• Anonym (:))

Benjamin - vad tycks om namnet?

Hej.

Vi försöker bestämma ett namn till sonen (är gravid) och vi funderar just nu på namnet Benjamin. 
    Hade därför varit intressant att veta vad just ni tycker om namnet?
    Jag vet att det i slutändan är vi som ska gilla namnet, men jag vill ändå veta vad andra tycker. 

• Svar på tråden Benjamin - vad tycks om namnet?
  • Anonym (My)

Big no! Ingen klass på det namnet direkt

• Namntrollet

Samtliga Benjamin som jag känner och känner till, är judar - förutom en (Wahlgren Ingrosso).

Så jag tänker att det är som Muhammed för muslimer.

Det är ett fint namn, men jag skulle ha svårt att välja det till mitt barn då jag inte är judinna.

• Anonym (Mirisan)

Benjamin blir alltid "Benji" för mig. Känner både hundar och människor som heter Benjamin. Inget favoritnamn

• Anonym (fint)

Jag tycker det är fint, min ena son heter det :) Det betyder Lyckans son vilket jag tycker om också, att namnet har en fin innebörd, och namnet funkar även bra utomlands :)

Som sagt är ju huvudsaken är att ni tycker om namnet :)

• Namntrollet
    Anonym (fint) skrev 2016-01-30 22:39:08 följande:

Jag tycker det är fint, min ena son heter det :) Det betyder Lyckans son vilket jag tycker om också, att namnet har en fin innebörd, och namnet funkar även bra utomlands :)

Fast grunden till namnets betydelse är ju inte lika vacker. Om man nu kan sin historia.
    Namntrollet skrev 2016-01-30 22:52:13 följande:
    Fast grunden till namnets betydelse är ju inte lika vacker. Om man nu kan sin historia.
    Vad menar du?
  • Namntrollet
    Anonym (fint) skrev 2016-01-30 22:39:08 följande:

Anonym (:)) skrev 2016-01-30 22:53:10 följande:

Vad menar du?

Läs en helig skrift som lite omväxling.
  • Vilda Tiger

Ett av mina barn heter Benjamin så jag tycker det är väldigt vackert. Det klingar fint och väcker varma känslor i mig.

Namntrollet skrev 2016-01-30 22:58:10 följande:
    Anonym (:)) skrev 2016-01-30 22:53:10 följande:

Vad menar du?

Läs en helig skrift som lite omväxling.
    Eller så talar du vad du menar.

Benjamin var ingen dålig person ur ett religiöst perspektiv så förstår fortfarande inte vad du menar med "namnets betydelse" annars. 
  • Namntrollet
    Anonym (:)) skrev 2016-01-30 23:01:36 följande:

Eller så talar du vad du menar.

Benjamin var ingen dålig person ur ett religiöst perspektiv så förstår fortfarande inte vad du menar med "namnets betydelse" annars. 

Nej, men anledningen till att han fick namnet och vad den anledningen senare föranledde.

Det betyder "lyckans son" då han var pappans favorit, enligt religiösa skrifter.
  • MamTezz

Älskar namnet min yngsta son heter det

Mjukt varmt och vackert! Min son kallas ibland Benne annars säger vi Benjamin

Benji, Ben eller Benny är också smeknamn på namnet.

Namntrollet skrev 2016-01-30 23:05:29 följande:
    Nej, men anledningen till att han fick namnet och vad den anledningen senare föranledde.

Det betyder "lyckans son" då han var pappans favorit, enligt religiösa skrifter.
    Jaha okej.

Det har jag hursomhelst aldrig hört och låter inte troligt om man jämför med resten av berättelserna om både pappan och Josef, men jag är varken judinna eller kristen utan muslim, så berättelserna kan ju skilja sig åt.

Förstår dock inte hur det skulle vara en anledning till att tycka att betydelsen är mindre fin. 
  • Anonym (Forumsök)

Det finns massor med trådar där andra har frågat om namnet. Där kan du säkert hitta många fler åsikter, även om jag förstår att du vill ha nya och kunna diskutera dem också :)

• Anonym (fint)

De flesta namn har ju i grunden något religiöst i sig, Jag är varken det ena eller det andra men tycker att det är ett fint namn ändå.

Vi valde det eftersom pappan är brittisk och jag svensk så det skulle fungera både hos honom och mig :)

• Anonym (son)

Min son heter så. Tycker det är mjukt och vackert. Klassiskt. Det jag tycker är jobbigast är att många inte uttalar det som jag. Jag säger kort e medan många uttalar det med långt e. Låter lite sävligt och inte alls lika fint. 

Svar på tråden Benjamin - vad tycks om namnet?