• Anonym (Introvertamalen)

Att hitta introverta vänner/partner

Hej.

Jag är en tjej på nu 26 år. När jag gick skola så var det klart för mig att jag var en mer tillbakadragen person är resten av de som jag gick skola med. Jag hade svårt för högljudda miljöer och många lunchraster spenderade jag med att lyssna på musik och läsa böcker på skolans bibliotek därför att jag inte tålde att sitta och äta i matsalen på grund av att det var så stökigt och stressigt där. 

Detta resulterade i att jag blev socialt utelämnad, inte utfryst, men på grund av att jag drog mig tillbaka så mycket så lärde jag mig inte det sociala spelreglerna särskilt bra och hade svårt för att nå ut till människor. Även fast jag trivs väldigt bra ensam många stunder så saknar jag ändå att umgås med någon ibland. Men jag vill träffa någon som mig, som inte blir obekväm bara för att det blir en tyst stund. Jag tycker om att prata när jag har någonting som jag tror båda tycker är intressant, annars så hamnar jag lätt i mina egna tankar.

Det jag söker efter är vänner eller kanske en kille som är som jag. På den mer "extrema" sidan av introvert-spektrumet. Jag vill ha tips på ställen man kan träffa sådana, eller platser. Jag träffade en kille på en datingsida som var tillägnad för introverta på idejt.se, men det rann tyvärr ut i sanden därför att vi båda bodde långt ifrån varandra och ingen ville flytta. Finns det mer hemsidor som är tillägnade oss med introverta drag? Jag har funderat på att gå med i en bokcirkel eller liknande, har någon erfarenhet från det?

• Svar på tråden Att hitta introverta vänner/partner

Jag rör mig inte särskilt mycket utomhus och har väldigt få vänner. Jag träffar nästan ingen och det är det jag vill ändra på. Men jag vill träffa personer i miljöer där man kan vara avslappnad. Där det är lugnt.

• Hadraniel

Jag är några år över 30 och har i princip samma problem som dig då jag också är väldigt introvert och dessutom väldigt intryckskänslig vilket begränsar de sociala miljöer jag kan trivas i. Letar också efter en likasinnad partner och fler nära vänner som också gillar lite lugnare sammanhang.

Vet inte om denna sidan är direkt bra, men jag har provat att lägga ut en kontakttext på denna sidan under partnersökande, men det finns ju även för att söka vänner där:

blygmodig.se/

Jag är medveten om blygmodig. Jag älskar hennes blogg! Jag glömde nämna att jag redan är aktiv där också. Jag har kontaktat några på "hitta nya vänner" och pratat lite med ett par stycken där faktiskt.

• Hadraniel

Tycker att idejt.se känns lite fejk då jag fick flera meddelanden och chattförsök av fotomodelltjejer nästan direkt jag registerat mig där, samt att det verkar kosta pengar att läsa meddelandena eller att initiera chatten.

Jag antar att du är en kille? Killen som jag träffade där nämnde något liknande, jag fick också chattförsök och sådant då jag loggade in, men jag hade inte samma erfarenhet som honom från hemsidan. Jag antar att det är skillnad beroende på om man registrerar som kille eller tjej. 

• Hadraniel
    Anonym (Introvertamalen) skrev 2016-01-30 18:09:20 följande:
    Jag antar att du är en kille? Killen som jag träffade där nämnde något liknande, jag fick också chattförsök och sådant då jag loggade in, men jag hade inte samma erfarenhet som honom från hemsidan. Jag antar att det är skillnad beroende på om man registrerar som kille eller tjej. 
    Är det gratis för tjejer eller? Kostade ju rätt mycket att var amed och med tanke på hur svårt det är att få kontakt med kvinnor på vanliga dejtingsidor så antar jag att det är bra mycket mindre chans när det är en mer nischad sida och man inte bor i en storstad. Att det verkade vara uppenbara fejkprofiler som kontaktade en direkt för att man skulle vilja betala gjorde ju inte intrycket bättre direkt.

Synd, då man faktiskt vill hitta en partner som också är introvert och en seriös sådan sida hade varit bra.
  • Hadraniel

Och ja, jag är förresten en kille/man på 33 år.

Det var inte gratis för mig iaf. Jag tror det är vanligt med fejkprofiler på alla dejting hemsidor, jag har varit medlem i tre stycken totalt. Normalt brukar det vara det som "kontaktar" en på en gång som är fake enligt vad jag har observerat.

• Hadraniel
    Anonym (Introvertamalen) skrev 2016-01-30 18:17:11 följande:
    Det var inte gratis för mig iaf. Jag tror det är vanligt med fejkprofiler på alla dejting hemsidor, jag har varit medlem i tre stycken totalt. Normalt brukar det vara det som "kontaktar" en på en gång som är fake enligt vad jag har observerat.
    Tror nog jag håller mig till mestadels till gratissidor som verkar lite seriösare då betalsidor verkar ha väldigt få användare utanför storstäderna som jag har förstått det. Fast i och för sig håller jag på att lägga ner det mesta av nätdejtandet överhuvudtaget då jag börjar ge upp efter runt 10 års letande där med knappt något resultat alls.

Har du några andra sätt sätt att nå ut till människor än datingsidor? Är du aktiv i någon förening?

• Tecum

Jag känner en tjej som drev en kontaktsida ett tag och hon lade ut ett antal fejkprofiler för att ge intryck av att det finns många medlemmar och hög aktivitet och på så sätt locka "riktiga" medlemmar. Det är alltså vanligt, i synnerhet när en kontaktsajt är ny.

Ni två kan väl ta kontakt privat, ni tycks passa bra ihop!

• Hadraniel
    Anonym (Introvertamalen) skrev 2016-01-30 18:24:14 följande:
    Har du några andra sätt sätt att nå ut till människor än datingsidor? Är du aktiv i någon förening?
    Nä, det är mer eller mindre kört att träffa någon i verkliga livet för min del då jag avskyr de flesta umgängesformerna som innebär större grupper. Umgås mest med släkt och vänner i mindre sällskap och då träffar jag ju sällan någon ny.
  • Hadraniel
    Tecum skrev 2016-01-30 18:26:08 följande:
    Jag känner en tjej som drev en kontaktsida ett tag och hon lade ut ett antal fejkprofiler för att ge intryck av att det finns många medlemmar och hög aktivitet och på så sätt locka "riktiga" medlemmar. Det är alltså vanligt, i synnerhet när en kontaktsajt är ny.

Ni två kan väl ta kontakt privat, ni tycks passa bra ihop!
    Själv flyr jag direkt när en sida måste ta till sådana oseriösa metoder för att locka till sig betalande medlemmar. Då tolkar jag det som att den normalt är så död att den inte kan bära sig själv med riktiga medlemmar.

Skulle ju absolut inte ha något emot om hon kontaktade mig, men jag kan ju inte ta kontakt privat eftersom hon är anonym här.
  • Anonym (Intro)

Personer med Aspergers syndrom är ju mer eller mindre introverta. Det är inte så att någon av er i tråden har Asperger? (Obs! Absolut ej elakt menat.)
    Ta en titt här i så fall: www.aspergerforum.se

• Anonym (Lillian)
    Anonym (Intro) skrev 2016-01-30 19:53:26 följande:

Personer med Aspergers syndrom är ju mer eller mindre introverta. Det är inte så att någon av er i tråden har Asperger? (Obs! Absolut ej elakt menat.)

Ta en titt här i så fall: www.aspergerforum.se

Det är en myt, själv har jag Asperger och är extrovert.
Svar på tråden Att hitta introverta vänner/partner