• Anonym (Diagnosfri)

Ta bort adhd diagnos?

Hej,

Jag har insett att jag förmodligen inte har adhd. Och även om jag nu skulle ha det så vill jag ändå inte ha den diagnosen skriven på mig av olika anledningar bland annat körkort men vill heller inte ha kontakt med neuropsykiatrin. Kan jag bara be dom ta bort diagnosen? Även om dom inte håller med (jag har gjort en del saker som tyder på att jag är rätt impulsiv) så är det väl ändå mitt beslut va nu när jag är myndig?

• Svar på tråden Ta bort adhd diagnos?
  • Fröken Apelsin
    Dixie skrev 2016-01-31 14:01:39 följande:

skrivs det in på körkortet att man har adhd?

Nej, men då man ska ansöka om att ta körkort måste man ange att man har ADHD, man kan bli nekad körkort i värsta fall.
  • Fröken Apelsin

Din kontakt med neuropsykiatrin kan du avsluta redan idag, det är helt frivilligt. ADHD kan ju växa bort så även om du hade det som barn behöver du inte ha det idag. Har du en läkare så kontakta honom/henne och fråga hur du ska göra.

• Anonym (Diagnosfri)
    Fröken Apelsin skrev 2016-01-31 14:05:42 följande:

Din kontakt med neuropsykiatrin kan du avsluta redan idag, det är helt frivilligt. ADHD kan ju växa bort så även om du hade det som barn behöver du inte ha det idag. Har du en läkare så kontakta honom/henne och fråga hur du ska göra.

Vad bra! Då ringer jag imorgon och ordnar det. Jag tänkte lite once you get in you never get out men ja adhd är ju inte riktigt som andra psykiatriska diagnoser och kan växa bort som du säger. Tack för svar.
Svar på tråden Ta bort adhd diagnos?