• havsblomman

    Moderkaksprov

    Går och väntar på moderkaksprov och är nervös... har läst allt från att det är fruktansvärt att göra till "bara lite obehagligt". Någon som gjort det? Sen blir ju förstås det värst att vänta på svaret och ett eventuellt avbrytande....

  • Svar på tråden Moderkaksprov
  • Carabellis kusp

    Jag gjorde ett i september för att jag fick 1:2 på kub. Det var fruktansvärt att behöva tänka på avbrytande, men själva provet upplevde jag som en kort ilande känsla. Lycka till.

  • Peca84

    Jag gjorde ett moderkaksprov för lite drygt en vecka sedan. Jag upplevde det som en obehaglig känsla mer än att det gjorde jätteont (men det klart att det kändes). Det var dock över på mindre än 1 min och det kändes knappt något efteråt. Det jobbiga var att vänta på resultatet, tog 7 dagar innan vi fick besked. Lycka till!!

  • IsOchEld

    Gjorde förra året efter 1:7 på KUB. Det gick väldigt fort. Kändes obehagligt och väldigt konstigt när de gick igenom livmoderväggen, men sen blev det inte värre. Det var på liksom uppskakande snarare än smärtsamt. Jag fick order att gå hem och vila ordentligt efteråt, och det kändes som om det behövdes. 

    Hoppas det blir så enkelt och smärtfritt som möjligt för dig, och att det visar bra resultat. 

  • Uliise

    Jag gjorde fostervattensprov i höstas och var jättenervös. Behövde dock inte vara det för det kändes i princip inte alls, blev så himla paff! Blodprovet i armen de tog efteråt gjorde ondare (de tog ett rör med mitt blod för att kunna skilja på vad som tillhörde mig resp. bebisen ur fostervattnet).

    Men allt som allt så var hela upplevelsen att rädslan innan var betydligt värre än själva proceduren. Jag hade fått 1/80 på KUB. Vi fick svar efter 4 dagar att det såg bra ut med bebisen

  • havsblomman

    Tack snälla för alla svar. Ja även om det gör ont och är jobbigt, speciellt kanske om de måste gå inifrån . Men sen blir förstås väntan på svar jobbig....

  • havsblomman
    Carabellis kusp skrev 2016-01-31 12:15:27 följande:

    Jag gjorde ett i september för att jag fick 1:2 på kub. Det var fruktansvärt att behöva tänka på avbrytande, men själva provet upplevde jag som en kort ilande känsla. Lycka till.


    Tack, jag hoppas att du fick ett positivt svar.
  • havsblomman
    Peca84 skrev 2016-01-31 20:47:03 följande:

    Jag gjorde ett moderkaksprov för lite drygt en vecka sedan. Jag upplevde det som en obehaglig känsla mer än att det gjorde jätteont (men det klart att det kändes). Det var dock över på mindre än 1 min och det kändes knappt något efteråt. Det jobbiga var att vänta på resultatet, tog 7 dagar innan vi fick besked. Lycka till!!


    Tack för svaret, hoppas att du fick ett positivt svar.
  • havsblomman
    Uliise skrev 2016-02-01 01:17:24 följande:

    Jag gjorde fostervattensprov i höstas och var jättenervös. Behövde dock inte vara det för det kändes i princip inte alls, blev så himla paff! Blodprovet i armen de tog efteråt gjorde ondare (de tog ett rör med mitt blod för att kunna skilja på vad som tillhörde mig resp. bebisen ur fostervattnet).

    Men allt som allt så var hela upplevelsen att rädslan innan var betydligt värre än själva proceduren. Jag hade fått 1/80 på KUB. Vi fick svar efter 4 dagar att det såg bra ut med bebisen


    Hrattis, vad roligt att ni fick ett positivt svar!
  • havsblomman
    IsOchEld skrev 2016-01-31 21:25:28 följande:

    Gjorde förra året efter 1:7 på KUB. Det gick väldigt fort. Kändes obehagligt och väldigt konstigt när de gick igenom livmoderväggen, men sen blev det inte värre. Det var på liksom uppskakande snarare än smärtsamt. Jag fick order att gå hem och vila ordentligt efteråt, och det kändes som om det behövdes. 

    Hoppas det blir så enkelt och smärtfritt som möjligt för dig, och att det visar bra resultat. 


    Tack, hoppas att du fick ett positivt resultat, ja jag har planerat att vara ledig 1-2 dagar...
  • IsOchEld

    Hej igen. 

    Jo, vi fick bra resultat på snabbtesten (där de screenar för trisomi 13, 18, 21). Sen dröjde och dröjde det med odlingen, och efter lång väntan fick vi veta att det inte gått att odla cellerna, möjligen för att de hanterats fel under transporten till labbet. 

    Vi fick i alla fall en frisk liten pojke i somras. 

    Hoppas du får bra svar på ditt prov!

Svar på tråden Moderkaksprov