försöker att lära mig att inte ta på mig för mycket..

Svar på tråden Hur lång tid tog det för dig att komma tillbaka från utbrändhet?