• Ina93

    Sorg över gravidilitet

    Jag är en ung tjej med son på snart 2 år. Gift men dock min man är frånvarande.

    har dilemmat att jag har 2 äldre systrar. Ena fick en dottee samma år som jag dock 3-4 månder emellan. Nu idag fick reda på att den andra ska få ett i augisti i år.

    Borde ju vara glad för henne men tyvärr inte.

    det är ingen avundsjuk; mer som en depression och mental påverkan med negativa tankar ang. livet.

    Jag kan dock inte säga exakt vad det beror på och ligger bakom denna reaktionen jag har.

    samma reaktion hade jag vid den andra systerns gravidilitet.

    Vet någon vad det kan vara?

  • Svar på tråden Sorg över gravidilitet
  • Ina93

    Hmm....nog svårt att svara på det. Ena stunden "Ja" och andra stunden "Nej" men inget i närmaste framtiden som är tänkte eller planerat.

  • Anonym (M)

    Hur var din egen graviditet? För min egen del tror jag att anledningen till att jag har lite svårt att vara riktigt glad över min kompis graviditet, är mina två senaste graviditeter. Jag förlorade ett barn i magen innan dess, och kunde inte njuta alls dessa två senaste graviditeter. Jag vill inte ha fler barn (pga min och min mans ålder och att vi har tre barn, det räcker!), men egentligen skulle jag vilja vara gravid en gång till och kunna njuta fullt ut! En annan anledning är att jag tror att kompisen kommer att få en flicka (precis vad hon önskat sig!) och jag har "bara" pojkar. Precis som om pojkar är mindre värda? Jag skulle väl gärna vilja ha en flicka jag också, men inte istället för några av mina fina pojkar!

    Jag tror och hoppas att mina känslor inte syns utåt, kompisen har kämpat länge för det här barnet, och jag är egentligen jätteglad för hennes skull!

  • Anonym (.?)
    Ina93 skrev 2016-01-30 13:51:16 följande:

    Hmm....nog svårt att svara på det. Ena stunden "Ja" och andra stunden "Nej" men inget i närmaste framtiden som är tänkte eller planerat.


    Kan det vara för att deras graviditeter symboliserar deras lyckade relationer/kärnfamiljer och blir en påminnelse om att du är ensam och inte kan ge ditt barn en sådan familj?
  • Ina93

    På ett sätt kan det stämma ang. lyckade relationer.
    Jag var gravid 2012/2013 med fyrlingar men förlorade dem.
    Under min graviditet med min son som jag har nu var den nog ganska bra med inga större komplikationer. Kanske lite varning för havandeskapsförgiftning men fungerade. Dock under och efter förlossningen hade/har jag depression.
    Vet inte om det är bidragande del...
    Tycker bara är fel av mig att inte glädjas över deras lycka.

Svar på tråden Sorg över gravidilitet